۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور می‌تواند حلال مشکلات باشد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور می‌تواند حلال مشکلات باشد

شافعی‌، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر اینکه حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور می‌تواند حلال مشکلات باشد، بر ضرورت تلاش برای رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی کشور تأکید کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران به همراه روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی حوزه اقیانوسیه، با معاون اول رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کردند.

فعالان بخش خصوصی در این دیدار به بیان دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی پرداختند و پیشنهادهایی را برای بهبود شرایط جهت توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای هدف مطرح کردند.

غلامحسین شافعی‌ و سید رسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور می‌تواند حلال مشکلات باشد، بر ضرورت تلاش برای رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی کشور تأکید کردند.

رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به توافق اقتصادی موسوم به RCEP که به‌تازگی بین ۱۵ کشور آسیا و اقیانوسیه مشتمل بر ۱۰ کشور جنوب شرق آسیا (آ سه آن) متشکل از مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، کامبوج، لائوس، میانمار، ویتنام، برونئی و ۵ کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند در قالب بزرگ‌ترین پیمان تجارت آزاد جهان موسوم به پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای صورت گرفته است، خواستار مطالعه دقیق ابعاد این پیمان توسط بخش دولتی شد تا به‌عنوان یک مطالعه موردی دقیق، در ایران شبیه‌سازی و اجرا شود.

او تأکید کرد: اهداف اصلی این پیمان، حذف تدریجی موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای در حوزه تجارت کالا، حذف تدریجی محدودیت‌ها و اقدامات تبعیض‌آمیز در حوزه تجارت خدمات برای ایجاد محیط سرمایه‌گذاری آزاد، تسهیل‌کننده و رقابتی در منطقه عنوان‌شده است. آنچه این پیمان را از توافق‌نامه‌های مشابه قبلی متمایز می‌کند عبارت‌اند از اعضا، متن قانونی توافق، انعطاف‌های آن و گستره مشمولیت آن‌که قابل‌توجه هستند.

شافعی در همین زمینه، خواستار بازبینی در رویه‌های تجاری کشور شد و بعدازآن، روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی به بیان نقطه نظرات خود برای بهبود تجارت پرداخت.

بعد از آن، غلامحسین جمیلی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران روند خصوصی‌سازی در ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: در گام اول به جای خصوصی‌سازی، خصولتی عمل کردیم و بعد هم که این فرآیند به طور کلی متوقف شده است. به همین دلیل است که نمی‌توانیم در بازارهای بین‌المللی، به خصوص در حوزه قیمت‌های خدمات رقابتی عمل کنیم.

او با اشاره به مشکلاتی که به دلیل کمبود تجهیزات، از جمله کامیون‌ها در حوزه حمل و نقل ایجاد شده است، خواستار مدیریت این موضوع شد.

جمیلی با اشاره به طرح یک کمربندو یک جاده هشدار داد که با تحولات صورت گرفته در سطح منطقه، مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران در معرض خطر قرار دارد و با توجه به تداوم تحریم‌ها که باعث شده تا دیگر کشورها حتی مسیرهای پرهزینه را به ایران ترجیح دهند، به طور کلی این مزیت‌ها را از دست دهیم.

تأسیس شرکت‌های مشترک میان ایران و هند

ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند بر ضرورت فعالیت و نقش‌آفرینی اتاق ایران در عرصه بین‌الملل تأکید و به برخی از مهم‌ترین مشکلات در عرصه تجارت ایران و هند اشاره کرد.

او گفت: به‌رغم تأکید هندی‌ها بر ادامه همکاری با ایران در منطقه چابهار، اما عملاً کار متوقف‌شده است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند در همین زمینه بر ضرورت تأسیس شرکت‌های مشترک بین ایران و هند تأکید کرد که در بلندمدت می‌تواند انسجام قوی را بین دو طرف ایجاد کند و طرح‌های مشترکی را به اجرا دربیاورد.

جمیلی با توجه به وجود برخی مشکلات و بروکراسی‌های پیچیده میان بخش دولتی و خصوصی پیشنهاد داد تا بین نهاد ریاست جمهوری و بخش خصوصی، رابط مستقیمی شکل گیرد تا در صورت بروز مشکل، مسائل به‌سرعت حل‌وفصل شوند.

ضرورت انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی

فاطمه مقیمی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان نیز بر ضرورت انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی تأکید کرد.

او با تشریح مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی تجارت با گرجستان افزود: اگرچه بازار گرجستان کوچک است، اما این کشور پل ارتباطی ورود ما به بازارهای اروپاست.

«کمرنگ شدن نقش ایران در مسیر جاده ابریشم جدید» از دیگر موضوعاتی بود که رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان به آن پرداخت و خواستار توجه دولت به آن شد.

پیشنهاد تأسیس صندوق حمایت از تجارت میان ایران و کره جنوبی

حسین تنهایی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی نیز با اشاره به طلب ایران از کره جنوبی، به ارائه دو پیشنهاد پرداخت.

او گفت: اولاً ضروری است که این طلب‌ها با مدیریت صرف کالاهای اساسی شوند و از طرفی صندوق حمایت از صادرات و واردات میان ایران و کره جنوبی شکل گیرد. ضمن اینکه مدیریت این صندوق را بخش خصوصی عهده‌دار شود تا امکان جابه‌جایی پول تسهیل شود.

در بازار ویتنام موفق عمل‌نکرده‌ایم

بعدازآن، مصطفی موسوی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام اظهار کرد: با توجه به مشکلات متعددی که میان ایران و ویتنام در حوزه حمل‌ونقل و همچنین نقل و انتقالات مالی وجود دارد، متأسفانه نتوانسته‌ایم در حوزه موفق عمل کنیم.

او در همین زمینه خواستار حل مشکلات موجود شد و بازار ویتنام را بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی ایران به‌خصوص میوه‌های سردسیری عنوان کرد.

موسوی همچنین بر ضرورت رفع مشکلات داخلی برای تسهیل تجارت ایران با کشور ویتنام تأکید کرد و گفت: به‌رغم اهمیت تجارت ترجیحی بین دو کشور در حوزه کشاورزی، اما متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی با این استدلال که این نوع تجارت در شرایطی که تراز تجاری ما منفی است شدنی نیست، آن را قبول ندارد.

بخش خصوصی در حوزه تجارت مستقل عمل کند

مجید رضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین بابیان این نکته که بخش خصوصی باید در حوزه تجارت مستقل عمل کند، خواستار اعتماد به بخش خصوصی و دادن میدان از سوی دولت به این بخش شد.

مکانیزم تهاتر بین ایران و استرالیا اجرا نمی‌شود

حمیدرضا مناقبی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و استرالیا، بابیان این نکته که تهاتر بهترین شیوه تجارت در شرایط تحریم است، گفت: متاسفانه به رغم اهمیت این موضوع، اما مکانیزم تهاتر میان ایران و استرالیا به نتیجه نرسیده است.

مناقبی، همچنین با اشاره به فرصت‌های پیش روی کارآفرینان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات، تجارت در حوزه ارزهای دیجیتال میان ایران و استرالیا را حائز اهمیت دانست.

مجید محمد نژاد رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان، نیز به انتقاد از بسته بودن مسیر ریلی و جاده‌ای بین ایران و ترکمنستان پرداخت و با اشاره به مشترکات فرهنگی میان ایران و ترکمنستان، بر به‌کارگیری مجموعه راهکارهایی برای افزایش قدرت چانه‌زنی با ترکمنستان تأکید کرد.

به‌کارگیری سازوکارهایی برای پرداخت بدهی دو میلیون دلاری بخش خصوصی ایران از دیگر موضوعاتی بود که رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان مطرح کرد.

ضرورت اهمیت تاسیس آزمایشگاه‌های بین‌المللی

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران نیز با بیان این نکته که صادرات محصولات سنتی در همه دوره‌ها، حتی شرایط تحریمی هم تداوم دارد، گفت: پسته از جمله این محصولات سنتی است که در همه دوره ها صادرات داشته‌ایم اما متاسفانه در چند وقت اخیر صادرات پسته به دلیل وجود سم آموفوستیک در این محصولات از کشورهای مقصد برگشت داده می‌شود.

او با توجه به همین مشکل پیشنهاد داد تا با ایجاد آزمایشگاه‌های بین‌المللی مورد تایید در داخل کشور، سلامت محصولات از جمله پسته برای صادرات تایید و جلوی برگشت آنها به داخل کشور پس از انجام صادرات گرفته شود.

کد خبر: ۶۵٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha