۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
سهام بزرگ‌تر بی‌ثباتی‌های بیشتر
یادداشت وارده؛

سهام بزرگ‌تر بی‌ثباتی‌های بیشتر

مشهد- شرایط بازار و بورس در حال حاضر به‌گونه‌ای است که امروز صف خرید چندمیلیونی نمادهای مطرح را داریم و دقیقا همین سهم فردا صف فروش چندمیلیونی می‌شود، این بخشی از یادداشت میترا تاتاری کارشناس بازار سرمایه در خراسان رضوی برای بازار است.

میترا تاتاری؛ بازار: اگر بخواهیم درباره بورس و بی‌ثباتی بازار تحلیلی بنویسم در یک جمله باید بگویم شرایط معاملات بازار به‌خصوص در سهم‌های بزرگ شرایط خوبی نیست و کاملاً  بی‌ثبات است.

 نمی‌خواهم از واژه‌های «معاملات بد» یا «روند نزولی» استفاده کنم  اما باید اذعان کرد که شرایط بی‌ثبات است زیرا ما یک امروز شاهد ایجاد شدن صف خرید چندمیلیونی نمادی مانند شپنا را داریم و دقیقا همین سهم فردا صف فروش چندمیلیونی می‌شود یا نماد خودرو یک روز صف خرید می‌شود و روز بعد صف فروش می‌شود وصف‌های سنگین تشکیل می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده این است که ثبات و پایداری در بازار نیست و ما نمی‌توانیم بازار را جدا از این سهم‌های بزرگ ببینیم یعنی ما همیشه باید وضعیت بازار را با سهم‌های بزرگ بسنجیم.

البته در هفته گذشته سهم‌های کوچک وضعیت بهتری داشتند به‌عنوان‌مثال شاخص گروه دارو، گروه غذا و سیمان در دو هفته گذشته وضعیت بهتری داشتند اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که اگر سهم‌های بزرگ بازار سرمایه بخواهند با همین روند پیش بروند و بی‌ثبات حرکت کنند شرایط کلی بازار به سمت نزولی حرکت می‌کند و این موضوع یک چرخه معیوب است و به نظر می‌رسد این سهم‌ها باید رشد کنند.

در سهم‌های بزرگ، هیجانات فروش و عرضه خیلی زیاد است. یکسری سهم‌های کوچک بازیگر محور هستند که صف خرید می‌شوند یا حتی دیده می‌شود که صورت مالی بعضی از سهم‌ها زیان ده هم هست ولی می‌بینیم که صف خرید می‌شوند و لذا این شرایط جالبی نیست یعنی اینکه ما بازاری داشته باشیم که یکسری سهم‌های بازیگر محور بخواهند رشد کنند و یکسری سهم‌های دیگر هم متأثر از لیدرهای گروه خود منفی شوند آن‌هم در شرایطی که صورت‌های مالی خوبی هم دارند.

مدیریت ریسک
یکی از کارهایی که برای مدیریت ریسک می‌توان انجام داد چیدمان سبد سهام است. ما همیشه می‌گوییم تک سهم نباشید از آن‌طرف هم تعداد سهم بالا را توصیه نمی‌کنیم مثلاً بعضی افراد هستند با مبلغ کمی مثلاً پنجاه میلیون سی تا سهم دارند که ما اصلاً این روش راهم قبول نداریم اما بالاخره پرتفوی باید چیدمانی از صنایع مختلف داشته باشد و وزن یک صنعت نباید زیاد باشد.

 وزن بازار پایه‌ای‌ها نباید زیاد باشد و تمام سهم شما نباید از بازارهای پایه‌ای و کوچک انتخاب شود و اینکه سبد شما می‌بایست متشکل از سهم‌های کوچک و بزرگ باشد. نمی‌توان گفت سهم‌های بزرگ خوب نیستند و آن را با سهم‌های کوچک جایگزین کنیم یا برعکس.

عرضه اولیه‌ها در بورس
به‌طورکلی عرضه اولیه به معنای مشارکت بیشتر مردم در بازار سرمایه است و ازنظر آن تأثیر عرضه‌های اولیه بیشتر از اینکه آسیب‌زا باشد می‌تواند مثبت باشد اما مسئله‌ای که وجود دارد روزهایی که عرضه اولیه سنگین تر است به این معنا که مبلغ آن بالای یک‌میلیون تومان باشد یک فشار عرضه در بازار اتفاق می‌افتد که به نظر من آن‌هم مقطعی است و فقط مربوط به یک روز است بنابراین می‌توانیم به‌طورکلی این موضوع را مثبت ارزیابی کنیم.

سهامداران توجه کنند فعلاً بازار سرمایه فوق‌العاده بازار حرفه‌ای و پیچیده‌ای شده است و اگر اطلاعات کامل یا تجربه کافی ندارند بهتراست در این بازار کار نکنند حداقل به‌صورت شخصی کار نکنند.

هم چنین سهام‌داران می‌توانند از شرکت‌های سبد گردان تحت نظارت سازمان بورس استفاده کنند اما اکیداً توصیه می‌کنم خود افراد در شرایط فعلی بازار نوسان گیری نکنند و خیلی کار حرفه‌ای است و هرکسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

توصیه
در همین راستا به‌ویژه به تازه‌واردها توصیه می‌شود بدون مطالعه وارد بازار بورس نشوند و حتماً بر اساس دانش و تحلیل خودشان  معامله انجام دهند.

بازار بورس با سایر بازارها متفاوت است و لذا می‌بایست اگر تازه‌وارد بازار بورس می‌شوید احتیاط کرده و خوب و دقیق مطالعه داشته باشید.

به تازه‌واردها توصیه می‌شود سهم‌هایی که از طریق کانال‌ها و پیج‌های مختلف، دوستان و آشنایان معرفی می‌گردند را کورکورانه خرید نفرمایید و سعی کند بر اساس اصول تحلیل گری و دانش مناسب موردبررسی قرار داده و بدون شناخت و داشتن دلایل محکم هیچ سهمی را معامله نکنند.

در بورس و در شرایط فعلی انتظار رشدهای شارپ و نجومی نباید داشت و لذا می‌بایست بر اساس استراتژی معامله کرد.

تحلیل‌ها و بررسی‌های مختلف صرفاً پیش‌بینی بوده و تحت شرایط ثبات عوامل مؤثر بر بازار بورس جوابگو می‌باشند لذا با کوچک‌ترین تغییر ممکن است معادلات به هم بریزد.

اکثر تازه‌واردها به دلیل جو روانی ایجادشده در مورد بازدهی بالای بورس وارد آن شده‌اند یا هدف آن‌ها حفظ ارزش پول بوده است این افراد باید دائماً از سایت‌ها و کانال‌های دارای مجوز اطلاعات کسب کنند یا از طریق غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند.

کد خبر: ۶۴٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha