۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
بومی سازی فناوری ساخت واحدهای سریع الاحداث فرآورش نفت در کشور
مدیر طرح ساخت کارخانه‌های سریع الاحداث فراورش نفت خبر داد

بومی سازی فناوری ساخت واحدهای سریع الاحداث فرآورش نفت در کشور

نوروزی، مدیر طرح ساخت کارخانه‌های سریع الاحداث فراورش نفت از داخلی سازی دانش فنی ساخت کارخانه‌های سریع الاحداث فراورش نفت خبر داد.

به گزارش بازار، حجت نوروزی مدیر طرح ساخت کارخانه‌های سریع الاحداث فراورش نفت، گفت: هم اکنون ۷۰ درصد دانش و تجهیزات مورد نیاز احداث این کارخانه‌ها داخلی سازی شده است و با برنامه ریزی‌های انجام شده بزودی به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در این زمینه می‌رسیم.

وی با بیان اینکه سال هاست تاسیسات صنایع پایین دست نفت از فرسودگی رنج می‌برد و بروز آوری این تاسیسات مبالغ بسیار سنگینی در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و بسیار زمان بر است، گفت: برای اینکه بتوانیم استفاده بهینه‌ای از میادین نفتی داشته باشیم و تولید را بهینه کنیم از مدت‌ها قبل وزارت نفت به دنبال ایده و راهکاری بود تا بتواند کارخانه‌های فراورش نفت را در کوتاه‌ترین زمان و با هزینه کمتر احداث کند.

نوروزی با بیان اینکه از سال ۹۵ و در پی فراخوان جذب مشارکت در این زمینه ایده‌های مختلفی مطرح شد، افزود: یکی از این ایده‌ها فراورش نفت با استفاده از فناوری حرارت مستقیم و تزریق بخار فوق گرم به نفت بود که پس از بررسی‌های فنی استفاده از این فناوری دردستور کار قرار گرفت.

مدیر طرح ساخت کارخانه‌های سریع الاحداث فراورش نفت با بیان اینکه پس از بررسی‌های لازم اولین کارخانه‌ها با این فناوری در غرب کارون احداث شد، افزود:کارخانه‌ای که هم اکنون با این روش بر روی بزرگترین میدان مشترک نفتی کشور احداث شده و ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه کرده است در کمتر ازیکسال و با ۱۰ درصد هزینه مورد نیاز برای ساخت کارخانه‌های متداول به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: ساخت کارخانه‌های متداول حدود ۴ تا ۶ سال زمان می‌برد و به سرمایه‌ای حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار نیاز دارد در حالی که ساخت این کارخانه کمتر از یکسال زمان برده و هزینه آن نیز حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار بوده است.

مدیر طرح ساخت کارخانه‌های سریع الاحداث فراورش نفت گفت: فناروی استفاده شده در این کارخانه بسیار بروز بوده و کمتر از ۱۰ سال که در جهان عرضه شده به همین علت ایران اولین کشور در منطقه است که از این فناوری استفاده می‌کند.

نوروزی با بیان اینکه استفاده از این فناوری چه از لحاظ کاهش انرژی و چه از نظر بهره وری بسیار به صرفه است، گفت: در این کارخانه‌ها گرمایش مورد نیاز کمتر ۵ درصد کارخانه‌های متداول است، علاوه بر اینکه نفت فرآوری شده نیز ۳۰-۴۰ درصد سبک‌تر از خروجی کارخانه‌های مرسوم است.

وی با بیان اینکه این مزیت‌ها باعث شده تا راهبردی جدید در صنعت نفت کشور تعریف شود گفت: بدنبال این تجربه موفق از تیرماه سال گذشته وزارت نفت دستورالعمل الزام تغییر روش ساخت ونصب واحدهای فرآورش را ابلاغ و اجرایی کرده است.

نوروزی با بیان اینکه احداث این کارخانه‌ها امکان جذب مشارکت بخش خصوصی را فراهم می‌کند افزود: هزینه کم و سرعت بالای احداث، این نوید را می‌دهد که بخش خصوصی وارد این بخش شود و با توانمندی مالی وفنی خود واتکا به توان تولیدکنندگان داخلی بتوانداین نیاز فوری و مبرم نفت را حل کند.

مدیر طرح ساخت کارخانه‌های سریع الاحداث فراورش نفت افزود: در قراردادهای بسته شده با بخش خصوصی در زمینه احداث این کارخانه‌ها تمامی موارد، از طراحی و مهندسی، تامین کالا، احداث، راه اندازی و تعمیر و نگهداری به بخش خصوصی سپرده می‌شود و بدین ترتیب برای اولین بار درتاریخ صنعت نفت کشور تصدی گری دولت در بخش بالادست نفت به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی در خصوص نحوه کار این کارخانه‌ها نیز گفت: معمولا نفت پس از استخراج از زمین مقادیری گاز همراه و ناخالصی‌هایی همچون آب، نمک و درصدی بالایی از گوگرد دارد که باید با عملیات فرآورش این ناخالصی‌ها ازنفت گرفته شده و به استاندارد اولیه برسد تا بتواند به عنوان نفت خام در مبادی صادراتی و یا به صورت خوراک در پالایشگاه‌ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه بیشترین تاخیر ما در توسعه میادین نفتی به بخش فرآورش مربوط می‌شود و تاسیسات فرآورش همگام با حفاری چاه‌ها به بهره برداری نمی‌رسد، گفت: با احداث این کارخانه‌ها این مشکل نیز رفع شده و توسعه میادین نفتی سرعت می‌گیرد.

مدیر طرح ساخت کارخانه‌های سریع الاحداث فرآورش نفت در خصوص کیفیت نفت خروجی این کارخانه‌ها نیز افزود:کارخانه‌های متداول معمولا متناسب با نوع نفت سبک و سنگین هر میدان طراحی و احداث می‌شود، اماکارخانه‌های نسل جدید قادر است تمامی انواع نفت سبک تا تمامی انواع نفت سنگین و تلفیقی از این‌ها را به صورت همزمان فرآورش کند و این مسئله به ما این امکان را می‌دهد تا در برخی میادین که به صورت همزمان نفت سبک و سنگین تولید می‌کنند نیازی به احداث چند کارخانه نباشد و همه نیازمندی یک میدان با احداث یک کارخانه مرتفع شود.

کد خبر: ۶۴٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha