۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
استفاده عادلانه از منابع آبی مرزی باید در سند راهبردی ایران و افغانستان لحاظ شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس:

استفاده عادلانه از منابع آبی مرزی باید در سند راهبردی ایران و افغانستان لحاظ شود

نوش آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس گفت: سند پایدار و ماندگار بین ایران و افغانستان امضاء شود تا بتوانیم از منابع آبی مرزی دو کشور عادلانه استفاده کنیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حسین نوش آبادی، با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین ایران و افغانستان در آینده نزدیک گفت: روابط دو کشور دارای اشتراکات تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی بسیار ریشه داری است و جمهوری اسلامی در حوزه های تجاری، اجتماعی، آموزشی، علمی و مرزی، تبادلات خوبی با این کشور داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به دلیل وسیع بودن خطوط مرزی بین دو کشور بخشی بزرگی از امنیت شرق کشور در گرو تعاملات بین ایران و افغانستان است اما با توجه به تردد گروه های ترویستی و تکفیری، افغانستان تلاش کرده تا  امنیت در  مرز های بین دو کشور حفظ شود.

وی افزود: پاکستان و افغانستان دو کشور همسایه ای هستند که با آن ها مرز های طولانی داریم اما با توجه به این که طول مرزی کشورمان با افغانستان بیشتر است بایستی تعاملات و تبادلات در همه حوزه ها بخصوص امنیت با این کشور بیشتر شود.

نوش آبادی بیان کرد:با توجه به اهمیت آب در شرق کشور و کمبود آب طبیعی باید سند پایدار و ماندگار بین ایران و افغانستان امضاء شود تا بتوانیم از منابع آبی مرزی دو کشور عادلانه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: از آنجایی که سرچشمه رودهای مناطق مرزی، از مناطق کوهستانی افغانستان سرچشمه می گیرد، با توجه به سدهای ساخته شده و در حال ساخت در این کشور، باید تلاش شود تا از طریق توزیع عادلانه منابع آبی، اختلافات و سوءظن‌ها بین دو کشور بر طرف شود.  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در سال های اخیر توسعه خطوط ریلی بین ایران و افغانستان صورت گرفته که این موضوع می تواند زمینه ساز تعاملات بیشتر بین دو کشور شود.

وی تاکید کرد: در سند راهبردی ایران و افغانستان باید به مباحثی مانند توسعه صادرات ایران به افغانستان و مسائل امنیتی، اجتماعی، آموزشی  توجه شود چرا که در مسائل آموزشی بیشترین تبادلات را با این کشور داریم.

نوش آبادی یادآور شد: با توجه به این که برادران و خواهران افغانستانی در کشورمان سال هاست که مهمان هستند باید روابط بین دو کشور  تقویت شود تا از طریق گسترش مناسبات  به یک نقطه ثبات امنیتی و اقتصادی برسیم.

کد خبر: ۶۵٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha