۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
جهان با ضایعات چوبی چه می‌کند؟؛ پسماندهای ویژه، کلید ارتقای کیفیت کشاورزی
بازار گزارش می‌دهد؛

جهان با ضایعات چوبی چه می‌کند؟؛ پسماندهای ویژه، کلید ارتقای کیفیت کشاورزی

در صنعت کشاورزی ما شاهد ایجاد پسماندهای سبز هستیم. پسماندهایی که استفاده صحیح از آنها می تواند کیفیت محصولات کشاورزی را افزایش دهد وبه تقویت خاک کمک کند.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از ضایعات مهم صنعت کشاورزی را می توان پسماندهای چوبی دانست. به طور متوسط ۱۵ تا ۵۰ درصد هر درخت که برای کارهای صنعتی و تولیدی به کار می رود، به عنوان پسماند در نظر گرفته می شود. در برخی از درختان تنها ساقه های خشکیده و نازک پسماند هستند و در برخی دیگر تکه های به جا مانده از چوب درخت بعد از جدا کردن الوارهای مناسب به عنوان پسماند در در نظر گرفته می شوند.

در حالت کلی می توان گفت چوبهایی که به دلیل استفاده بریدن تنه های درخت یا جدا کردن شاخه های خشکیده  نازک به دست می آید، می تواند در حالت عادی وارد پسماندها شود. سوزاندن پسماندهای چوبی به دلیل انتشار کربن روش مناسبی برای از بین بردن آنها نیست به همین دلیل در سالهای اخیر روشهای جدیدی برای مدیریت پسماندها استفاده می شود.

یکی از روشهای مهمی که این روزها برای مدیریت پسماندهای چوبی به کار می رود خرد کردن آنها به قطعات یک تا دو اینچی و استفاده از آنها به عنوان مالچ است و کاربرد مالچ در کنترل حشرات و آفات در زمین های کشاورزی، ممانعت از هدر رفت آب در زمین های کشاورزی و تبخیر سریع آن و در نهایت مقابله با فرسایش خاک است.

مدیریت آب و خاک در کشاورزی با استفاده از پسماندهای چوبی
اما این تنها راه استفاده از پسماندهای چوبی نیست و در سالهای اخیر کاربردهای مختلفی برای  پسماندهای چوبی معرفی شده است ولی در تمامی این مقالات به این نکته تاکید شده است که در زمان بریدن درختان و جدا کردن ساقه های انها باید به گونه ای عمل شود که کمترین هدررفت چوب وجود داشته باشد.

در این مقالات از چوب به عنوان یکی از سرمایه های ارزنده کشاورزی نام برده شده است. تولید چوب زمان زیادی نیاز دارد و ممکن است بالغ بر ده سال برای داشتن کنده های تنومند درخت که در صنعت استفاده می شود، زمان صرف شود. بنابراین ضروری است از روشی استفاده کنیم که هدر رفت چوب به حداقل برسد و پسماندهای چوب به بهترین شکل استفاده شود.

 در برخی از مقالات به استفاده از چوب های خرد شده به عنوان کود گیاهی است. در این حالت باید پسماندهای چوب ریزتر از حالت قبلی شود و برای تقویت خاک کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.با این روش  بخشی از مواد مغذی که در جریان رشد گیاه از خاک گرفته شده بود به خاک بازگردانده می شود.

بررسی ها نشان داده است استفاده از قطعات ریز چوب های پسماند در سطح خاک کشاورزی یکی از سیاستهای بسیار مناسب استفاده از آنها است. در بسیاری از شهرها و روستاها مساله فرسایش خاک یا از بین رفتن مواد مغذی موجود در خاک در اثر کشاورزی مستمر، مساله ای بسیار جدی و مهم است و بکارگیری پسماندهای  چوبی به عنوان مالچ یا بازگرداندن قطعات کوچک به خاک می تواند هر دو مشکل را حل کند.همچنین این مواد باعث حفظ آب در نزدیکی سطح زمین و استفاده بیشتر گیاه می شود و از تبخیر آب جلوگیری می کند.

 از پسماندهای چوبی به عنوان مرطوب کننده خاک استفاده می شود
یکی از روشهایی که در سالهای اخیر برای مدیریت پسماندهای چوبی به کار می رود این است که  آنها با  دستگاه های مخصوص ریز می شوند  و در محیطی قرار می گیرند تا خشک شوند. در جریان تجزیه شدن این قطعات چوبی کوچک، در داخل آنها رطوبت جمع می شود و سپس این مواد به زمین کشاورزی بازگردانده می شوند.

مطالعات نشان داده است این پسماندها هم می توانند در تامین مواد مغذی خاک و هم به عنوان مرطوب کننده خاک به کار می روند. از طرف دیگر بازگرداندن قطعات کوچک چوب با خاک باعث می شود خاکی با حجم بالای کربن تولید شود که این حجم بالای کربن در ارتقای کیفی محصولات کشاورزی تولید شده در خاک اثر گذار است. البته برخی از کشاورزان نیتروژن به خرده های چوب اضافه می کنند که این مساله هم می تواند در تقویت خاک اثرگذار باشد.

 اما از این پسماندها تنها برای تقویت خاک استفاده نمی شود، گاهی می توان از  آنها برای تزیین محیط هم استفاده شود. به عنوان مثال خرد کردن پسماندهای چوبی و  ریختن آنها روی مسیرهای رفت و آمد و جاده های روستایی می تواند یک روش مناسب باشد.

با این روش هم محیط روستایی و مسیرهای رفت و آمد روستایی زیباتر می شود و هم وجود چوب باعث کمتر شدن حجم گردو غبار و خاک در محیط می شود که منفعت زیادی برای سلامتی افراد دارد.از طرف دیگر می توان از قطعات چوبی باقی مانده به عنوان ماده ای که برای ساخت لانه برای حیوانات و پرندگان استفاده می شود به کار برد. البته این سیاست در بسیاری از روستاهای امروزی هم به کار می رود.

کد خبر: ۶۵٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha