۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
در ۲ سال گذشته، بخش تعاون ۶۸ هزار شغل در کشور ایجاد کرد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

در ۲ سال گذشته، بخش تعاون ۶۸ هزار شغل در کشور ایجاد کرد

شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخش تعاون را بخش مقتدری در کشور دانست که توانسته در دو سال گذشته نزدیک به ۶۷ هزار و ۸۳۶ شغل با سرمایه گذاری ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی در کشور ایجاد کند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شب گذشته (چهارشنبه) در آیین نهمین جشنواره ملی تعالی مدیریت تعاونی اظهار داشت: تقریبا همه فعالیت‌های مربوط به بخش شیلات و آبزیان در کشور از طریق تعاونی‌ها انجام می شود.

شریعتمداری تصریح کرد: در حوزه تعاونی های تولیدی و توزیعی نیز خدمات گسترده ای به جامعه ارائه می‌شود و از سوی تعاونی های دانش‌بنیان نیز قدم‌های خوبی در این بخش برداشته شده است.

وی تصریح کرد: در برخی از مواد اولیه قانون اساسی از تعاون به عنوان یک امر درست در تشکیل یک جامعه اسلامی و دینی نام برده شده که دلیل وجود روحیه تعاون، همکاری و مشارکت جویی در بین مردم است و این موضوع باید از یک منظر مورد توجه نظام تعاونی های کشور و سرلوحه برنامه ها و شیرازه عملکرد بخش تعاون قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خاستگاه ایجاد تعاونی ها در دنیا نیز اشاره کرد و گفت: از قرن هجدهم میلادی حوزه‌ای در اقتصاد جهانی به نام تعاونی شکل گرفته که اتفاقاً از دل اقتصاد سرمایه داری برخاسته از جملخ در انگلستان اولین تعاونی در سال ۱۸۴۶ شکل گرفته است.

وی افزود: بنابراین اگر فرهنگ تعاونی با اصول اصلی اسلامی گسترش پیدا کند شکل مناسبی از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شکل می‌گیرد.  

شریعتمداری به تفاوت‌ فعالیت های شرکت‌های بخش خصوصی با ‌ تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: در تعاونی ها اعضا به شکل همسان در منافع و فعالیت‌ تعاونی شرکت می کنند و یکی از محوری ترین روش های اداره یک اقتصاد در جامعه امروزی اقتصاد تعاونی است.  

وی اجرای عدالت اجتماعی را یکی از چالش‌های پیش‌روی امروز و فردای کشور عنوان کرد و گفت: برای حل این مسئله توجه و تمسک به اقتصاد تعاون ضروری است. قطعاً توجه به اقتصاد تعاون به اجرای عدالت اجتماعی در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی کمک خواهد کرد.  

وی افزود: تعاونی ها می توانند درجلب مشارکت مردم در جذب سرمایه‌های خرد و ایجاد سرمایه های بزرگ و متمرکز و ایجاد زندگی مسئولیت پذیر و مشارکت جو کمک کنند.  

شریعتمداری به موضوع شفافیت در حوزه تعاون و اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پرداخت و ایجاد سامانه جامع تعاون برای کاهش حضور افراد و تاسیس مراکز نوآوری توسعه بخش تعاون در ۱۱ استان را از جمله اقدامات در این بخش عنوان کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه در حوزه اجتماعی تعاون نیز فعالیت ها باید توسعه یابد اظهار داشت: علاوه بر این تلاش کرده ایم برای تقویت بنیان های تعاون نیز گام‌های موثری برداریم، به طور مثال سرمایه بانک توسعه تعاون افزایش پیدا کرد.

وی افزود: تا پایان دولت، توسعه فعالیت‌های بانک توسعه تعاون با افزایش سرمایه و قدرت وام دهی بیشتر صورت خواهد گرفت.

شریعتمداری، توسعه فعالیت‌های نوآورانه در صندوق ضمانت توسعه گذاری تعاون را مورد تاکید قرار داد و گفت: جمع‌آوری اقتصاد سرمایه های خرد به شکل تضمین شده برای فعالیت‌های اقتصادی از جمله مواردی است که باید گسترش یابد.  

وی افزود: تغییرات در بخش تعاون هم اکنون متناسب با تغییرات جهانی شکل گرفته است ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.  

وزیر تعاون به ایفای مسئولیت اجتماعی با جلب منفعت اقتصادی اشاره کرد و گفت: برای ادامه مسیر در فرصت باقیمانده با همکاری و همدلی مجلس باید بهترین قانون تعاون را ارائه دهیم، این قانون جدید باید نوآورانه باشد.  

وی یکی از انتظارات خود را از حوزه معاونت تعاون این وزارتخانه در تدوین قانون تعاون، مشارکت جدی شرکا و ذینفعانی مثل اتاق تعاون، خانه تعاون گران، کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد و گفت: مقررات حاکم باید به سمت توسعه و نوآوری حرکت کند، هم در حوزه اصلاح قوانین و هم در حوزه رویه های حاکم بر فعالیت های اقتصادی باید از رویه های جدید استفاده شود.  

اختصاص۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای شرکت‌های تعاونی دانش بنیان و جوانان

وی افزود: امسال ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای شرکت‌های تعاونی دانش بنیان و جوانان و مراکز نوآوری بخش تعاون اختصاص داده شده است.  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بارور کردن اقتصاد سنتی را با استفاده از فرهنگ تعاون و توسعه فعالیت‌های دانش بنیان اقتصاد را با تکیه بر توانایی‌های نیروی انسانی خلاق با اهمیت دانست و گفت : ایفای مسئولیت های اجتماعی توسط شرکت‌های تعاونی در کشور ما سابقه موفق دارد، تعاونی‌های توزیعی، سالم ترین نوع تعاونی در زمان جنگ بودند و زیباترین شکل اقتصاد و کسب و کار را در توزیع عادلانه کالا ها در دوره جنگ به نمایش گذاشتند و خوشبختانه در ذهن مردم یک سابقه بسیار خوب از فعالیت‌های تعاونی‌های توزیعی وجود دارد.  

وی افزود: بسیاری از مردم از طریق تعاونی‌های مسکن خانه‌دار شدند ولی لازم است که در حوزه تعاون به ویژه حوزه‌ی رویه‌ها و مقررات، نوآوری داشته باشیم.  

در پایان این مراسم، با اهدای لوح تقدیر و به پاس تلاش برای توسعه بخش تعاونی در ایران از عباداله مرادیان (تعاونی کیا پلیمر آروند)، محمودیان اردکانی (تعاونی سرمایه گذاری یزد کیش)، محمد رشید زاده (تعاونی پی وی سی ایرانیان)، رشید غفوری(تعاونی مسافر بری شماره یک کاشمر)، بهرام درستکار (تعاونی مصرف کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، امراله زمانی (تعاونی فولاد علویجه)، شهرام پروین جهرمی (تعاونی توسعه ابنیه همت)، کرامت اله زراعت (تعاونی مسکن قوامین فارس)، حسین دور (اتحادیه سراسری تعاونی های صنایع پایین دستی پتروشیمی)، مهدیس عباسی (تعاونی دهیاران بخش مرکزی ملایر)، قاسم استکی (تعاونی مصرف کارکنان فولاد مبارکه)، ایرج پولاد وند (تعاونی مصرف فرهنگیان درود)، بهادر تقوی (تعاونی ۵۲۷ خدمات مهندسی دنا)،   حاج سید جوادی (تعاونی نوین هومن تکتا)، مهدی شبانکاره (تعاونی پیشتازان پیشرو مهارت فارس)، هادی هادوی (تعاونی دهیاران مرکزی مراغه)، سید مهدی روفوگر (تعاونی اعتبار فرهنگیان استان یزد)، رحیم چگنی (تعاونی زاگرس پوش)،   مهین دولت پرور (تعاونی تولید پوشاک عفاف میآندوآب) و  غیبعلی قاسمی از گروه تولیدی اروم چکاوک، تقدیر شد.

کد خبر: ۶۴٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha