۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
پیش‌بینی تشدید جنگ فناوری آمریکا و چین در سال ۲۰۲۱

پیش‌بینی تشدید جنگ فناوری آمریکا و چین در سال ۲۰۲۱

تحلیلگران انتظار دارند جو بایدن رویکرد چندجانبه‌ای را برای معامله با چین اتخاذ کند.

به گزارش بازار، پیش‌بینی می‌شود جنگ در حوزه فناوری، مهم‌ترین چالش بین چین و ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ باشد چراکه بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا تلاش خواهد کرد با ائتلاف با متحدان آمریکا، پکن را در صنعت تراشه‌ها، برنامه‌های موبایلی، نسل پنجم اینترنت و هوش مصنوعی تحت فشار بگذارد.

تحلیلگران انتظار دارند جو بایدن رویکرد چندجانبه‌ای را برای معامله با چین اتخاذ کند.

اگر برای بخش فناوری چین سال ۲۰۲۰ آشفته بود، سال ۲۰۲۱ می‌تواند انقلابی باشد. چین احتمالاً بستر آزمایش جهانی خدمات نسل پنجم اینترنت خواهد بود و نقش محوری در رقابت برای کسب اولین ارز دیجیتال مستقل در جهان خواهد داشت. تلاش چین برای دستیابی به خودکفایی در نیمه‌هادی‌ها نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

کسانی که امیدوار بودند جنگ فناوری ایالات متحده و چین با رفتن دولت دونالد ترامپ، تمام شود ناامید خواهند شد زیرا به گفته تحلیلگران، این نبرد ادامه خواهد یافت اگرچه تاکتیک‌های به کار رفته تحت ریاست جمهوری جو بایدن تغییر خواهد کرد.

تحلیلگران انتظار دارند که بایدن برای مقابله با چین رویکردی چندجانبه اتخاذ کند و رویکرد اول آمریکای ترامپ را کنار بگذارد. جک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، پیش از این خواستار مشاوره زودهنگام با شرکای اروپایی آمریکا در مورد نگرانی‌های مشترک درباره اقدامات اقتصادی چین در رابطه با توافقنامه پیشنهادی سرمایه‌گذاری چین و اتحادیه اروپا شده بود.

انتظار همکاری بیشتر بین ایالات متحده و متحدان سنتی آن در رابطه با چین در مورد طیف وسیعی از موضوعات، ازجمله حقوق بشر، حمایت از مالکیت معنوی، توسعه نیمه‌هادی‌ها، گسترش شبکه نسل پنجم اینترنت و حفظ حریم خصوصی داده‌ها می‌رود.

بر اساس موسسه تحقیقات صنعت Qianzhan، چین در حال حاضر حدود ۸۰۰ برنامه آزمایشی شهر هوشمند در دست اجرا دارد که بیش از نیمی از برنامه‌های جهانی است. پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار شهرهای هوشمند چین تا سال ۲۰۲۱ از ۱۸ تریلیون یوآن (۲٫۷۵ تریلیون دلار) و تا سال ۲۰۲۲ از ۲۵ تریلیون یوآن بیشتر شود.

پکن دارای فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، رایانش ابری و بیگ دیتا برای کمک به بهبود کارایی دولت و ایمنی عمومی از طریق نظارت یا تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ است که همین زیرساخت‌ها در مهار کرونا به چین کمک کرده است.

درمجموع، بهبود روابط چین و آمریکا در دوره بایدن، یک رؤیا است. به نظر می‌رسد واشنگتن بر بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری چین فشار وارد می‌کند صرف‌نظر از اینکه چه کسی در سمت ریاست جمهوری است. این امر در همه زمینه‌ها از نسل پنجم اینترنت تا هوش مصنوعی تا داده‌ها گسترش خواهد یافت.

کد خبر: ۶۵٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha