۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
بی رونقی صادرات فرش در چهارمحال و بختیاری؛ یکه تازی دلالان و سرخوردگی بافندگان
گزارش بازار؛

بی رونقی صادرات فرش در چهارمحال و بختیاری؛ یکه تازی دلالان و سرخوردگی بافندگان

شهرکرد- بی رونقی صادرات فرش و افزایش هزینه های مواد اولیه در چهارمحال و بختیاری موجب شده تا دلالان با قیمت های پایین فرش های دستباف را خریداری کنند و بافندگان سودی کسب نکنند.

بازار؛ گروه استان ها: بافت فرش یکی از مهمترین شغل ها در بخش مشاغل خانگی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که نقش مهمی در اشتغال زنان روستایی دارد.

از دیر باز بافندگی فرش یکی از مهمترین منابع درآمدی خانوار در جوامع روستایی چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که هم اکنون مشکلات بسیار زیادی سد راه  توسعه این شغل خانگی شده است.

هم اکنون افزایش مواد اولیه تولید فرش با توجه به افزایش نرخ ارز موجب شده است که هزینه های تولید فرش افزایش یابد و از طرفی صادرات فرش به علت شیوع کرونا و کاهش مسافرت ها کاهش یابد.

این دو مسئله موجب شده است که این بخش رونق گذشته را نداشته باشد و درآمد بافندگان فرش کاهش قابل توجهی پیدا کند.

مصالح بافت فرش طی سال جاری افزایش قابل توجهی داشته است و مشتری خرید فرش نیز با توجه به افزایش قیمت ها بسیار کم شده است

اختر حسینی بافنده فرش دستباف در شهر فرخ شهر چهارمحال و بختیاری است که در گفت وگو با خبرنگار بازار گفت: مصالح بافت فرش طی سال جاری افزایش قابل توجهی داشته است و مشتری خرید فرش نیز با توجه به افزایش قیمت ها بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: هر ساله بسیاری از فرش های دستباف توسط مسافران و گردشگران در استان خریداری می شود که به علت کاهش مسافرت ها خرید و فروش فرش نسبت به سال های گذشته کاهش شدیدی داشته است.

وی بیان کرد: بافندگان مجبور هستند فرش های تولیدی خود را با قیمت های بسیار پایین به واسطه ها و دلالان بفروشند و از این رو سود قابل بسیار کمی عاید آنها می شود و دلالان هستند که بدون هیچ زحمتی سودهای قابل توجهی کسب می کنند.

این بافنده فرش دستباف ادامه داد: قیمت گذاری فرش توسط دلالان تنها جوابگوی هزینه مواد اولیه است و سودی با توجه به شرایط ایجاد شده عاید بافنده نمی شود.

وی تاکید کرد: فراهم آوردن زمینه برای حذف دلالان در حوزه خرید و فروش فرش نیازمند رونق در این بخش و افزایش صادرات است.

افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت مواد اولیه بافت فرش شده است
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه صنعت فرش بافی یکی از مهمترین مشاغل خانگی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود، ادامه داد: فرش تولیدی در چهارمحال و بختیاری به علت کیفیت بالا بازار پسندی بالایی در سطح کشور و جهان دارد.

علیرضا جیلان با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت مواد اولیه بافت فرش شده است، ادامه داد: افزایش مواد اولیه بافت فرش موجب شده است تا هزینه های تولید یک فرش افزایش یابد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: افزایش مواد اولیه موجب افزایش قیمت فرش شده است اما افزایش قیمت ها موجب شده است که خریداران فرش در این استان کاهش یابند.

وی اظهار کرد: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فرش از سایر استان‌های کشور وارد استان چهارمحال و بختیاری می‌شود و قیمت‌گذاری مواد اولیه نیز در این استان ها انجام می شود.

وی ادامه داد: طی ماه های گذشته تامین مواد اولیه به علت شیوع کرونا با مشکل مواجه شده بود اما هم اکنون به میزان نیاز مواد اولیه بافت فرش وارد استان شده است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

مشکلات بسیار زیادی سد راه توسعه این صنعت است که در تلاش هستیم این مشکلات حل شود و صنعت فرش بافی در این استان رشد قابل توجهی داشته باشد

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مشکلات بسیاری زیادی سد راه توسعه این صنعت است که در تلاش هستیم این مشکلات حل شود و صنعت فرش بافی در این استان رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین موانع سد راه توسعه فرش بافی وجود دلالان هستند که فرش را با قیمت پایین از بافندگان خریداری می کنند و این مهم سبب شده است که بسیاری از بافندگان به علت درآمد پایین از شغل خارج شوند.

جیلان گفت: حذف دلالان و فروش فرش توسط بافنده به مصرف کننده از مهمترین اهدافی است که در این استان دنبال می شود.

وی ادامه داد: یکی از طرح های مهمی که برای توسعه فرش بافی در این استان در حال دنبال شدن است راه اندازی دهکده فرش در این استان است که سبب می شود تجارت فرش در این استان رونق بگیرد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: دهکده فرش با هدف تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای بافت فرش، رونق تجارت فرش، جذب گردشگر، حذف دلالان و واسطه ها و... در این استان اجرایی می شود.

بهره گیری از فضای مجازی برای حذف دلالان و واسطه ها و فروش فرش به صورت مستقیم به مصرف کننده از مهمترین راهکارها برای افزایش درآمد بافنده های فرش است

محقق و پژوهشگر صنعت فرش در استان چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار بازار گفت: بهره گیری از فضای مجازی برای حذف دلالان و واسطه ها و فروش فرش به صورت مستقیم به مصرف کننده از مهمترین راهکارها برای افزایش درآمد بافنده های فرش است.

سید علی موسوی تاکید کرد: هم اکنون بسیاری از کالا های حوزه صنایع دستی از طریق فضای مجازی در حال فروش است که باید از این ظرفیت برای فروش فرش به صورت مستقیم به مصرف کننده واقعی بهره گیری کرد.

وی ادامه داد: بافت فرش با نقشه های جدید و مطابق با سلیقه مصرف کنندگان از دیگر راهکارها برای توسعه صنعت فرش بافی در این استان است.

وی بیان کرد: هم اکنون شاهد این هستیم که هنوز نقشه های قدیمی فرش از جمله «خشتی» در این استان در حال بافت است و این در حالی است که بسیاری از استان ها با تهیه نقشه های جدید بافت فرش موجب شده اند صنعت فرش بافی در آنها رشد قابل توجهی پیدا کند.

 صنعت فرش بافی در چهارمحال و بختیاری برای بقاء و ادامه دار بودن آن نیازمند توجه ویژه است و تلاش برای افزایش درآمد بافنده های فرش مهمترین حمایت برای ادامه دار بودن این صنعت به شمار می رود.

کد خبر: ۶۵٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha