۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
انتقاد رئیس سازمان بازرسی کشور از فرمول جدید تعیین قیمت خودرو

انتقاد رئیس سازمان بازرسی کشور از فرمول جدید تعیین قیمت خودرو

درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: نگرانیم تصمیم جدید شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودرو، باعث افزایش قیمت خودروهای موجود در بازار شود.

به گزارش بازار، حجت الاسلام حسن درویشیان که به همراه معاونان خود در جلسه شورای معاونان وزارت صمت حضور یافت با بیان اینکه نباید برای حل مشکلات شرکت‌های خودروساز، فشار قیمتی را به مردم تحمیل کرد افزود: برای جبران ضرر خودروسازان باید هزینه‌ها را کاهش داد و در ساختار تولید هزینه‌ها و جذب نیروی انسانی، اصلاحات صورت بگیرد نه اینکه با ایجاد افزایش قیمت انتظار کنترل بازار را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگر امروز خودرویی در بازار ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و قیمت کارخانه آن با این فرمول جدید از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان برسد حتماً این گونه نیست که قیمت بازار آن ثابت باشد ما نگرانیم آن ۱۰۰ میلیون تومان هم به قیمت‌های بالاتری برسد بنابراین فرمول جدید قیمت‌گذاری حتماً باید بازنگری شود.

حجت الاسلام درویشیان با بیان اینکه باید سند توسعه هر بخشی مورد توجه قرار گیرد و بروزرسانی انجام شود گفت: برای مثال سند توسعه صنعت خودرویی ما از سال ۹۳ بازنویسی نشده در حالی که باید همه چالش‌های آن دوباره بررسی شود.

وی افزود: منابع خدادادی زیادی با عنوان معادن در اختیار ما قرار گرفته است و بدون شک شکر این نعمت بهره گیری مناسب از آن است در مقاطعی سالانه ۲۰ میلیون تن سنگ آهن ما به صورت خام صادر می‌شد و ارزش افزوده آن به کشورهای خریدار می‌رسید در حالی که باید از این خام فروشی‌ها خلاص شویم.

حجت الاسلام درویشیان گفت: بخش قابل توجهی از وظایف این وزارت صمت، نظارتی است که مهم‌ترین آن بازار است. خروجی و نتیجه بازرسی‌ها مهم است تا به صورت ملموس و تاثیر گذار در جامعه شاهد آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه قوانین مقابله با احتکار یا گران‌فروشی بازدارندگی لازم را ندارد، افزود: جریمه‌ای جزئی که درآمد یک ساعت واحد متخلف است بازدارندگی لازم را ندارد و خروجی لازم از بخش‌هایی مثل سازمان تعزیرات به دست نمی‌آید.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر ضرورت هماهنگی میان بخش‌های اقتصادی کشور گفت: همین گلایه‌هایی که مدیران وزارت صمت به وزارت جهاد داشتند؛ مسئولان وزارت جهاد هم از وزارت صمت داشتند که لازمه حل این مشکل هماهنگی بین بخش‌ها است.

وی افزود: در حوزه خودرو مشکلاتی را شاهد بودیم نشستی را هماهنگ و از خودروسازان دعوت کردیم و در آن نشست عمده مسائلی را که حاصل نا هماهنگی‌های بین بخشی بود برطرف شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: اگر چه بخش عمده‌ای از مشکلات به دلیل تحریم‌هاست، اما در همین شرایط شاهد رشد بسیاری از صنایع هستیم.

حجت الاسلام درویشیان گفت: در واگذاری معادن و حقوق و عوارض دولتی معادن، اشکالاتی وجود دارد که نیاز به رسیدگی و توجه ویژه جناب وزیر دارد.

وی ادامه داد: البته در برخورد با متخلفان حوزه خودرو، فولاد یا میوه هم ما در کنار شما خواهیم بود. نباید عده‌ای دلال در این شرایط سخت اقتصادی به دنبال سودجویی باشند. باید سامانه جامع تجارت به صورت کامل اجرایی و سامانه‌هایی مانند سامانه بازارگاه اصلاح و مشکلات عرضه اقلام فولادی برطرف شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه به دنبال گرفتن جسارت و قدرت عمل از مدیران نیستیم گفت: عرضه میوه شب عید و کیفیت محصول عرضه شده باید مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی زیان عرضه میوه دولتی بیشتر از سود آن است و با توجه به بار زحمتی که به دوش دولت تحمیل می‌شود انجام این کار صرفه اقتصادی ندارد.

حجت الاسلام درویشیان افزود: ۹۵ درصد نهاده‌های دولتی با ارز دولتی وارد کشور می‌شود، اما پای آن به بازار آزاد و آن هم با چند برابر قیمت باز می‌شود. اگر توان اصلاح بازار توزیع نهاده را نداریم باید یارانه به بخش دیگری مانند تولید یا مصرف اختصاص پیدا کند.

حجت الاسلام درویشیان با اشاره به وجود تفاوت میان گرانی و گرانفروشی اضافه کرد: مردم از بی ثباتی قیمت‌ها و گرانفروشی‌ها گله‌مند هستند. این ایراد واردی است که باید به آن رسیدگی شود؛ نباید قیمت یک محصول، اول هفته تا آخر هفته تغییر کند، نباید در نقاط مختلف شاهد عرصه یک محصول با قیمت‌های متفاوت باشیم. اگر دلیل منطقی و قانونی برای افزایش قیمت وجود داشت باید اعمال شود، اما حداقل یک تا ۲ ماه ثبات قیمت داشته باشد.

در ادامه نادر شکر بیگی معاون نظارت سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما یک بار علت کم توجهی اعضای ستاد تنظیم بازار را پیگیری کردیم و در پاسخ گفتند خود وزیر صمت به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار در جلسه حضور پیدا نمی‌کنند. وزارت جهادی‌ها از بی‌توجهی به پیشنهادات شان گله‌مند بودند.

وی افزود: با عرضه خارج از شبکه نهاده‌های دامی، برخوردی که باید صورت نگرفته و هر دو وزارتخانه بی‌توجه به این موضوع هستند. چگونه این نهاده‌ها به بازار آزاد راه پیدا کرده‌اند و به راحتی معامله می‌شود.

شکر بیگی درباره تصمیم جدید شورای رقابت گفت: تصمیم جدید با فشار بیش از حد وزارت صمت انجام شده و دلیل این تصمیم را ترغیب خودروسازها به تولید بیشتر عنوان کرده‌اند. قیمت خودرو داخلی با قیمت موجود در توان خرید مردم نیست پس چرا باید برای ترغیب خودروساز فشار بیشتری به مردم اعمال کنیم. خودروهای تولیدی در شرایط فعلی هم در شان مردم ما نیست پس چرا باید افزایش ۵۰ درصدی را در برخی خودروها شاهد باشیم.

وی ادامه داد: قبل از مصاحبه دیشب رئیس شورای رقابت، ما نظر خود را در انتقاد از فرمول جدید قیمت گذاری خودرو به وی گفتیم، اما وی مصاحبه و اطلاع رسانی کرد که از بهمن فرمول جدید اجرایی می‌شود.

شکربیگی با اشاره به اینکه ارزیابی مناسبی برای بررسی کیفی خودروها و لوازم خانگی در کشور انجام نمی‌شود، گفت: تا زمانی که به سطح مطلوبی از کیفیت تولید دست پیدا نکرده باشیم نباید به دنبال افزایش ممنوعیت‌های صادراتی باشیم.

وی همچنین از حضور اصحاب رسانه در جلسه‌ای با سطح کلان گله کرد.

اشکان میر محمدی بازرس کل امور صنعت معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور هم در این نشست گفت: مصوباتی که با ورود سازمان بازرسی در حوزه فولاد ابطال شد جای تعجب دارد. گاهی پیشنهادهای نادرست ممکن است باعث ایجاد فساد و رانت شود.

وی افزود: در ۳ تا چهار ماه آخر دولت باید مراقبت کرد که سازمان‌هایی مانند ایمیدرو و شرکت‌های مانند مس و فولاد مبارکه که منابع مالی فراوانی دارند دچار مشکل نشوند و نظارت‌ها بر آن‌ها بیشتر شود.

میرمحمدی گفت: مشکلات صنعت خودرو را درک می‌کنیم، اما به صراحت اعلام می‌کنیم بنا بر هشدار سازمان بازرسی کل کشور این موضوع بر گردن شورای رقابت خواهد بود.

پس از سخنان رئیس و معاونان سازمان بازرسی کل کشور، وزیر صمت گفت: در جلسات حوزه‌های تخصصی مانند موضوعات خودرو، به حضور نماینده سازمان بازرسی کل کشور و بررسی همه جانبه موضوع نیاز داریم.

علیرضا رزم حسینی افزود: با وجود مشکلات اقتصادی، امروز که در جنگ اقتصادی قرار گرفتیم نه مقررات تغییر کرده نه مدیران با ما مانند شرایط جنگی، برخورد می‌کنند.

کد خبر: ۶۴٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha