۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
 نظارت بر دولت زمانی محقق می‌شود که شاخص‌های کمی برای آن تعیین شده باشد
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی:

نظارت بر دولت زمانی محقق می‌شود که شاخص‌های کمی برای آن تعیین شده باشد

غضنفری، رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با ابراز تاسف از اینکه ایران در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی وضع نامناسبی دارد، گفت: یک منبع مستقل، باید شاخص‌هایی را تعیین کند و آن شاخص‌ها در ابتدا و انتهای ریاست جمهوری هر فرد، مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش بازار، مهدی غضنفری رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در خصوص چگونگی نظارت بر عملکرد دولت، با اشاره به گزارشاتی که دولت در زمینه‌های مختلف از جمله رشد اقتصادی ارائه می‌دهد، گفت: چون هیچ شاخصی برای رشد اقتصادی نداریم، کسی هم نمی‌تواند اثبات کند که این رشد اتفاق نیفتاده است و دائما عده‌ای می‌گویند رشد اقتصادی صورت نگرفته است و دولت هم مدعی می‌شود این رشد واقع شده است و هیچ نتیجه‌ای از این بحث به دست نمی‌آید.

وی با تصریح بر اینکه باید بین شاخص‌های کیفی و کمی تفاوت قائل شد، اظهار کرد: مشکل شاخص‌های کیفی این است که نمی‌توان آنها را به راحتی اندازه گرفت. به عنوان مثال وقتی دولت می‌گوید وضع مردم خوب شده است، نمی‌توان آن را اندازه گرفت اما شاخص‌های کمی قابل اندازه گیری هستند.

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از آن مجلس شورای اسلامی مسئول تعیین شاخص‌های کمی هستند، عنوان کرد: نباید در همه حوزه‌ها چند صد شاخص تعریف کنیم که جز سردرگمی نتیجه‌ای نداشته باشد، بلکه باید در هر حوزه‌ای از اقتصاد تا فرهنگ و جامعه، دو شاخص تعریف شود.

وی افزود: در سال آینده هر کسی که کاندیدای ریاست جمهوری شد، باید تعیین کن شاخص‌هایی تعیین شده را از چه عددی به چه عددی افزایش می‌دهد. در چنین حالتی می‌توان کار نظارت را انجام داد.

غضنفری با ابراز تاسف از اینکه ایران در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی وضع نامناسبی دارد، اظهار کرد: یک منبع مستقل، باید شاخص‌هایی را تعیین کند و آن شاخص‌ها در ابتدا و انتهای ریاست جمهوری هر فرد، مورد ارزیابی قرار گیرد تا بتوان نظارت کرد.

وزیر بازرگانی در دولت دهم بیان کرد: وقتی دولت‌ها شاخص‌هایی که برای آن‌ها تعریف شده است را به خوبی عمل نکنند، مجلس شورای اسلامی سیستم نظارتی خود را راحت‌تر اجرا می‌کند که می‌تواند از ابزارهای نظارتی خود مانند استیضاح و کارت زرد استفاده کند.

کد خبر: ۶۴٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha