۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
لزوم تجمیع بیمه‌ها برای کاهش هزینه‌ها
نایب رییس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

لزوم تجمیع بیمه‌ها برای کاهش هزینه‌ها

قاضی زاده هاشمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت تجمیع بیمه‌ها جهت کاهش هزینه‌ها تا سال ۱۴۰۱ به منظور ایجاد آرامش عمومی تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی شب گذشته(یکشنبه) در دیدار با مسئولان ۳۳ شرکت بیمه‌ای به منظور بررسی مشکلات موجود در صنعت بیمه؛ اصلی‌ترین مسئله مردم در شرایط کنونی اعتماد نکردن به آینده اقتصادی کشور دانست و افزود: چرا که آن‌ها نمی‌دانند با شرایط اقتصادی موجود در آینده چه وضعیتی خواهند داشت، کما اینکه اصلی‌ترین علت کاهش فرزندآوری نیز به همین عدم اعتماد عمومی نسبت به آینده برمی‌گردد و می‌توان گفت خانواده‌ها نگران هستند که جامعه، فرزندانشان را در مسیر درست قرار ندهد.
 
نایب رئیس مجلس در ادامه گفت: صنعت بیمه باید در جامعه اعتماد ایجاد کند، ضمن اینکه شما باید فراتر از صنعت بیمه جهان عمل کنید، چرا که نرخ تورم در کشور فوق‌العاده بالاست و ساختار جمعیت در اوج نرخ رشد خود قرار دارد، تا جایی که آمارها نشان می‌دهد در آینده به شدت با گسترش جمعیت سالمند روبرو خواهیم شد، کما اینکه برآورد شده است که بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور بالای ۶۵ سال خواهند بود که این موضوع وحشتناکی است که هیچ کشوری تاکنون تجربه نکرده است.
 
وی تصریح کرد: شما باید برای برون‌رفت از این مشکل کانون فکری تشکیل داده و فراتر از گذشته فعالیت کنید تا بتوانیم در این حوزه به یک راه‌حل مناسب برسیم، زیرا مجموعه کارکرد دولت‌ها برای ایجاد ثبات اقتصادی کفایت نخواهد کرد و حتی اگر دولت بعدی بتواند شرایط مطلوب اقتصادی نیز فراهم کند، به دلیل مشکلات ناشی از ضرورت تکمیل جمعیت با مشکل مواجه خواهیم شد.
 
ضرورت دستیابی به راه‌حلی جهت تامین رفاه عمومی
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کانون مطالعاتی و پژوهشکده بیمه‌ها باید با هدف حرکت اقتصاد و صنعت به سمت ایجاد شرایط مطلوب که به ایجاد آرامش و اطمینان خاطر در سطح جامعه منتهی‌شود، گام بردارد، ضمن اینکه باید عناوینی که بیمه‌ها تحت پوشش قرار می‌دهند، متنوع‌تر و گسترده‌تر باشد و بتوانند با احصاء این عناوین، نگرانی مردم درخصوص تامین هزینه‌های فرزندانشان، درمان بیماری و ایجاد رفاه در دوران سالمندی را رفع کنند و تحقق این مهم مستلزم تعریف طرح بیمه است که به تدریج اجرا شده و باید در این زمینه از مشارکت مردمی نیز در جهت سرمایه‌گذاری استفاده شود.
 
قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: تامین هزینه‌های تحصیلات آموزش عالی عمومی یکی از مواردی است که بیمه‌ها باید تحت پوشش قرار دهند، چرا که دولت تاحدودی می‌تواند آموزش رایگان را توسعه دهد و امکان بیش از آن وجود ندارد، ضمن اینکه ما مراکز آموزش عالی دولتی را تحت فشار قرار دادیم که تعرفه‌های خود را پایین نگه دارند و این موضوع به ضرر و زیان جدی آن‌ها منتهی شده، بنابراین لازم است در کنار اینکه تعرفه‌های آن‌ها باید منطقی باشد، مراکزی نیز از آن‌ها حمایت کنند که در این میان جای حمایت بیمه‌ها خالی است.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صنعت بیمه باید به عنوان پشتیبان تمام خانواده‌های ایرانی محسوب شود، ضمن اینکه از این طریق می‌توانیم بار تحمیل شده بر دستگاه‌های حمایتی جهت حمایت از اقشار کم‌درآمد که روز به روز به جمعیت آن‌ها افزوده می‌شود، کاهش دهیم.
 
وی افزود: یکی دیگر از حوزه‌هایی که بیمه‌ها می‌توانند به آن ورود کنند، بازار بورس است، آن‌هم در شرایطی که شاهد اُفت در این بازار بودیم، بنابراین لازم است بیمه‌ها از شرکت‌های فعال در بورس حمایت کنند تا سرمایه‌گذاران خُرد متضرر نشوند.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: اصلی‌ترین محل فعالیت سالم بیمه‌ها در بازار سرمایه است که باید از اصل آن حراست کنید و برای آن طرح ویژه داشته باشید تا در پی اجرای آن بتوانید هم از خود و هم از بازار سرمایه حراست کنید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه مکاتب دولت رفاه می‌تواند الگوی مناسبی برای توسعه حمایت‌های بیمه‌ای در کشور باشند، عنوان کرد: این مکاتب که در کشورهای اسکاندیناوی و غرب اروپا رواج دارد، با توسعه نظام حمایت بیمه‌ای باعث ایجاد عدالت اجتماعی و ارتقای سطح زندگی مردم شده‌اند، بنابراین می‌توان در کنار حمایت دولت و با همکاری بیمه‌ها در کشور به این مهم دست یافت، هر چند که لازم است بیمه‌ها، طرحی را در این زمینه تدوین کرده و ما نیز برای تامین منابع لازم برای اجرای آن از محل بودجه به شما کمک خواهیم کرد.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بنده اِکسترنالیتی (اثرات جانبی) را قبول دارم و معتقدم هر کسی که سیگار می‌کشد، باید عوارض تخریب ریه خود را نیز بپردازد و عوارض مالیاتی نباید از بیمه‌ها اخذ شود و باید مجزا پرداخت شود، بنابراین کمک به وزارت بهداشت و پلیس راهور باید به طور مستقیم از محل اخذ عوارض صورت گیرد و بیمه‌ها نیز با هدفگذاری مشخص جهت گسترش دامنه حمایتی خود برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.
 
سرمایه گذاری بیمه‌ها در حوزه پیشگیری برای کاهش هزینه‌ها
وی یادآور شد: یکی از مهمترین مواردی که بیمه‌ها باید جهت کاهش هزینه‌های خود بدان توجه کنند، سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش به منظور پیشگیری از ایجاد خسارت است و در این زمینه باید نقش کارفرمایی داشته باشند، بنابراین باید در حوزه ترویج فرهنگ پیشگیری از بروز آُسیب سرمایه‌گذاری کنید تا ناچار به پرداخت هزینه‌های گزاف نباشید.

قاضی‌زاده هاشمی در پیشنهاد به شرکت‌های بیمه، افزود: شما باید از طریق پژوهشکده‌هایی که دارید یک کارگروه تشکیل داده و به یک بسته مناسب در جهت سرمایه‌گذاری صحیح و گسترش دامنه حمایتی دست یابید، سپس چنانچه به خلأ قانونی برخوردید به مجلس گزارش دهید که به طور قطع از شما حمایت خواهیم کرد.
 
نایب رئیس مجلس یازدهم گفت: یکی از برنامه‌های جدی که دولت باید انجام دهد، محوری کردن صنعت بیمه به جای دستگاه‌های حمایتی است و در این زمینه باید به بیمه‌ها یارانه پرداخت کند که به طور قطع به توفیقات فراوانی منتهی خواهد شد. ضمن اینکه بیمه‌ها نیز باید اولویت‌ها و رویکردهای خود را جهت تحقق این مهم مشخص کنند.

وی خطاب به شرکت‌های بیمه، عنوان کرد: شما باید صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته باشید و از این طریق در جهت تقویت زیرساخت‌های کشور، سرمایه‌گذاری برای آینده‌ای مطلوب و کمک به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری گام بردارید.
 
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه صنعت بیمه باید یک تغییر راهبردی داشته باشد، افزود: شما باید در جهت یکپارچگی نظام بیمه‌ای و ممانعت از فعالیت پراکنده شبه بیمه‌ها برنامه‌ریزی کنید و در این زمینه با تجمیع بیمه‌ها، فرمانده واحدی داشته باشید که این موضوع در دنیا حل شده است.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: هم‌اکنون برخی افراد تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارد، کمااینکه براساس آمارها ۳۰ درصد جمعیت به جز بیمه درمانی از هیچ خدمات بیمه‌ای برخوردار نیستند و گاه برخی افراد از چند سازمان به طور همزمان خدمات بیمه‌ای دریافت می‌کنند که این مشکل باید حل شود.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: صنعت بیمه باید تا سال ۱۴۰۱ به یک بسته جامع بیمه برسد تا بتوانیم شاهد تحولی در این حوزه باشیم، ضمن اینکه بیمه پایه باید شرایط رشد و توسعه کشور را فراهم کند که لازم است در این زمینه به یک طراحی شبکه‌ای دست یابید.
 
در ابتدای این نشست نیز مسئولان شرکت‌های بیمه‌ای ضمن ارائه گزارش از نحوه ارائه خدماتی که تاکنون داشته‌اند به بیان مسائل و مشکلات خود که ناشی از مشکلات بانک‌ها، نظام پولی و بازار سرمایه پرداختند.
 
در این نشست، مدیران مربوطه از نایب رییس مجلس شورای اسلامی خواستند که برای کفالت بیمه‌ای شرکت‌های فعال در بورس که باعث متضرر شدن سرمایه‌گذاران خرد شده است، قانونی تدوین شود. همچنین تصویب قانونی برای الزام پیمانکاران داخلی و خارجی به خرید بیمه نامه از بیمه گرد ایرانی در جهت توسعه صنعت بیمه ایران در سطح بین‌المللی و دادن ماموریت به کمیسیون‌های اجتماعی و اقتصادی به منظور چاره‌اندیشی برای پیشگیری از بحران ناشی از گسترش جمعیت کهنسال در ده سال آینده از طریق توسعه خدمات بیمه‌ای از دیگر مطالبات این شرکت‌ها از مجلس بود.

کد خبر: ۶۵٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha