۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
 ثروت اندوزی دلالان از طریق بازی با سلامت جامعه
بازار گزارش می دهد؛

ثروت اندوزی دلالان از طریق بازی با سلامت جامعه

تبریز – خبر مشاهده ویروس کرونا این مهمان ناخوانده چینی در مناطقی از کشور، تقاضای ماسک را افزایش داد و سبب ایجاد بازار سیاه، گرانی و فرصت طلبی دلالان سلامت برای عرضه ماسک شد.

بازار، بیت اله احمدی؛ ویروس کرونا این روزها مهمان ناخوانده کشور ماست، مردم هر روز در فضای مجازی و حقیقی، مدام اسم کرونا را می شنوند و حتی اگر هیچ اطلاعی از این ویروس و بیماری نداشته باشند، اما از نام آن هراس دارند.

هر چند در برخی از استان های کشور، موارد مثبت ویروس کرونا دیده شده، اما تاکنون مورد مثبتی در استان آذربایجان شرقی مشاهده نشده است.

قرارگاه زیستی استان آذربایجان شرقی، اقدامات کنترل شیوع کرونا در این استان را آغاز کرده که براین اساس، تمامی مدارس دولتی و غیردولتی، دانشگاه ها، مراکز آموزشی و علمی آزاد و زبان تا روز پنجشنبه ۸ اسفندماه تعطیل اعلام شده و عملیات ضدعفونی مدارس و مراکز آموزشی در دستور کار  قرار گرفته است.

دیر آمدی تمام شد  

با انتشار خبر شیوع بیماری کرونا در کشور، هجوم مردم به داروخانه ها برای تهیه ماسک و لوازم ضدعفونی کننده شدت گرفت، این در حالی است که طبق توصیه متخصصان، مردم عادی و افراد سالم نیاز به استفاده از ماسک ندارند.

همین مورد زمینه سوء استفاده دلالان و فرصت طلبان را فراهم کرد، برخی از داروخانه ها نیز با نگاه اقتصادی به سلامت جامعه، ماسک ها را احتکار کرده اند تا با جان مردم، ثروت اندوزی کنند.

افزایش همزمان قیمت و تقاضا موجب تشکیل صف‌ های طولانی در داروخانه ها و ایجاد دردسر برای مردم شده است، جالب اینکه حتی افرادی که نیازی به ماسک ندارند، اقدام به خرید ماسک می کنند و این اپیدمی که در بیشتر ایرانی ها ریشه دوانده، این بار خود را در بازار لوازم پزشکی و بهداشتی خود را نشان داد.

«همین دیروز ماسک تمام شد دیر آمدی»، این پاسخی است که خبرنگار بازار با مراجعه به یکی از داروخانه های سطح شهر، از تکنسین داروخانه شنید

«همین دیروز ماسک تمام شد دیر آمدی»، این پاسخی است که خبرنگار بازار با مراجعه به یکی از داروخانه های سطح شهر، از تکنسین داروخانه شنید. او همچنین می گوید: هجوم بی مورد مردم به داروخانه ها برای تهیه ماسک باعث کمبود این لوازم شده این امر باعث می شود افرادی که نیاز مبرم به استفاده از ماسک دارند، با مشکل روبه رو شوند.

البته برخی از داروخانه ها نیز با رعایت انصاف و اخلاق اجتماعی، محصولات خود را بر اساس قیمت مصوب و ابلاغی به فروش می رسانند، اما بعضی از شهروندان با خرید پرتعداد ماسک و عده ای از سودجویان نیز با خرید انبوه، زمینه ساز کمیابی ماسک در داروخانه ها شده اند.

براساس اعلام مسئولان، وزارت بهداشت طی هفته جاری ماسک به شکل انبوه در تمام داروخانه های سطح کشور به خصوص استان آذربایجان شرقی توزیع خواهد کرد، تولید این ماسک ها در تهران و اصفهان انجام می شود.

نرخ ماسک های ساده یک تا ۲ هزار تومان است و ماسک های فیلتردار نیز که در بازار با کمبود مواجه شده در این بازه زمانی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد

ماسک در گذشته جزء کالاهای دارای قیمت ‌گذاری شده نبود، اما برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، قیمت‌ گذاری شد، نرخ ماسک های ساده یک تا ۲ هزار تومان است و ماسک های فیلتردار نیز که در بازار با کمبود مواجه شده در این بازه زمانی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد.

مردم بر این باورند که استفاده از ماسک می‌ تواند آنها را در برابر ویروس کرونا محافظت ‌کند، در حالی که طبق گفته پزشکان متخصص، این باور، اشتباه است و افراد مبتلا به کرونا باید از ماسک استفاده کنند تا اطرافیان خود را مبتلا نکنند؛ هیچ یافته علمی مبنی بر سودمندی استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا وجود ندارد.

کاش این افراد، به جای تمرکز بر خرید ماسک، موارد بسیار مهم تر را در رابطه با پیشگیری از شیوع کرونا، در نظر بگیرند.

خریداری ماسک های تولید شده از سوی وزارت بهداشت و درمان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با انتقاد از سودجویی برخی افراد در عرضه ماسک به خبرنگار بازار گفت: تدابیر لازم برای وجود میزان کافی ماسک در نظر گرفته شده است، براین اساس تمام تولیدات کارخانجات تولید ماسک، از طریق وزارت بهداشت و درمان خریداری شده است.

عباسعلی درستی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک برای افراد سالم ضروری نیست، افزود: طی یکی ۲ روز آینده، ماسک های خریداری شده در اختیار استان آذربایجان شرقی قرار می گیرد و به صورت رایگان در مراکز درمانی و بیمارستان ها عرضه خواهد شد.

اگر چه پای بیماری کرونا به ایران هم باز شده اما بنا به گفته متخصصان، بیش از ۸۵ درصد بیماران بهبود می یابند و جای هیچ نگرانی نیست، مردم باید با پیگیری اخبار درست از منابع رسمی و اخبار رسانه های معتبر، ضمن بی توجهی به شایعه های بی مورد، زمینه سوء استفاده دلالان سلامت مردم را فراهم نکنند.

کد خبر: ۶٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha