۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
هشدار؛ سارقان در کمین قطعات خودروهای یک بار سرقت شده| چه نکاتی در حفظ اموال لازم است
بازار گزارش می‌دهد

هشدار؛ سارقان در کمین قطعات خودروهای یک بار سرقت شده| چه نکاتی در حفظ اموال لازم است

درصورت دزدیده شدن باتری خودرو خود ضمن تماس با نیروی انتظامی، با امداد خودرو متناسب با وسیله نقلیه تماس بگیرید و نگذارید خودرو در محل مورد سرقت قرار گرفته باقی بماند چرا که این اقدام باعث به سرقت رفتن سایر قطعات زمان بر خودرو خواهد شد.

بازار، گروه خودرو: همین که خودروی خود را از پارکینگ خانه‌تان بیرون بیاورید اولین چالشی که با آن مواجه خواهید شد نبود جای پارک است؛ خیابان‌ها و مسیرهای اصلی اغلب مجهز به تابلوهای پارک مطلقا ممنوع هستند و در صورت کوچکترین توقفی با برگه جریمه چند ده هزار تومانی مواجه خواهید شد. البته اگر بدشانس باشید با جای خالی خودرو رو به رو می‌شوید که اگر احتمال به سرقت رفتن خودرو در صورت سهل‌انگاری را حذف کنیم، قطعا خودرو مفقود شده در پارکینگ راهنمایی و رانندگی جا خوش کرده است. از همین رو بعد از گذراندن پروسه طولانی تسویه کامل خلافی خودرو و پرداخت هزینه پارکینگ می‌توانید دوباره وسیله نقلیه خود را تحویل بگیرید.

البته برای یافتن جای پارک راه بهتری هم هست؛ پارکینگ‌های سطح شهر که اغلب زیر نظر شهرداری فعالیت دارند و اگر وسیله خاصی پشت شیشه خودرو در زمان توقف قرار ندهید کمتر سارقی به سرقت از خودرو شما تمایل نشان می‌دهد. اما مشکل اینجاست که وقتی به نقشه آنلاین شهر خود مراجعه می‌کنید کمتر پارکینگی را می‌توانید در نزدیکی محل مراجعه‌تان بیابید، از همین رو عجیب نیست که اغلب مردم به پارک در حاشیه خیابان‌های خلوت یا کوچه و پس کوچه‌ها روی می‌آورند.

محلی که به رغم نصب چندین دوربین مداربسته ممکن است از هزار و یک باری که خودرو شخصی‌تان را نزدیک محل کار یا مکان مورد مراجعه‌تان پارک کنید و اتفاقی رخ ندهد اما نمی توان این حقیقت را کتمان کرد که همیشه سارقان در کمین خودروهای متوقف شده در مسیرهای خلوت هستند. خودروهایی که به دلیل افزایش قیمت روزانه قطعات، جذابیت بیشتری یافته‌اند؛ چرا که سارق با یک بار سرقت، می‌تواند پول خوبی به جیب بزند و اگر خیلی زیاده‌خواه نباشد مدتی به خود مرخصی دهد. در این راستا شاید بد نباشد به چند مورد که خبرنگار بازار طی روزهای اخیر با آن مواجه شده ‌است اشاره‌ای داشته باشیم.

باتری در راس اموال مسروقی خودرو
شاید برای شما یا نزدیکان‌تان این اتفاق رخ داده باشد که بدون هیچ تغییری در قدرت، کشش و فنی به یکباره در زمان بازگشت به خودروتان با فشردن دکمه دزدگیر برای بازگشایی در خودرو هیچ تغییری در قفل‌های ماشین‌تان ایجاد نشود.

امیری یکی از مالباختگانی که چندی پیش با او در خیابان ورکش رو به رو شدیم در این خصوص به بازار گفت: «حدود چهار ساعت پرایدم را روبه روی پنجره محل مراجعه‌ام پارک کردم و کاملا حواسم به این نکته بود که خودرو را در محلی پارک کنم که فاصله زیادی با آن نداشته باشم و در صورت کوچکترین صدایی به سرعت به آن مراجعه کنم.»

وی با اشاره به اینکه دزدگیر خودرو در زمان سرقت هیچ واکنشی نشان نداده است، اضافه کرد: «وقتی از ساختمان به خودروام مراجعه کردم سوییچ خودرو عمل نکرد، اول به این فکر افتادم که ممکن است ایرادی در دزدگیر ایجاد شده باشد اما کمی بعد یک نفر از یکی از ساختمان‌های مجاور خارج شد و پیشنهاد داد به طور مستقیم برای بازکردن در خودرو از سوییچ استفاده کنم. ابتدا از این کار اجتناب می‌کردم اما کمی بعد با سوییچ در خودرو را باز کردم دزدگیر هیچ واکنشی نشان نداد. مرد همسایه احتمال این را داد که باتری خودرو خوابیده است.»

امیری ادامه داد: «کاپوت را باز کردم و در کمال تعجب باتری در جای خودش نبود و به سرقت رفته بود. مرد همسایه با اشاره به اینکه ابتدا نمی خواسته نگرانم کند احتمال کارنکردن باتری را مطرح کرده است اما متاسفانه در همان نقطه‌ای که خودرو را پارک کرده بودم طی یک ماه گذشته چهار فقره سرقت باتری خودرو اعلام شده بود.» وقتی صحبتمان رو به اتمام قرار گرفت، یک رهگذر دیگر با مشاهده اتفاقات به مالک خودرو توصیه کرد حتما یک باتری خریداری کند و شب خودرو را در همان منطقه رها نکند.

جلب توجه رینگ تا سرقت سیستم صوتی خودرو
با توجه به اینکه رینگ خودروهای داخلی همگی یک شکل هستند و ظاهر ثابتی دارند، در صورت تعویض، اسباب جلب توجه سارقان را فراهم خواهد کرد. در این خصوص همین چند شب پیش روبه رو پارک آب و آتش با دو پسر جوان رو به رو شدیم که شیشه کوچک پشت صندلی شاگرد شکسته بود و سارقان از آن طریق اقدام به سرقت ضبط و دیگر قطعات خودرو کرده بودند.

پیش از آمدن مامور نیروی انتظامی گپی با آن‌ها زدیم. صادقی یکی از این مالباختگان با اشاره به اینکه از ساعت ۵ عصر تا ۷ شب تنها دو ساعت خودروشان را رها کرده بودند با بازار گفت: «همین که با برادرم به خودرو مراجعه کردیم، دیدیم شیشه کناری شکسته است و در خودرو نیز باز است.»

وی اضافه کرد: «نه تنها سارق وقت کافی برای سرقت ضبط و پنل آن را داشته است بلکه در کمال آرامش کاپوت خودرو را هم بالا داده و باتری و ECU را هم به سرقت برده است.»

صادقی در پاسخ به این سوال که خودرو او بیمه بدنه هست یا نه ادامه داد: «بله خودرو متعلق به پدرم هست و همیشه نسبت به پرداخت مبلغی برای بیمه بدنه خودرو اقدام می‌کند.» البته وی از این موضوع که سارق نتوانسته بود صندوق خودرو را باز کند و باندهای پشت شیشه خودرو هم سر جایشان بودند اظهار امیدواری کرد و گفت: «ساب‌ووفر و باندهای صندوق عقب خودرو بیش از ۲۰ و ۳۰ میلیون تومان قیمت دارند. هرچند سارق نتوانسته باندهای پشت شیشه را باز کند اما تجهیزات صندوق عقب هم سر جایشان هستند.»

به دنبال  این ماجرا از نگهبانی که محل پست‌ش دقیقا روبه روی محل سرقت و آن طرف بلوار بود رفتیم تا در خصوص این موضوع که آیا شاهد رفتار مشکوکی بوده است یا نه سوال بپرسیم، او که اسم خود را به خبرنگار بازار نگفت در خصوص سرقت گفت: «هرچند سارق را ندیدم اما در این هفته این چهارمین سرقتی است که در همین محل رخ می‌دهد. اغلب گردشگران پارک با خیال اینکه این محل شلوغ است و کسی اقدام به سرقت نمی کند خودرو خود را برای مدت طولانی رها می کنند که بعد از مراجعه می‌بینند قطعات خودروشان به سرقت رفته است.»

قیمت قطعات مسروقی برای جایگزین چند؟
در بین قطعاتی که بیشتر مورد توجه سارقان قرار می‌گیرد؛ نام ECU، باتری، رینگ و لاستیک، سیستم صوتی شامل ضبط و باندهای آن بیشتر به چشم می‌خورد البته در تعداد معدودی سرقت سپر، درب خودرو، چراغ‌ها و غیره نیز گزارش شده است. در این راستا محدوده قیمت برخی از این قطعات آن‌ هم در خودروهای پر تیراژ را آورده‌ایم که خود نه تنها به ضرورت بیمه بدنه خودرو تاکید دارد بلکه نیازمند انجام یکسری از تدابیر برای جلوگیری از سرقت اجزای خودرو است.

ECU به عنوان مغز خودرو و یکی از قطعات حیاتی شناخته می شود که اجازه روشن شدن را از خودرو می‌گیرد. این قطعه برای خودرو ۲۰۶ به عنوان یکی از خودروهای پرتیراژ و محبوب در کشور از ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع می شود.

باتری نیز دیگر قطعه‌ای است که نبود آن موجب توقف کامل خودرو می‌شود و قیمت آن از حدود ۴۰۰ هزار تومان به بالا آغاز می شود. علاوه بر این قیمت هر حلقه لاستیک داخلی نیز از ۷۰۰ هزار تومان و رینگ آن نیز از ۲۵۰ هزار تومان به بالا شروع می شود. اما در خصوص سیستم صوتی شرایط کمی متفاوت است؛ چرا که اجزای آن از خارج از کشور وارد می‌شود قیمتی حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان دارد. البته گاهی باندهای اصلی آن به راحتی در بازار یافت نمی شود و اغلب شاهد نمونه های تقلبی آن خواهیم بود.  

همانطور که اشاره شد این محدوده قیمت‌ها برای خودروهای داخلی و پرتیراژ است و به طور حتم قطعات خودروهای خارجی در صورت موجود بودن در بازار از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

کار سارقان را سخت کنید
یکی از ساده‌ترین اقدامات موثر جهت پیشگیری از سرقت، نصب دزدگیرهای هوشمند نسل جدید است. این اقدام سبب می‌شود، پیش از سرقت سارق، مالک به خودرو برسد و جلوی سرقت را بگیرد. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که اغلب سارقان به خودروهایی که دارای دزدگیر هستند کمتر نزدیک می‌شوند اما لزوما وجود دزدگیر خودرو شما را در امنیت کامل قرار نمی دهد.

از سویی باید در نظر داشت که برخی از خودروها مانند مزدا ۳ نیو دارای ضعف سرقتی خودرو هستند که با نصب تجهیزات پیشگیری از سرقت می‌توان امنیت آن را افزایش داد. همچنین این نکته حائز اهمیت است نباید به سیستم ایموبلایزر خودروهای داخلی یا مونتاژ اکتفا کرد.

در زمان سرقت از خودرو قطعاتی مانند ECU و باتری برای سارقان جذاب تر هستند، لذا در گام نخست تعبیه قفل کاپوت و ECU از مهم ترین اقدامات است. پس از آن درب صندوق و سایر درها را با قطعات افزایش استحکام، در برابر ضربه و خمش مقاوم کنید. اگر مالک خودروی مجهز به رینگ اسپرت هستید، از قفل رینگ نیز برای رینگ‌ها استفاده کنید.

به طور کلی برای پیشگیری از سرقت خودرو به چند نکته توجه کنید، نخست اینکه از قرار دادن اشیا گرانبها در خودرو بخصوص در معرض دید پرهیز کنید. این مورد اشتیاق سارقان را برای سرقت کاهش می‌دهد. دوم اینکه خودرو را در معابر شلوغ و زیر نور چراغ پارک کنید. اگر خودرو شما مجهز به سیستم صوتی هست، آن را به طور حتم استتار کنید. هر چقدر هم خودرو مجهز به سیستم امنیتی باشد، با شکستن شیشه به اجزای داخل کابین دسترسی خواهند یافت. لذا از قرار دادن اشیا گرانبها در داشبورد پرهیز کنید.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که در صورت به سرقت رفتن باتری یا دیگر قطعات در شب، به هیچ عنوان خودرو را تا صبح در محل سرقت نگذارید؛ چراکه این احتمال وجود دارد که سارق در محل کمین کرده باشد تا بعد از ترک شما از محل و در سیاهی شب اقدام به سرقت دیگر قطعات زمان ‌بر کند. 

کد خبر: ۶۴٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha