۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
یکی بر سر شاخ بن می‌برید!
یادداشت میهمان؛

یکی بر سر شاخ بن می‌برید!

سید جلال ابراهیمی، رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه در یادداشتی مطرح کرده حتی اگر اقتصاددانان بهترین الگو و طرح های اقتصادی را به همراه امکانات راهبردی به دولت ها ارائه دهند، هیچ تضمینی برای اجرای این سیاست های اقتصادی از سوی دولت ها وجود ندارد.

سید جلال ابراهیمی؛ بازار: گفته شده است اگر اقتصاددانان بهترین نظریه اقتصادی را با امکان راهبردی آن به دولت ها پیشنهاد داده و واقعیت های اقتصادی را در هر حوزه ای چه کلان و چه خرد، برای سیاست مداران مطرح کنند، آنها سیاست های اقتصادی خود را دنبال میکنند.

در واقع، حتی اگر اقتصاددانان بهترین الگو و طرح اقتصادی را به دولت ها ارائه دهند، باز هم هیچ تضمینی برای اجرای این سیاست های اقتصادی از سوی دولت ها وجود ندارد.

دلیل این امر این است که دولت ها سیاست های اقتصادی را به دلیل نگرانی های اقتصادی مردم و یا کشور اعمال نمیکند، بلکه هدف اصلی سیاست مداران این است که در قدرت بمانند یا به قدرت برگردند.

بنابراین آنها در هنگام اجرا و دیدگاه های احزاب، شرایط احزاب مخالف و  ارتباط آن را با کشورها در نظر میگیرند و همچنین عامل اصلی که در اجرای آن دخالت میدهند، روش اجرائی آن است که بر رأی دهندگان آتی تأثیر گذار باشد.

طبیعی است یک رأی دهنده چه حزبی و غیر آن به افزایش سطح درآمد، کیفیت آموزش و پرورش و کمیت بهداشت عامل و کیفیت خدمات بهداشتی ، بیمه و ... توجه دارد .

علاوه بر این، بهبود شرایط حمل و نقل شهری و عمومی از جمله مسائل مرتبط در طرح های اقتصادی است.

بسیار دیده شده است که برخلاف نظر اقتصاد دانان برای اجرای طرح های مدت دار که بهبود و ثبات در کشور به وجود می آورد، مردم به شعار های اقتصادی پوپولیستی رأی داده اند.

در ترکیه اکثر مردم رأی حزبی نمیدهند. در ۱۸ سال گذشته بهبود خدمات از جمله بهداشت و حمل و نقل تعیین کننده بوده است، ولی اکنون زمینه های مربوط به مشکلات اجتماعی در سیاست خارجی و داخلی ترکیه متفاوت شده است و این امر عامل گیج شدن مردم و درک دشوار آنها از اقتصاد سیاسی است که تابعی از سیاست خارجی است.

از طرفی، ترکیه بیشترین صادرات به اتحادیه اروپا را انجام داده است.

ترکیه ۲۰۰۵ مذاکره با اتحادیه اروپا را برای عضویت شروع کرده بود که تاکنون این اتفاق رخ نداده بود. حتی این احتمال وجود دارد که ترکیه اتحادیه گمرکی را نیز به دنبال اختلافات موجود با اتحادیه اروپا از دست بدهد.

ترکیه در حال دور شدن از واقعیت های اقتصادی است. «عمر فاروق» اقتصاددان ترک نوشت: ترکیه به شاخه ای که سوار شده بود با دست خود آن را میبُرد.

اتحادیه اروپا منبع ورودی و با ثبات ارز خارجی به ترکیه است. از طرفی، این کشور سهم سرمایه گذاری خارجی را در ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ فراموش کرده که بیشترین آن از اتحادیه اروپا صورت می گرفته است.

در این مدت جنگ غیرمستقیم ترکیه با اتحادیه اروپا باعث شد که هلند ۱۶ درصد از سرمایه گذاری خارجی و فرانسه ۴۰۶ درصد و آلمان ۶۰۱ درصد از سرمایه گذاری را داشته باشد.

همچنین، سهم کل ترکیه از شیخ نشینی ها ۶۰۱ درصد گزارش شده است.

ترکیه نتایج جنگ ناپلئون را با انگلیس و آلمان و همچنین نتایج جنگ جهانی دوم را بر اقتصاد کشور خود فراموش کرده است.

کد خبر: ۶۴٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • تیرداد IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      1 0
      بنده دکتر ابراهیمی رو چندین بار ملاقات کردم. یکی از فهمیده ترین، به روز ترین، با تجربه ترین و در عین حال با نفوذ ترین تجار و اساتید حوزه ترکیه بلاشک ایشون هستند. ممنون از سایت خوب شما