۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
ارز باید از منابع غیر بانک مرکزی تهیه شود
کارشناس امور اقتصادی:

ارز باید از منابع غیر بانک مرکزی تهیه شود

حسینی هاشمی، کارشناس امور اقتصادی گفت: بهترین حالت برای مدیریت تخصیص ارزی آن است که متقاضیان، ارز مورد نیاز خود را از منابع غیر بانک مرکزی تهیه کنند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مدیریت تخصیص ارز یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیاست‌گذاران در بانک مرکزی در این روزها که منابع ارزی کشور محدود به شمار می‌رود، است. انتظار از بانک مرکزی این است که با استفاده از پتانسیل‌ها و توانایی‌های بالای خود تقاضای مورد نیاز جامعه را با کمترین آسیب مورد مدیریت قرار دهد.

بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس امور اقتصادی درباره مدیریت صحیح ارزی از سوی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی مشکل اساسی در زمینه مورد اشاره دارد که علت آن هم چیزی جز چند نرخی بودن سیاست ارزی نیست. به همین دلیل فشار لابی‌گری جهت دریافت ارز ارزان‌تر بسیار دیده می‌شود، بنابراین منشاء نرخ تمام ارزها از بانک مرکزی باید به سمت بازار گرایش یابد.

وی در ادامه اضافه کرد: چنانچه بانک مرکزی نرخ ارز را یکسان کند و مبتنی بر بازار باشد، فشار برآن کمتر وارد خواهد شد، به این شکل که صادرکننده‌ها دراین بازار فعال‌تر عمل می‌کنند و ارز را به سیستم اقتصادی کشور برمی‌گردانند و تخصیص می‌دهند. البته این کار به شرط آن انجام می‌شود که ارز به نرخی ارائه شود که منابع و مصارف ارزی را داخل بازار در تعادل نگه دارد.

حسینی هاشمی در ادامه تاکید کرد: بانک مرکزی در شرایط حاضر با فشارهای مختلف سیاسی و اقتصادی روبرو است و چنانچه عزمی برای یکسان سازی نرخ ارز وجود نداشته باشد همواره با مشکل مواجه خواهد بود. البته باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که شرایط اکنون برای یکسان‌سازی ارز مناسب نیست.

وی مدیریت تخصیص ارز در شرایط چند نرخی بودن ارز را چنین توضیح داد: بدون شک بانک مرکزی باید برای کالاهای اساسی، ضروری، مواد اولیه، بخش تولید و دارویی اولویت‌بندی انجام دهد و از آنجا که بخش کشاورزی  هم مولد محسوب می‌شود، باید به این لیست افزوده شود زیرا با تامین غذا مردم سروکار دارد، بنابراین قطعا باید نهاده‌های اولیه کشاورزی را با منابع ارزی به تامین درآید. در کنار این مسئله بخش صنعت هم نیاز به توجه بیشتر دارد که باز آن هم به صنایع موادغذایی برمی‌گردد.

این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه تصریح کرد: نباید دور از نظر داشت که اولویت‌بندی هم ازمشکلات بانک آنطور که انتظار می‌رود، نخواهد کاست زیرا متقاضیان ارز، نیاز خود را اولویت برتر و واجب می‌پندارند. این کار بسیار مشکل است و بانک مرکزی به هر شکلی که عمل کند هم باید جوابگو باشد و هم اینکه مورد نقد قرار می‌گیرد. بهترین حالت این است که متقاضیان، ارز از منابع غیر بانک مرکزی مورد تهیه قرار دهند.

حسینی هاشمی در ادامه افزود: نفع دریافت کننده ارز در قیمت پایین‌تر آن است. حتی برای تاجران غیرزبده هم دریافت ارز ارزان سودآوری به همراه دارد، بنابراین تلاش بسیار براخذ ارز ارزان شکل می‌گیرد.

وی درباره محدودیت واردات نیز یادآور شد: ایجاد محدودیت واردات هم در ارتباط با ارز و هم کمک به تولید داخل باید مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه نیاز است تا سایر وزارتخانه‌ها هم  به کمک بانک مرکزی آیند و ارز را از منابع خود برای بخش‌های مرتبط اختصاص دهند تا ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها برای کالاهای اساسی و ضروری مدنظر قرار گرفته شود.

کد خبر: ۶۴٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha