۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
کمیسیون اصل ۹۰ لایحه بودجه را غیر عملیاتی می داند
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی:

کمیسیون اصل ۹۰ لایحه بودجه را غیر عملیاتی می داند

پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: مطابق اجماع کمیسیون اصل ۹۰، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ قابلیت اجرا ندارد لذا کلیات بودجه را از لحاظ «بررسی طرز کار» رد کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نصرالله پژمان‌فر در توضیح دیدگاه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به لایحه بودجه ۱۴۰۰ که گزارش آن امروز در صحن علنی قرائت شد، گفت: از آنجا که "ماموریت کمیسیون اصل ۹۰ بررسی و رسیدگی به طرز کار در رابطه با تنظیم لایحه بودجه است" لذا ما طرز کار سازمان برنامه و بودجه را کاملا غلط دیده و به همین دلیل لایحه بودجه را فاقد وجاهت قانونی دانسته و مطابق بررسی‌های کارشناسی انجام شده در حوزه طرز کار این لایحه قابلیت اجرا ندارد و از نظر کمیسیون رد است.

تشریح دلایل مخالفت کمیسیون اصل ۹۰ با لایحه بودجه ۱۴۰۰
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به دلایل، مخالفت کمیسیون متبوعش با لایحه بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد، افزود: ابتدا اینکه لایحه بودجه هیچ تناسبی با سیاست‌های ابلاغی مرتبط با موضوع اصلاح ساختار بودجه ندارد و با بندهای ۶ و ۷ و ۸، کاملا مغایریت دارد. دوم مغایرت این لایحه با برنامه ششم توسعه است چراکه در تنظیم لایحه بودجه به سیاست‌های برنامه توسعه توجه‌ای نشده است، سوم پیش‌بینی درآمدهای غیرواقعی و مصارف مازاد است چراکه افزایش مصارف تا این حد نسبت به سال گذشته، هیچ توجیحی ندارد. چهارم عدم پیش‌بینی درآمدهایی است که می‌توانست که بخشی از بودجه را تامین کند و... لذا این موارد ازجمله علل مخالفت کمیسیون اصل ۹۰ با لایحه بودجه ۱۴۰۰ به شمار می‌روند که ما به‌صورت تفصیلی این دلایل را تشریح کرده لذا این بودجه را غیراجرایی و غیر عملیاتی می‌دانیم.

به گفته وی کمیسیون اصل ۹۰ به اجماع رسیده است که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰قابلیت اجرا ندارد لذا کلیات بودجه را از لحاظ بررسی طرز کار رد کرد.

رد کلیات لایحه بودجه در صحن علنی؛ نظر کمیسیون اصل ۹۰
وی با اشاره به اینکه کمیسیون پیشنهاد انجام اصلاحاتی را در لایحه داده است، اظهار کرد: برخی از نمایندگان معتقدند؛ بهتر است این اصلاحات را مجلس انجام دهد اما نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ می‌گویند؛ این اصلاحات را باید دولت انجام دهد چراکه اصلاحات مجلس جزئی خواهد بود اما لایحه به اصلاحات اساسی نیاز دارد بنابراین طبق قانونی اساسی این اصلاحات باید ازسوی دولت انجام و به صورت لایحه به مجلس مجددا ارجاع شود لذا نظر کمیسیون این است که کلیات لایحه بودجه در صحن علنی رد شود تا دولت اصلاحات لازم را برروی آن انجام دهد تا کشور کمتر با تلاطم مواجه شود.

درآمد نفتی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه کاذب، غیرواقعی و غیرقابل تحقق است
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حالی دولت فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را در لایحه پیش‌بینی کرده است که نمی‌تواند بر روی فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت حساب باز کند بنابراین آنچه دولت بر روی آن حساب باز کرده یک درآمد کاذب، غیرواقعی و غیرقابل تحقق است و اگر هم تحقق پیدا کند مطابق وظایف قانونی باید آن را در اختیار صندوق قرار دهد و دولت اجازه استفاده از آن فروش مازاد را ندارد.

کد خبر: ۶۴٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha