۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
کورس افزایش قیمت‌ در بازار؛ تخم‌مرغ‌های اصفهان درگیر تجارت مسموم شده‌اند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

کورس افزایش قیمت‌ در بازار؛ تخم‌مرغ‌های اصفهان درگیر تجارت مسموم شده‌اند؟

اصفهان- اُفت و خیز قیمت تخم مرغ در بازار اصفهان چند روزی است که شهروندان را درگیر حضور در صف‌های خرید این محصول کرده و این در حالی است که گویا خروج غیر رسمی این محصول از کشور عامل اصلی این شرایط است.

مریم یاوری؛ بازار: مرغ و تخم مرغ این روزها نُقل همه محافل شده است، یکی از گرانی‌اش سخن می‌گوید و دیگری از ساعتها انتظارش در صف‌های طولانی برای خرید تخم مرغ با قیمت مصوب و آن هم به شرط ارائه کارت ملی؛ برخی نیز هر روز منتظر کاهش قیمت هستند تا شاید بتوانند چند عدد تخم مرغ را خریداری کرده و خوراکی تهیه کنند که تخم مرغ به آن ارزش غذایی می‌بخشد. برخی دیگر نیز هر روز که می گذرد از خرید این ماده غذایی هم نا امید شده و همانطور که از گوشت و مرغ دست کشیدند از خرید تخم مرغ هم ناامید می‌شوند و گویا کورس قیمت‌ها در بازار به شرط نابودی اقشار کم درآمد است.

تخم مرغ شانه به شانه گرانی حرکت می‌کند و هنوز مسئولان نتوانسته‌اند افسار قیمت این محصول را در دست بگیرند.

روزانه ۱۸۰ تن تخم مرغ مازارد بر نیاز در اصفهان تولید می‌شود
معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان در این ارتباط به خبرنگار بازار می‌گوید: سه روز است که قیمت مصوب تخم مرغ اعلام شده و قیمت این محصول در مرغداری ۱۴ هزار تومان و در مغازه ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان مصوب شده است.

گزارش هایی را داشته‌ایم که بر خروج تخم مرغ تولیدی از اصفهان در پوشش محصولات کشاورزی و دیگر محصولات روایت می‌کند و این در حالی است که در حال حاضر صادرات تخم مرغ در کشور ممنوع است

حسین ایراندوست که معتقد است در استان اصفهان با کمبود تخم مرغ مواجه نیستیم، ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۸.۵ میلیون مرغ تخم گذار در مرغداری‌های استان اصفهان وجود دارد که این تعداد مرغ حداقل روزانه ۳۵۰ هزار تن تخم مرغ تولید می‌کنند و این در حالی است که نیاز استان روزانه ۱۷۰ تن تخم مرغ است.

افزایش ناگهانی قیمت تخم مرغ باید بررسی شود
او که بر این باور است برای تامین تخم مرغ در استان اصفهان مشکلی وجود ندارد، اضافه می‌کند: اما باید بررسی شود که چرا افزایش ناگهانی قیمت این محصول را در بازار داشتیم.

ایراندوست با تاکید بر اینکه تامین نهاده‌های مرغ تخم گذار از اول مهر ماه به صورت کامل انجام شده است، ابراز می‌کند: مرغداران در این زمینه نمی‌توانند بهانه ای داشته باشند.

قاچاق تخم مرغ در پوشش جابجایی محصولات کشاورزی
او که خروج غیر رسمی و تجارت مسموم را از دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در اصفهان می‌داند، می‌افزاید: گزارش هایی داشته‌ایم که بر خروج تخم مرغ تولیدی از اصفهان در پوشش محصولات کشاورزی و دیگر محصولات روایت می‌کند و این در حالی است که در حال حاضر صادرات تخم مرغ در کشور ممنوع است.

ایراندوست توزیع تخم مرغ در سامانه «رهتاب» را از جمله اقدامات در دستور کار برای مدیریت بازار تخم مرغ اعلام می‌کند و می گوید: در این زمینه توزیع این محصول با قیمت مصوب انجام می‌شود و دلیل استفاده از کارت ملی نیز جلوگیری از احتکارهای خانگی است.

توزیع تخم مرغ در سامانه «رهتاب» از جمله اقدامات در دستور کار برای مدیریت بازار تخم مرغ است دراین زمینه توزیع این محصول با قیمت مصوب انجام می‌شود و دلیل استفاده از کارت ملی نیز جلوگیری از احتکارهای خانگی است

او می‌افزاید: مرغداران در چنین شرایطی که بازار عرضه و تقاضا را مناسب می‌بینند در راستای افزایش قیمت اقدام می‌کنند که مدیریت آن را به این روش در دستور کار داریم.

فروش تخم مرغ در سامانه «رهتاب»
معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه هر کیلوگرم تخم مرغ در سامانه «رهتاب» با قیمت مصوب به فروش می ‌رسد، ادامه می‌دهد: این در حالی است که در بازار این قیمت تا ۲۱ هزار تومان هم افزایش یافته و به زودی این بازار را ساماندهی خواهیم کرد.

برخورد با ۵۰ مورد تخلف در زمینه تخم مرغ طی ۱۰ روز
همچنین معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت اصفهان با اشاره به تشدید نظارت بر عملکرد توزیع تخم مرغ و مرغ در بازار به خبرنگار بازار می‌گوید: باید توجه داشت طی ۱۰ روز اخیر ۵۰ مورد تخلف در این زمینه شناسایی شد و با پیگیری‌های صورت گرفته این افراد به مراجع ذی صلاح قضایی معرفی شده‌اند.

اسماعیل نادری به اشباع بازار اصفهان از تخم مرغ نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: به زودی بازار تخم مرغ نیز ساماندهی خواهد شد.

طی ۱۰ روز اخیر ۵۰ مورد تخلف در این زمینه شناسایی و با پیگیری‌های صورت گرفته این افراد به مراجع ذی صلاح قضایی معرفی شده‌اند

او در خصوص صادرات تخم مرغ از استان اصفهان نیز ابراز می‌کند: در این زمینه اجازه صادرات صادر نشده است و اولویت ما تامین نیاز داخل و متعادل سازی بازار است.

افزایش قیمت نهاده‌ها دلیل نوسانات قیمت تخم مرغ است
هر چند مسئولان دولتی دلیل اصلی کمبود تخم مرغ و افزایش قیمت این محصول در بازار را صادرات و احتکار این محصولات می دانند، اما مدیر زنجیره تولید تخم مرغ استان اصفهان کمبود نهاده‌ها در بازار را دلیل اصلی این نوسانات قیمت می داند و به خبرنگار بازار می‌گوید: کمبود نهاده ‌در بازار به مدت ۶ ماه باعث کاهش تولید و ضربه به گله ‌های در حال تولید و آسیب اقتصادی به مرغداران شد .

تخم مرغ اصفهان نه تنها در خود استان بلکه به استان‌های جنوبی مانند خوزستان، بوشهر و حتی تهران نیز ارسال می شود

شهاب الدین افضل ادامه می‌دهد: در این شرایط افت تولید را داشتیم به گونه‌ای که حتی گروه زیادی از مرغ تولیدی از چرخه تولید تخم مرغ خارج شد.

حذف گله‌ها زودتر از موعد
او با تاکید بر اینکه در سال جاری حذف گله‌ها زودتر از موعد اتفاق افتاد، اضافه می‌کند: این امر تنها به دلیل قیمت افسار گسیخته نهاده‌ها در بازار رخ داد و منجر به کاهش جوجه ریزی شد که در نهایت برخی از ظرفیت تولید یا به صورت موقت و یا به صورت دائم حذف شدند و مرغداران تمایلی به ادامه تولید نداشتند.

مدیرزنجیره تولید تخم مرغ استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر تولید مازاد بر مصرف تخم مرغ در اصفهان نداریم، ابراز می‌کند: باید توجه داشت که تخم مرغ اصفهان نه تنها در خود استان بلکه به استان‌های جنوبی مانند خوزستان، بوشهر و حتی تهران نیز ارسال می شود.

کاهش تولید تخم مرغ در اصفهان به ۳۳۰ تن
او تولید کنونی تخم مرغ در اصفهان را روزانه ۳۳۰ تن اعلام می‌کند و می‌گوید: انتظار داریم با توجه به تامین نهاده‌ها از مهر ماه طی دو ماه آینده شاهد بهبود بازار تخم مرغ در اصفهان باشیم.

استان اصفهان بزرگ‌ترین صادر کننده تخم مرغ به کشور عراق بوده و این در حالی است که طی دو ماه گذشته هیچ گونه صادراتی از مبادی رسمی نداشته‌ایم

افضل که صادرات تخم مرغ را نه رد و نه تایید می‌کند، می‌افزاید: استان اصفهان بزرگ‌ترین صادر کننده تخم مرغ به عراق بوده و این در حالی است که طی دو ماه گذشته هیچ گونه صادراتی از مبادی رسمی نداشته‌ایم.

قاچاق تخم مرغ محدود است
او اضافه می‌کند: در خصوص قاچاق تخم مرغ نیز باید توجه داشت که حجم این قاچاق نباید زیاد باشد چرا که تولیدکنندگان استان به مبادی خروجی کشور دسترسی ندارند و در استان‌  خراسان امکان چنین رفتاری وجود دارد.

نکته پنهانی که در خصوص افزایش قیمت تخم مرغ وجود دارد به دلیل ضرر و زیانی است که تولید کنندگان در ۶ ماه نخست سال متحمل شده‌اند و هنوز این ضرر جبران نشده است

مدیرزنجیره تولید تخم مرغ استان اصفهان ادامه می‌دهد: البته باید توجه داشت نکته پنهانی که در خصوص افزایش قیمت تخم مرغ وجود دارد به دلیل ضرر و زیانی است که تولیدکنندگان در ۶ ماه نخست سال متحمل شده‌اند و هنوز این ضرر جبران نشده است.

او ضعف ایجاد شده در اتحادیه مرکزی مرغداران در تهران را نیز از دیگر دلایل چالش‌های ایجاد شده در بازار تخم مرغ کشور می‌داند و ادامه می‌دهد: این شرایط منجر به از بین رفتن انسجام  فعالان این بخش در سطح ملی شده و در تنظیم بازار با مشکل مواجه شدیم و امیدواریم این شرایط طی یک ماه آینده ساماندهی شود.

پیشینه گرانی امروز تخم مرغ به ۹ ماه قبل بر می‌گردد
همچنین رئیس هیئت مدیره مرغ تخم گذار استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با بازار پیشینه شرایط کنونی پیش آمده در بازار تخم مرغ را مربوط به ۹ ماه گذشته می‌داند و می‌گوید: کمبود نهاده‌ها از بهمن سال ۹۸ آغاز شد و تا آبان ماه آسیب جدی به تولیدکنندگان وارد کرد.

رسول درچه زاده می‌افزاید: ناتوانی در تامین نهاده‌ها مرغداران را مجبور به کشتار مرغ و تحویل آن به کارخانه‌های صنعتی شد که اثرات این رفتار را طی یک ماه اخیر در کاهش تولید تخم مرغ شاهد هستیم.

بازار تخم مرغ در اصفهان تا اردیبهشت آرام نمی‌گیرد
او که معتقد است بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، ادامه می‌دهد: بازار تخم مرغ تا اردیبهشت ماه سامان نمی‌گیرد چرا که کمبود تولید داریم و با گرم تر شدن هوا و کاهش مصرف می‌توان این شرایط را مدیریت کرد.

رئیس هیئت مدیره مرغ تخم گذار استان اصفهان در خصوص صادرات تخم مرغ به عراق نیز ابراز می‌کند: صادرات تخم مرغ ممنوع است اما شنیده‌ها حاکی از آن است که کانتینرهایی که در حال حاضر مواد غذایی به عراق صادر می‌کنند حامل تخم مرغ نیز هستند.

هر چند مرغداران و تولیدکنندگان تخم مرغ دلایل زیادی برای افزایش قیمت تخم مرغ به عنوان کالای اساسی در سفره مردم ایران دارند اما باید مسئولان در این میان راهکاری داشته باشند تا ضمن جلب رضایت تولیدکنندگان بار گرانی از دوش مردم برداشته شود.

کد خبر: ۶۴٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha