۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
هند؛ پیشرو صنعت قطعه سازی خودرو| دهلی چگونه به غول خودروسازی جهان تبدیل شد؟
بازار گزارش داد؛

هند؛ پیشرو صنعت قطعه سازی خودرو| دهلی چگونه به غول خودروسازی جهان تبدیل شد؟

هند یک صادرکننده مطرح خودرو است که با چند طرح ابتکاری به عنوان رهبر بازار دو چرخ و چهار چرخ در جهان تبدیل شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: نقش و جایگاه صنعت خودرو در اقتصاد کشورهای مختلف موجب شده تا برخی از کشورها به این صنعت روی آورند و با سرمایه گذاری جدی در این بخش، به جایگاهی دست یابند که به عنوان خودرو ساز جهانی نقش مهمی در تولید، اشتغال و ثروت داشته باشند.

در این میان، صنعت خودروسازی هند که قرار است تا طبق پیش بینی ها در سال ۲۰۲۱ از رشد ۹ درصدی ناخالص داخلی چین و همچنین از ۷.۵ درصد رشد ناخالص داخلی سنگاپور، پیشی بگیرد، در نوع خود یکی از بزرگ ترین ها در جهان است و این کشور یک بازار بزرگ و پرفروش برای خودرو  می باشد.

همچنین این کشور در طول سالهای اخیر به امر قطعه سازی در جهت کاهش هزینه های تولیدی پرداخته است زیرا در این صورت هزینه های حمل و نقل افزایش می یابد و در نهایت به افزایش قیمت نهایی خودرو منجر می شود. بنابراین با حذف یا کاهش واردات قطعه و بالا رفتن درصد داخلی‌سازی، هزینه‌ های مربوطه از بین رفته یا کاهش می‌یابند.

در طول سالهای اخیر، کشور هند در تولید قطعات و خودرو با برندهایی از جمله ماهیندرا، هیرو، باجاج، تاتا موتورز، تی‌وی‌اس به بازارهای جهانی وارد شده و در حال ماندگار کردن برندهای خود در صنعت خودروسازی است.

بر اساس گزارش ایندیا برند ایکوئیتی فوندیشن، هند با حدود ۳.۹۹ میلیون دستگاه فروخته شده در گروه های مسافربری و تجاری، به چهارمین بازار بزرگ اتومبیل در سال ۲۰۱۹ تبدیل شده است. انتظار می رود هند تا سال ۲۰۲۱ ژاپن را به عنوان سومین بازار بزرگ اتومبیل جا به جا کند.

بخش دو چرخ از نظر حجم به دلیل رشد طبقه متوسط و جمعیت جوان بر بازار تسلط دارد. علاوه بر این، علاقه روزافزون شرکت ها به کاوش در بازارهای روستایی به رشد این بخش کمک بیشتری کرده است.

هند همچنین یک صادر کننده برجسته خودرو است و انتظارات زیادی برای رشد صادرات در آینده نزدیک دارد. علاوه بر این، چندین طرح ابتکاری ارائه شده از سوی دولت هند و فعالان عمده خودرو در بازار این کشور باعث شده تا هند تا در سال ۲۰۲۰ به عنوان رهبر بازار دو چرخ و چهار چرخ در جهان شناخته شود.

اندازه بازار
بر اساس همین گزارش، تولید خودروهای داخلی با تولید ۲۶.۳۶ میلیون دستگاه خودرو در سال مالی ۲۰۲۰ به میزان ۲.۳۶ درصد نرخ رشد ترکیبی سالیانه افزایش یافته است. به طور کلی، فروش خودروهای داخلی در سالهای مالی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، با فروش ۲۱.۵۵ میلیون دستگاه در سال مالی ۲۰۲۰، رشد ۱.۲۹ درصدی نرخ رشد ترکیبی سالیانه را تجربه کرده است.

دو چرخ ها و وسایل نقلیه مسافری نیز در سال گذشته بر بازار داخلی اتومبیل هند تسلط داشته اند. فروش اتومبیل های مسافری تحت سلطه خودروهای کوچک و متوسط ​​بوده است. دو چرخ و اتومبیل های سواری به ترتیب ۸۰.۸ درصد و ۱۲.۹ درصد سهم بازار را از آن خود کرده و  فروش بیش از ۲۰.۱ میلیون دستگاه خودرو در سال مالی ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان اتومبیل هند (SIAM)، عمده فروشی وسایل نقلیه مسافری در هند با افزایش ۲۶.۴۵ درصدی به ۲،۷۲،۰۲۷ دستگاه در سپتامبر ۲۰۲۰ رسید، در حالی که در سپتامبر ۲۰۱۹ این رقم از ۲،۱۵،۱۲۴ واحد بود.

به طور کلی، صادرات خودرو در سال مالی ۲۰۲۰ به ۴.۷۷ میلیون وسیله نقلیه رسیده که در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، به میزان ۶.۹۴ درصد رشد کرده است. صنعت دو چرخ نیز ۷۳.۹ درصد از وسایل نقلیه صادراتی را تشکیل می دهند در حالی که پس از آن وسایل نقلیه مسافری با ۱۴.۲ درصد، سه چرخ با ۱۰.۵ درصد و وسایل نقلیه تجاری ۱.۳ درصد قرار دارند.

فروش وسایل نقلیه برقی، به استثنای rickshaw الکترونیکی (ریکشا یا jinrikisha یک چرخ دستی سبک و دو چرخ است که از بدنه ای بدون در و صندلی تشکیل شده و روی فنرهایی با کاپوت تاشو و دو شاخه سوار شده است)، در هند نیز در سال گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی بود که در همان سال مالی به ۱.۵۶ واحد رسید.

علاوه بر آن، فروش موتورهای برتر در این کشور در سال گذشته جهش هفت برابری در فروش داخلی را به ثبت رساند و در حالی که طی ماههای آوریل تا سپتامبر ۲۰۱۹ به ۱۳،۹۸۲ دستگاه رسیده بود. فروش اتومبیل های لوکس در شش ماهه اول ۲۰۱۹ بین ۱۵ هزار تا ۱۷هزار گزارش شده است.

سرمایه گذاری ها
به منظور مطابقت با تقاضای روزافزون، چندین سازنده خودرو در چند ماه گذشته سرمایه گذاری زیادی را در بخشهای مختلف این صنعت آغاز کرده اند. طبق داده های منتشر شده توسط وزارت ارتقاء صنعت و تجارت داخلی (DPIIT)، ارزش مالی جذب سرمایه مستقیم خارجی این صنعت بین آوریل سال ۲۰۰۰ تا ژوئن ۲۰۲۰ برابر با ۲۴.۵۳ میلیارد دلار گزارش شده است.

برخی از سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی های اخیر در بخش خودرو در هند به شرح زیر است:

در اکتبر سال ۲۰۲۰، Kinetic Green، تولید کننده وسایل نقلیه الکتریکی، از برنامه خود برای ایجاد یک مرکز تولید در جهت تولید چرخ دستی های گلف برقی به غیر از واحد تعویض باتری در آندرا پرادش، یکی از ایالات هند به مرکزیت حیدرآباد خبر داد.

 این دو پروژه شامل راه اندازی تاسیسات تولیدی در جهت ایجاد چرخ دستی های گلف الکتریکی و یک واحد تعویض باتری سرمایه گذاری برای Rs (توزیع کننده برجسته قطعات الکترونیکی، الکتریکی و مکانیکی است) به ارزش مالی ۱۷۵۰ کرور بوده است. 

در اکتبر سال ۲۰۲۰، بانک همکاری بین المللی ژاپن (JBIC) موافقت کرد تا یک میلیارد دلار آمریکا (۷،۴۰۰ کرور روپیه) به SBI (بانک ایالتی هند) در جهت تأمین بودجه کار تولید و فروش تأمین کنندگان، فروشندگان و تولیدکنندگان خودرو ژاپنی و تأمین اعتبار وام خودرو را برای خرید خودروهای ژاپنی در هند، ارائه دهد.

در اکتبر سال ۲۰۲۰، ام جی موتورز علاقه خود را به منظور سرمایه گذاری Rs اعلام کرد که معادل ۱۰۰۰ کرور (۱۳۵.۳ میلیون دلار آمریکا) برای راه اندازی مدل های جدید و گسترش عملیات علی رغم احساسات ضدچینی سرمایه گذاری کند.

علاوه بر آن، در اکتبر ۲۰۲۰، Ultraviolette Automotive، تولید کننده موتور سیکلت برقی در هند، مبلغی را که در سری B سرمایه گذاری شرکت GoFrugal Technologies، یک شرکت نرم افزاری اعلام شده بود، جمع آوری کرد.
    
در سپتامبر ۲۰۲۰، تویوتا کیرلوسکر موتورز اعلام کرد که سرمایه گذاری بیش از ۲۰۰۰ کرور (۲۷۲.۸۱ میلیون دلار آمریکا) در هند به منظور تولید اجزای الکتریکی و فناوری برای مشتریان داخلی و صادرات انجام شده است.

در اوایل سپتامبر ۲۰۲۰، ماهیندرا با همکاری REE Automotive (یک شرکت پیشگام فناوری که تحرک الکترونیکی را اختراع کرده است) مستقر در اسرائیل تفاهم نامه همکاری و توسعه خودروهای الکتریکی تجاری را امضا کردند.

در آوریل سال ۲۰۲۰، شرکت «تی وی اس موتور» TVS Motor مارک نمادین موتور سیکلت ورزشی انگلستان، نورتون را با مبلغی در حدود ۱۵۳روپیه خریداری کرد که باعث ورود آن به بخش برتر بازار دوچرخه سواری superbike شد.

در مارس ۲۰۲۰، شرکت Lithium Urban Technologies برای ایجاد زیرساخت های شارژی در سراسر کشور با ارائه دهنده ها و راه حل های انرژی های تجدیدپذیر، چهارمین شریک انرژی، همکاری کرد.

در ژانویه سال ۲۰۲۰ ، شرکت Tata AutoComp Systems، بازوی اجزای سازنده گروه Tata (بزرگترین شرکت خودرو سازی هند که این شرکت متعلق به گروه صنعتی تاتا و یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان هندی است) وارد یک مشارکت با شرکتی به نام Prestolite Electric مستقر در پکن شد، تا به بازار قطعات خودروی الکتریکی ورود یابد.

در دسامبر سال ۲۰۱۹، Force Motors قصد داشت تا بر روی توزیع کننده های برجسته قطعات الکترونیکی، الکتریکی و مکانیکی سرمایه گذاری کند که این سرمایه گذاری معادل ۶۰۰ کرور (۸۵.۸۵ میلیون دلار آمریکا) در جهت توسعه دو مدل جدید طی دو سال آینده در نظر گرفته شد.

در دسامبر سال ۲۰۱۹، موریس گاراژ (MG) ، یک مارک تجاری بریتانیایی، از برنامه های خود برای سرمایه گذاری بر روی توزیع کننده های برجسته قطعات الکترونیکی، الکتریکی و مکانیکی  اضافی به ارزش مالی سه هزار کرور (۴۲۹.۲۵ میلیون دلار ) در هند خبر داد.

آئودی هند نیز قصد داشت تا پایان سال ۲۰۱۹، ۹ مدل کاملاً جدید از جمله سدان ها (خودروهای صندوق دار) و خودروی شاسی ‌بلند یا اس‌یووی را به همراه E-tron EV آینده نگرانه را به بازار عرضه کند.

مگا موتور ایندیا قصد داشت خودروی شاسی ‌بلند یا اس‌یووی الکتریکی را در اوایل سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه کند و برنامه هایی برای تولید وسایل برقی با قیمت مناسب در ۳ تا ۴ سال آینده دارد. تاتا موتورز BYD-Olectra  ،Tata Motors و Ashok Leyland تعداد ۵۵۰۰ اتوبوس برقی برای بخشهای مختلف ایالتی را تأمین خواهند کرد.

لازم به ذکر است که طی ۱۰ سال اخیر میزان تولید خوروهای شاسی ‌بلند یا اس‌یووی رشد قابل توجهی در بازارهای کشور هندوستان داشته است.

ابتکارات دولت
دولت هند سرمایه گذاری خارجی را در صنعت خودرو مورد تشویق و ترغیب قرار داده و اجازه ۱۰۰ درصدی انجام سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) را داده است.

برخی از ابتکارات اخیر انجام شده توسط دولت هند تحت بودجه اتحادیه اروپا در دو سال گذشته صورت گرفته است. همچنین، دولت اعلام کرده که مالیات مضاف بر درآمد را برای این اجزای الکتریکی در حدود ۲.۱۴۶ دلار بابت سود پرداختی برای وام های گرفته شده برای خرید خودروهای برقی قرار داده است.

در حقیقت با این کار دولت قصد دارد هند را به عنوان یک مرکز تولید جهانی و یک مرکز تحقیق و توسعه تبدیل کند.

تحت برنامه NATRiP (پروژه ملی آزمایش خودرو و زیرساخت تحقیق و توسعه)، دولت هند در حال برنامه ریزی است تا مراکز تحقیق و توسعه را با هزینه کلی ۳۸۸.۵ میلیون دلار تاسیس کند تا این صنعت بتواند با استانداردهای جهانی برابری کند.

علاوه بر آن، وزارت صنایع سنگین هند ۱۱ شرکت در این کشور را برای معرفی وسایل نقلیه برقی در سیستم های حمل و نقل عمومی در فهرست FAME (تصویب سریعتر و ساخت خودروی هیبریدی و وسایل نقلیه الکتریکی در هند) را در لیست کوتاه قرار داده است.

دولت همچنین مراکز جوجه کشی و تولید دستگاههای تنفسی را برای شرکت های نوپا که در فضای وسایل نقلیه برقی کار می کنند، ایجاد خواهد کرد.

در فوریه ۲۰۱۹، دولت هند طرح FAME-II را با اعتبار مورد نیاز ۱۰ هزار کرور روپیه (۱.۳۹ میلیارد دلار آمریکا) برای سالهای مالی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، تصویب کرد.

دستاوردهای ۴ سال گذشته دولت هند در صنعت خودرو
بر اساس اطلاعات و داده های ونچر، در  سال ۲۰۱۹، تولیدکنندگان خودرو به ارزش ۵۰۱ میلیون دلار در راه اندازی شرکت های مبتنی بر فناوری خودرو هند سرمایه گذاری کرده اند.

جریان سرمایه گذاری برای شرکت های نوپا در سال ۲۰۱۹ (تا پایان ماه نوامبر) تقریباً ۱۷۰ درصد افزایش یافته و به ۳۹۷ میلیون دلار رسیده است.

در تاریخ ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۹، هیئت بین وزارتخانه ۵۶۴۵ اتوبوس برقی را برای ۶۵ شهر تحریم کرد.

پیشنهاد مرکز انجام پروژه ملی آزمایش خودرو و زیرساخت تحقیق و توسعه به منظور ارائه کمک های مالی در جهت زیرساخت تسهیلات آزمون برای صدور گواهینامه عملکرد وسایل نقلیه برقی تحت طرح FAME توسط کمیته اجرای و تحریم پروژه در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۹ تأیید شده است.

همچنین، مرکز بین المللی فناوری خودرو (ICAT) در مانسر، موسسه ملی بازرسی، تعمیر و نگهداری و آموزش خودرو (NIAIMT) در سیلچار، مسیرهای آزمایش ملی خودرو (NATRAX) در ایندوره، انجمن تحقیقات خودرو هند (ARAI) در پونا، مرکز تحقیقات جهانی خودرو (GARC)در چنای از جمله سرمایه گذاری ها در چهار سال گذشته بوده است.
 
صنعت خودرو در هند توسط عوامل مختلفی از جمله در دسترس بودن نیروی کار ماهر با هزینه کم، مراکز تحقیق و توسعه قوی و تولید فولاد با هزینه کم پشتیبانی می شود. این صنعت همچنین فرصت های زیادی را برای سرمایه گذاری و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای نیروی کار ماهر و غیر ماهر فراهم می کند.

پیش بینی می شود صنعت خودروی هند (از جمله ساخت قطعات) به ۲۵۱.۴  میلیارد دلار در سال ۲۰۲۶ برسد

پیش بینی می شود صنعت خودروی هند (از جمله ساخت قطعات) به ۲۵۱.۴  میلیارد دلار در سال ۲۰۲۶ برسد. همچنین، برنامه خودرو سازی هند در سال ۲۰۲۶ دستیابی به تولید ۱۳میلیون دستگاه خودرو است که این صنعت را  به تقویت تولید قطعات و ایجاد واحدهای طراحی سوق داده است.

بسیاری از خودرو سازان بزرگ جهان از جمله تویوتا، هیوندا، کیا، اشکودا و غیره در هند شرکت ها و کارخانه های مجزایی جهت ارائه محصولات خود به بازار بزرگ این کشور دایر کرده و در حال حاضر با همکاری عوامل هندی به مونتاژ تولیدات مختلف خود در این کشور می پردازند.

کد خبر: ۶۵٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha