۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
افزایش صادرات قم در بحران کرونا و تحریم؛ گلایه از ضعف در جذب تسهیلات گردشگری
در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم مطرح شد؛

افزایش صادرات قم در بحران کرونا و تحریم؛ گلایه از ضعف در جذب تسهیلات گردشگری

قم- طبق گزارش کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، صادرات استان قم در شرایط کرونا و تحریم اقتصادی در بهترین شرایط با ۱۵ کشور اورآسیایی قرار دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در سی و هشتمین جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم که ظهر سه‌شنبه با حضور اعضا و کمیته‌های تخصصی این کارگروه در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، گزارش ۹ ماهه این کارگروه ارائه شد که در شرایط سخت تحریم و هم‌چنین در شرایطی که استان قم در بدترین وضعیت قرمز کرونایی قرار داشت امیداوار کننده است.

گزارش ارائه شده امروز این کارگروه مؤید این واقعیت است که با تکیه بر داشته‌های داخل، حمایت از واحدهای تولیدی و هم‌چنین برداشتن یک سری قوانین دست و پاگیر و ارائه برخی تسهیلات می‌توان راه را برای جهش تولیدی که مقام معظم رهبری به طور سلسله بار سالانه به آن تأکید داشتند رسید.

در جلسه امروز دو دستور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت؛ در ابتدا درباره آخرین وضعیت جذب تسهیلات به واحدهای تولیدی، بخش گردشگری و هم‌چنین دستورالعمل تقسیط بدهی‌های مالیاتی از سوی اداره کل مالیات برای واحدهای صنعتی و هم‌چنین واگذاری سند مالکیت زمین‌های شهرک آی تی برای متقاضیان و آخرین وضعیت اقتصادی و توسعه صادرات استان مطرح شد.

رشد صادرات قم به ۱۵ کشور همسایه و اورآسیا
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از ۹ ماه فعالیت این سازمان طی امسال و کارگروه ستاد و رفع موانع تولید، گفت: در شرایط کرونایی و سخت تحریم تاکنون در این ۹ ماهه ۲۵۰ میلیون دلار صادرات به ارزش وزنی ۳۵۰ هزار تن به ۱۵ کشور همسایه و اورآسیایی صادر شده است؛ این امر با توجه به رفع محدودیت‌های مرزی ایجاد شده از سوی کشورهای همسایه ناشی از کرونا صورت گرفته است.

محمود سیجانی بیان کرد: محصولات استان قم به ارزش ۱۴۳ میلیون دلار و با وزن ۱۵۳ هزار تن از مبدأ تولید صادر شده است.

این در حالی است که در جلسه توسعه صادرات استان کاهش صادرات و هم‌چنین اختلاف بین مبدأ تولید و گمرک مورد بحث قرار گرفته بود و بر پیگیری این مشکل از سوی استاندار قم به عنوان مقام عالی استان مورد تأکید قرار گرفت اما در جلسه سی و هشتم این کارگروه گزارش‌ها از میزان افزایش صادرات حتی از مبدأ تولید نمایانگر وضعیت مطلوب صادرات قم در شرایط سخت تحریم و کرونایی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: هم‌چنین برای بهبود صادرات استان نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی صادراتی از سوی بانک‌های عامل و ارز موزد نیاز واحدهای صادراتی برای تهیه مواد اولیه نیز تأمین شده است.

توسعه زیرساخت‌های تجاری و صادراتی راهبرد مهم استان قم
وی در بخش دیگری از سخنان خود به راهبرد مهم استان در زمینه توسعه زیرساخت‌های صادراتی و تجاری اشاره کرد و گفت: در این زمینه برای توسعه زمینه صادرات در شرایط سخت تحریم دو راهبرد و برنامه را دنبال کرده‌ایم و آن هم پیگیری نمایشگاه بین‌المللی استان و تکمیل نمایشگاه فرش دستبافت استان است و برای این امر برای دسترسی راحت به نمایشگاه بین‌المللی اداره کل راهداری باید همکاری کند و دیگر ادارات خدمات رسان هم برای تأمین زیرساخت آب و برق و گاز مشارکت داشته باشند.

سیجانی افزود: تغییر مجری نمایشگاه بین‌المللی ایران به وزارت صمت هم پیگیری شده و در حال واگذاری به بخش خصوصی است که برای این امر باید ماده ۲۷ اجرا و فرآیند مزایده صورت گیرد.

راهبرد ترویج مصرف کالاهای ساخت داخل
رئیس سازمان صمت بیان کرد: برای اجرای طرح بومی سازی و حمایت از تولیدات داخل قرار است ۱۰ فروشگاه عرصه کالاهای ایرانی در صنوف مختلف ایجاد و ۴ نمایشگاه برای معرفی توانمندی‌های تولیدی خاص استان برگزار شود؛ با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی و همچنین تدوین بسته تشویقی برای فروشگاه‌های عرصه تولید داخل تدوین شده است.

قرار است ۱۰ فروشگاه عرصه کالاهای ایرانی در صنوف مختلف ایجاد و ۴ نمایشگاه برای معرفی توانمندی‌های تولیدی خاص استان برگزار شود

به گفته سیجانی، به دلیل شرایط کرونایی تنها یک نمایشگاه آن هم به صورت مجازی برگزار شده است و به دلیل تغییر ذائقه مردم برای مصرف کالاهای ایرانی ۴۰۰ فروشگاه با همکاری اتحادیه‌های مختلف در قم فعال شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: برگزاری نمایشگاه ساخت داخل از مهم‌ترین راهبرد این کارگروه برای توسعه نهضت ساخت داخل و بومی سازی است و برای این مهم اعتبار لازم برای حضور رایگان برای تشویق و ترغیب واحدهای از سوی سازمان مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: نمایشگاه دائمی ساخت داخل در شهرک صنعتی شکوهیه توسط شرکت شهرک‌های صنعتی قم تعیین شده و در حال تجهیز از سوی اتاق بازرگانی است؛ هم‌چنین نمایشگاه تخصصی در ۳ ماهه چهارم در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان در حال پیگیری است.

راه‌اندازی ۱۰۸ واحد صنعتی و احیای واحدهای راکد و غیر فعال
وی گفت: در ۹ ماهه امسال ۲۵ واحد صنعتی راکد فعالسازی و ۱۸۰ واحد صنعتی با همراهی بانک‌های عامل تکمیل شد؛ هم‌چنین برای این امر ارز مورد نیاز برای واردات و تأمین مواد اولیه به واحدهای صنعتی و تولیدی استان داده شده است.

سیجانی افزود: ظرفیت ۴۵ واحد تولیدی استان هم در این ۹ ماهه با دریافت تسهیلات افزایش یافت و ۲۵ واحد صنعتی نیز نوسازی و بهسازی شده و ۴۲ واحد صنعتی در زمینه تولید محصولات بهداشتی و ماسک و محصولات غذایی و سلولزی و هم‌چنین قطعات خودرو ظرفیت خود را افزایش داده‌اند.

جذب ۱۰۵ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ برای بخش گردشگری قم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در این جلسه از وضعیت جذب تسهیلات برای بخش گردشگری استان که در بحران کرونا آسیب دیده‌اند گزارشی ارائه داد، هرچند تا حدودی این اداره کل در جذب تسهیلات مطلوب ورود کرده اما با وجود خسارت‌هایی که این بخش دیده با ضعف‌هایی همراه بوده است.

حمید یزدانی اظهار داشت: ۱۰۵ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ برای بخش گردشگری قم تاکنون جذب شده است و طی مذاکراتی که با معاون وزیر میراث فرهنگی شده قرار است تسهیلات بیشتری در زمینه تبصره ۱۸ جذب کنیم.

به گفته وی، ۷۱ میلیارد تومان هم پروژه برای بانک‌های عامل ارسال و ۶ پرونده با ۲۳ میلیارد تومان هم تاکنون پرداخت شده است؛ ۸۵ میلیارد تومان هم پرونده آماده برای جذب تسهیلات در بخش گردشگری خواهد بود و تاکنون ۱۵ میلیارد تومان هم از تبصره ماده ۱۸ هم جذب کردیم.

شناور شدن تسهیلات برای بخش‌های دیگر استان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم هم در ادامه با اشاره به ضعف در جذب تسهیلات در بخش گردشگری استان قم، گفت: مجبوریم این تسهیلات را طبق بخشنامه رسیده تا پایان دیماه به بخش‌های دیگر استان به صورت شناور تزریق کنیم.

در این جلسه به میزان بیکاری فارغ التحصیلان استان قم هم اشاره شد و این امر مورد اعتراض و گلایه‌مندی استاندار قرار گرفت.

وجود فارغ التحصیلان بیکار در قم برای استان مشکلاتی به همراه دارد و باید بین بازار کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی تعادل ایجاد شود

مهرداد غضنفری هم‌چنین افزود: طرح مهارت آموزی در محیط کار را در حال پیگیری هستیم که به موجب آن سربازانی که در سپاه و ناجا هستند مهارت کسب و در آینده جذب بازارهای کار شوند و طبق آخرین آمار گرفته شده ۱۳۱ هزار بیمه شده اجباری در قم داریم.

به گفته وی، تکلیف داریم تا پایان سال حجم بسیاری از این نیروها را آموزش داده و بعد جذب نماییم؛ در استان قم در قسمت‌هایی در جذب نیروی کار تمایل وجود دارد و در قسمت‌هایی بیش از نیاز جذب شده است.

در ادامه بحث‌ها به راه‌اندازی نمایشگاه تخصصی برای ساخت تولیدات داخل در جنب نمایشگاه بین‌المللی استان قم اشاره شد، نمایشگاهی که قرار بود در دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما به دلایلی به ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ موکول شد؛ در زمینه نمایشگاه دائمی فرش دستبافت استان هم به دلیل تغییر مالکیت آن قرار شد فرآیند مزایده دوباره طی شود.

گلایه از ضعف بخش گردشگری و عدم همکاری شهرسازی
استاندار قم هم در پایان با ابراز گلایه از بخش گردشگری قم، گفت: من از ضعف بخش گردشگری در جذب تسهیلات با این همه آسیب گلایه دارم؛ هم‌چنین اداره کل راه و شهرسازی استان قم هم با عدم همکاری در زمینه مالکیت سند زمین‌های شهرک آی تی، بر صنایع استان آسیب و تأثیر منفی گذاشته است.

بهرام سرمست بیان کرد: وجود فارغ التحصیلان بیکار در قم برای استان مشکلاتی به همراه دارد و باید بین بازار کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی تعادل ایجاد شود.

به گفته وی، نمایشگاه تولید داخل که قرار بود در دهه فجر افتتاح شود هنوز زیرساخت آن تکمیل نشده است و جای تأسف دارد.

گفتنی است، در این جلسه مقرر شد برای ۲۴ واحد کشاورزی به ارزش ۶۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال سرمایه در گردش از سوی بانک‌های عامل اختصاص یابد؛ هم‌چنین ۱۷ طرح صنعتی، برای دریافت ۳ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریال در قالب تسهیلات در گردش و ثابت به بانک‌های عامل استان معرفی شوند.

کد خبر: ۶۵٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha