۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
بنگاه داری بانک ها، مغایر با قانون رفع موانع تولید
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

بنگاه داری بانک ها، مغایر با قانون رفع موانع تولید

دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: واگذاری سهام سه پالایشگاه و بیمه بورسی به سه بانک ملت، تجارت و صادرات به جای پرداخت مطالبات، مغایر با قانون رفع موانع تولید و ممنوعیت بنگاه داری بانک هاست.

به گزارش بازار، همایون دارابی افزود: بر اساس لایحه رفع موانع تولید، قرار بود بانک‌ها از بنگاه داری و مدیریت سهام خارج شوند بر همین اساس، اقدام به واگذاری سهام خود در بازار سرمایه کردند، اما اکنون قرار است دولت در راستای پرداخت مطالبات خود به بانک‌ها، سهام سه پالایشگاه و بیمه بورسی را به سه بانک ملت، تجارت و صادرات پرداخت کند که این موضوع با خروج بنگاه داری بانک ها، مغایر است.

دارابی با بیان اینکه این مصوبه بورسی ابهام دارد، گفت: یکی از ابهامات این است که آیا بانک‌ها موظف به فروش این سهام هستند؟ آیا بانک‌ها باید ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به دولت پرداخت کنند؟ اگر چنین باشد بانک‌ها در ماه‌های پایانی سال با کمبود منابع روبرو می‌شوند ضمن اینکه اگر بانک‌ها موظف به نگهداری سهام باشند، سهام برای مدتی رسوب می‌کند.

وی با بیان اینکه، نفس این واگذاری اجباری در تضاد با سیاست‌های قبلی دولت است افزود: اقتصاد پالایشی ها، مبهم است و تکلیف وزارت نفت با شرکت‌های پالایشی، مشخص نیست از این رو بهتر است دولت برای اینکه مطالبات خود را تسویه کند، اقدام به انتشار اوراق نماید.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین گفت: نیروی کار و موقیعت جغرافیایی کشور، همه گویای این است که کشورمان از ظرفیت‌های زیادی برای جهش اقتصادی برخوردار است، اما در این میان نرخ بهره و نرخ گذاری دستوری در صنایع بزرگی مانند خودرو مشکل بزرگ اقتصادی در کشور است.

دارابی با بیان اینکه در صنایع مختلف، حضور دلالان بیش از حضور تولیدکنندگان در کشور است گفت: چند نرخی شدن ارز از عواملی است که باعث افزایش حضور دلالان در بازار می‌شود ضمن اینکه در حوزه زمین و ساختمان، حضور دلالان و واسطه گران باعث ایجاد تورم در حوزه مسکن می‌شود.

دارابی اضافه کرد: بازار سرمایه در بلند مدت سود آور است افرادی که دید بلند مدت به این بازار داشته باشند برنده هستند، زیرا پول از جیب افراد عجول، به جیب افراد صبور می‌رود.

وی ادامه داد: فراز و فرودهای بازار سرمایه، موقتی است و سهامداران تازه وارد، حداقل باید یک سال در بازار باشند، زیرا حضور کوتاه مدت در بورس از آفت‌های بزرگ برای سرمایه سهامداران است ضمن اینکه سهامداران حتما با مطالعه اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

کد خبر: ۶۴٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha