۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
گرانی از ماسک به چند میوه سرایت کرد
به دنبال انتشار توصیه های مقابله با کرونا؛

گرانی از ماسک به چند میوه سرایت کرد

کردستان – مبتلا شدن چند ایرانی به کرونا و افزایش نرخ دلار در چند روز اخیر منجر به افزایش بیش از ۲ برابری قیمت محصولاتی هم چون سیر و لیموترش و زنجیبل و پرتقال در بازار کردستان شده است.

چهارشنبه هفته گذشته بود که خبر رسمی ابتلا چند نفر به کرونا ویروس در کشور منتشر شد و بعد از انتشار این اخبار رعایت موارد بهداشتی لازم و مصرف خوراکی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و حاوی ویتامین سی از سوی پزشکان و کارشناسان به مردم توصیه شد.

همین خبرها باعث شد عده ای منفعت طلب و سواستفاده گر که همواره منتظر وقوع چنین اتفاقاتی برای پرکردن حساب های بانکی خود هستند، اقدام به خرید عمده لوازم بهداشتی هم چون ماسک و موادضدعفونی کنند تا با قیمت چند برابری آن را به مردم بفروشند.

علاوه بر این ورود کورنا به ایران بر روی نرخ ارز هم اثر خود را گذاشت و همین مورد به اضافه، افزایش تقاضا برای تهیه محصولاتی که مصرف آن برای پیشگیری از ابتلای به کرونا توصیه شده بود، موجب افرایش چند برابری قیمت برخی کالاها شد.

سیر در بازار سنندج از هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان در اوایل هفته گذشته به ۵۰ هزار تومان در هفته جاری، لیموترش از ۱۷ هزار تومان به ۳۰ هزار، زنجبیل از ۴۰ هزار به ۷۰ هزار تومان و پرتقال از چهار هزار به ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

عرضه سیر و لیموترش در بازارچه دائمی محصولات کشاورزی سنندج

رییس سازمان تعاون روستایی کردستان هم امروز در سی و دومین جلسه ستاد تنظیم بازار استان گفت: پیشنهاد می کنم شرکت های پخش و توزیع مواد غذایی و میوه در بازارچه دائمی سنندج خود به طور مستقیم اقدام به عرضه محصولات و کالاهای اساسی کنند تا بحث واسطه گری و سوءاستفاده برخی ها حذف شود. 

پیمان اسکندری با اشاره به افزایش قیمت برخی از کالاهای خوراکی در استان افزود:  از امروز در این بازارچه سیر و لیموترش با قیمت های گران عرضه می‌شود. 

وی اضافه کرد: مردم حالت هیجانی در چند روز اخیر برای خرید برخی کالاها پیدا کردند که با افزایش نرخ ارز و تقاضا قیمت آنها در بازار چند برابر شده است. 

رییس سازمان تعاون روستایی کردستان خاطرنشان کرد: شرایط پیش آمده موجب شده برآورد افزایش تقاضا در ایام پایانی سال که از نیمه نخست اسفند آغاز می شد به اوایل این ماه تغییر کند. 

اسکندری افزود: برای مدیریت و ساماندهی این مسئله می طلبد زمان اجرای طرح توزیع کالاهای اساسی از روز شنبه هفته آینده آغاز شود. 

وی یادآور شد: در انبارها و هم چنین واحدهای عرضه در سطح شهر تاکنون کمبود مواد ‌شوینده و ضدعفونی کننده گزارش نشده است. 

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان هم در این جلسه گفت: در چند روز اخیر با افزایش قیمت دلار و اخبار منتشر شده مربوط به بیماری کرونا، محصولاتی هم چون سیر، لیموترش، زنجبیل  افزایش قیمت پیدا کردند. 

فرزاد سردارزاده  با اشاره به اینکه طرح نظارت ویژه نوروز از یک اسفند در استان آغاز شده است، گفت: این طرح برای ایجاد آرامش در بازار و توزیع مطلوب کالا تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه می یابد. 

وی یادآور شد: افزایش قیمت این کالاها مقطعی بوده و بعد از رفع هیجانات موجود در بازار و بهبود وضعیت و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برطرف خواهد شد. 

مسوولان به فکر قشر ضعیف جامعه باشند 

در بازار فریدونی سنندج که بیشتر مغازه های میوه فروشی در آن وجود دارد، خریداران از افزایش قیمت برخی کالاها در هفته اخیر معترض بودند، بانویی که خود را کژال صمدی معرفی کرد به خبرنگار بازار گفت: مدام در شبکه های مجازی و تلویزیون تبلیغ می کنند که خوراکی های مقوی و میوه هایی هم چون پرتقال و لیمو ترش مصرف کنید تا بدنتان در مقابل ویروس کرونا مقاوم باشد. 

این بانوی خانه دار سنندجی افزود: همسرم کارگر است و ۲ فرزند دارم امروز آمدم بازار مقداری سیر، لیموترش و پرتقال بخرم که قیمت آنها به حدی افزایش پیدا کرده بود که تنها توانستم ۲ کیلوگرم پرتقال تهیه کنم که بابت آن هم ۲۰ هزار تومان پرداخت کردم. 

وی اضافه کرد: اگر مصرف این خوراکی ها و میوه ها در پیشگیری از کرونا مفید است دولت باید خود شرایطی فراهم کند که تمام اقشار جامعه بتوانند آنها را تهیه کنند. 

یکی از میوه فروش های این بازار هم به خبرنگار بازار گفت: قیمت تعدادی از میوه ها از هفته گذشته تا امروز چند برابر شد که دلیل آن هم به موضوع ورود ویروس کرونا به کشور بر می گردد. 

سیف الله احمدی اضافه کرد: ما میوه و سبزی را از میدان بار تهیه می کنیم و بی شک دلالان و واسطه گران در این افزایش قیمت دست دارند. 

وی افزود: وقتی با قیمت زیادی این میوه ها را به ما می فروشند نمی توانیم ارزان آن را عرضه کنیم میوه فروشان بازار هم باید سودی ببرند هر چند کمترین سود نصیب ما می شود. 

در همین حال اما ستاد تنظیم بازار کردستان امروز تشکیل شد و تنها قسمت کوتاهی از آن به افزایش چندبرابری قیمت کالا در بازار اختصاص یافت و آن هم فقط این افزایش قیمت مطرح شد دیگر هیچ سخنی یا مصوبه ای در خصوص راهکارهایی برای کاهش قیمت ها عنوان نشد.

بیش از یک هزار و ۷۰۰ تن سیب و پرتقال ویژه ایام پایانی سال در استان خریداری شده که هنوز قیمت عرضه این میوه ها در بازار مشخص نشده است که امید می رود با توجه به شرایط پیش آمده مسوولان استان برای توزیع سریع تر این میوه ها به منظور تنظیم بازار و آرامش بخشی در جامعه اقدام کنند. 

کد خبر: ۶٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha