۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
آزاد راه تهران- شمال آماده برای بهره برداری/ مانع تراشی احتمالی یک ویروس!
بازار گزارش می دهد

آزاد راه تهران- شمال آماده برای بهره برداری/ مانع تراشی احتمالی یک ویروس!

منطقه یک آزادراه تهران-شمال به احتمال زیاد فردا و یا تا پایان هفته جاری با حضور رئیس جمهور بهره برداری رسمی می شود و می توان گفت که بالاخره بخت این آزاد راه هم قرار است بعد از چهار دهه این هفته باز شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، بالاخره به احتمال زیاد و طبق گفته های مسولان ارشد وزارت راه و شهرسازی قرار است فردا و یا تا پایان هفته جاری آزاد راه تهران -شمال افتتاح رسمی شود.

اگر موضوع ویروس کرونا مشکلی در حضور مقامات ارشد کشور به خصوص رییس جمهور ایجاد نکند تا پایان هفته جاری قطعه نخست آزاد راه تهران =شمال به بهره برداری رسمی خواهد رسید. ساخت آزادراه تهران-شمال به خاطر مشکلات پیاپی طی چهاردهه گذشته به یک کلاف سردرگم تبدیل شده بود که چرا این آزاد راه تاکنون راه اندازی نشده است.ظاهرا بهره برداری رسمی تا حدودی جدی است چرا که هفته گذشته، منطقه یک آزادراه تهران-شمال با دستور رئیس‌جمهوری و در تاریخ بیست‌وسوم بهمن‌ماه به‌صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسید و زیر بار ترافیک عبوری قرار گرفت.

منطقه یک آزادراه تهران - شمال از بزرگراه همت پس از تقاطع آزادگان منشعب می‌شود و در مسیر ۳۳ کیلومتری تا سه‌راهی شهرستانک در جاده قدیم کندوان ادامه دارد. پس از آن خودروها وارد جاده قدیم کندوان شده و طی مسیر می‌کنند و سپس می‌توانند در منطقه مرزن‌آباد وارد منطقه چهار آزادراه تهران - شمال شوند.ارزش فعلی این منطقه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

آزادراه ۱۲۱ کیلومتری تهران-شمال، پروژه‌ای است که چهار دهه با چهار رئیس‌جمهوری و چند وزیر راه هنوز به بهره برداری رسمی نرسیده است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی ،در سال ۹۳ پس از برگزاری جلسه مشترکی که میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان برگزار شد مقرر شد تا راهکار برآمده از این همفکری به محضر رئیس‌جمهوری برای شروع عملیات اجرایی پروژه برسد.

با افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال، خودروها از بزرگراه همت در تهران (پس از تقاطع همت و آزادگان) وارد منطقه یک آزادراه شده و پس از ‌عبور از این مسیر ‌۳۲ کیلومتری، در سه راهی شهرستانک وارد جاده موجود کرج-چالوس می‌شوند و سپس در ادامه جاده موجود، مسیر تا مرزن‌آباد ادامه می‌یابد و پس از آن خودروها می‌توانند وارد ‌منطقه چهار آزادراه تهران-شمال ‌شوند.

اولین گامی که در دولت یازدهم برای آزادراه تهران-شمال برداشته شد رفع مشکلات مربوط به ایمنی، امور راهداری و منظر منطقه ۴ بود تا مردم در آسایش و ایمنی کامل از آن عبور کنند. در گام بعدی منطقه یک آزادراه که از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام‌زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد؛ ساخت این قسمت در اولویت بوده زیرا بیشترین تأثیر در کاهش مسیر را دارد  به طوری‌که ساخت این منطقه ۳۲ کیلومتری، مسیر ۹۲ کیلومتری فعلی را ۶۰ کیلومتر کاهش می‌دهد؛ از طرفی باعث کاهش ترافیک مسیر تردد به شهر کرج و استان البرز نیز می‌شود.

بنابر گزارشهای وزارت راه و شهرسازی و پایگاه خبری این وزارتخانه،منطقه یک آزادراه تهران-شمال در ۱۷ سال فعالیت پیمانکاران چینی ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما پس از بر روی کار آمدن دولت یازدهم و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی در راستای اقتصاد مقاومتی طی ۲.۵ سال،‌ پیشرفت فیزیکی آن به ۸۵ درصد رسید و امروز شاهد اتمام عملیات عمرانی در این اَبَرپروژه‌ راهسازی کشور هستیم.

منطقه یک آزادراه تهران-شمال دارای ۲۲ تونل به‌طول ۳۱ هزار و ۴۰۰ متر به‌ صورت رفت‌ و برگشت، ۲۶ دستگاه پل به‌طول چهار هزار و ۶۰۰ متر با ویژگی‌های خاص و در ارتفاعات بالا مانند ارتفاع ۷۰ متری یکی از پایه‌های پل‌ها از سطح زمین ساخته شده است. با مشاهده مجموعه اقدامات انجام‌گرفته طی این سال‌ها وانجام عملیات اجرایی در ۱۴۵ جبهه کاری و به‌کارگیری بیش از سه هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی، پروژه احداث منطقه یک آزادراه تهران- شمال به بزرگ‌ترین کارگاه سازندگی در ایران تبدیل‌ شد.

آزادراه تهران-شمال را می‌توان شاهکار مهندسی ایران توصیف کرد و به رکوردهای شکسته‌شده و اقداماتی که برای اولین بار در راه‌سازی کشور به منصه ظهور رسیده پرداخت. به‌طور مثال ساخت بزرگ‌ترین تونل ایران به طول شش هزار و ۴۰۰ متر در منطقه ۲ قرار دارد و برای آماده‌سازی تونل‌های این آزادراه ۱۰ برابر بیش ‌از حد متوسط عملیات لاینینگ انجام می‌شود.

همچنین پروژه معماری راه، برای اولین بار در این مسیر اجرا شد و به جای اسفالت از روسازی بتنی در این آزادراه استفاده شده است که هزینه‌های نگهداری راه را بسیار کاهش می‌دهد. باید توجه داشت که اجرای روسازی بتنی و هماهنگ‌سازی زیراساس با رویه بتنی نیز به‌عنوان یک فناوری جدید در این پروژه مورد استفاده قرارگرفته است.

در تونل بلندِ واقع در منطقه یک به‌طول ۴۹۰۰ متر، سطح تونل به‌صورت دو پوشه اجراشده است تا در زمان آتش‌سوزی و حریق بتوان مردم را از داخل تونل نجات داد. همچنین برای اولین بار اجرای تونل دو پوشه در آزادراه تهران - شمال انجام می‌شود. به علاوه توجه به مفاهیم HSE در این پروژه به‌شدت در انجام عملیات حفاری و تونلینگ رعایت شده  تا هیچ اتفاقی در زمان انفجار برای مناطق روستایی اطراف رخ ندهد.

به عقیده کارشناسان، با بهره‌برداری منطقه یک آزادراه تهران-شمال حجم بار ترافیکی در جاده چالوس، هراز و آزادراه قزوین-رشت، کاهش پیدا خواهد کرد. قطعات دوم و سوم آزادراه تهران-شمال نیز باعث می‌شود مسافران جاده علاوه بر امنیت، بدون ترافیک در این آزادراه تردد کنند.

منطقه ۴ این آزادراه که منتهی به چالوس  است در سال ۹۲ زیر بار ترافیک قرار گرفت و منطقه یک این آزادراه که از تهران  شمال می‌شود، از انتهای بزگراه درون‌شهری آزادراگان در تهران آغاز می‌شود و به منطقه شهرستانک به‌طول ۳۲ کیلومتر منتهی می‌شود و مهم‌ترین و موثرترین بخش این آزادراه است که چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از  منابع اعتباری دولت و بنیاد مستضعفان هزینه شده است و نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش روز این ابر پروژه عمرانی است. با تلاش خوبی که طی چند سال گذشته بعد از اینکه این پروژه، سال‌ها در رکود بود و ابتدای سال ۹۴ با برنامه منظم و هماهنگی دولت و بنیاد مستضعفان، پیمانکاران ایرانی موفق شدند در عرض ۵ سال پیشرفت فیزیکی این پروژه را به ۱۰۰ درصد برسانند.

منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول  ۳۲ کیلومتر فاصله فعلی را حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه می‌کند. به واسطه کوتاهی مسیر نزدیک به  ۱ ساعت و نیم نیز زمان کوتاه می‌شود. ۵۰ درصد این مسیر آزادراهی ۴ خطه از تونل تشکی شده یعنی ۳۲ کیلومتر آن تونل است به علاوه  ۳ کیلومتر پل‌های بسیار بزرگ و ۸ کیلومتر  دیوارهای حائل بسیار بلندنیز در این آزادراه ساخته شده است

یدر مطاعی معاون راهداری سازمان راهداری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه گفته شده ششم تا ۱۰ اسفند منطقه یک آزاد راه تهران -شمال بهره برداری رسمی می شود گفت:پس از بهره برداری رسمی این آزاد راه تحویل سارمان راهداری خواهد شد.

وی درباره سرنوشت تعیین سقف و کف رقم عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: هنوز در این‌باره رقمی به ما اعلام نکرده‌اند.

کد خبر: ۶٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha