۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
کارشکنی آمریکا، گیر اصلی خرید واکسن کرونای خارجی است
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

کارشکنی آمریکا، گیر اصلی خرید واکسن کرونای خارجی است

رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر توان دانشمندان ایرانی در ساخت واکسن کرونا، گفت: هیچ منافاتی میان تولید داخلی واکسن و خرید خارجی آن برای تامین نیاز مردم نیست.

به گزارش بازار، علیرضا رئیسی افزود: تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و مجموعه دولت بر آن است که ما نباید از سایر کشورها در تزریق واکسن کرونا عقب باشیم.

معاون امور بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: تولید داخلی واکسن کرونای داخلی را در حال پیگیری هستیم که تا به تولید انبوه برسد سه الی چهار ماه طول می‌کشد، یعنی تا بهار آینده واکسن کرونای ایرانی به دستمان نمی‌رسد.

 از ابتدا پیگیر خرید واکسن کرونای خارجی بوده ایم
رئیسی خاطرنشان کرد: به همین دلیل راه‌های دیگری هم برای تامین واکسن کرونا پیگیری و از همان ابتدا موضوع کواکس که در مراحل آزمایشگاهی در جهان بود مطرح شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: ۷۰ کشور صندوق کواکس را تاسیس کردند که قسمتی از تولید شرکت‌های واکسن ساز برای سایر کشورها اختصاص یابد و ما هم از ابتدا برای عضویت در آن اقدام کردیم و این درخواست رسمی دولت بوده است.

رئیسی با تاکید بر اینکه از طریق خرید خارجی در مجموع تعداد زیادی واکسن کرونا به دستمان نخواهد رسید، تاکید کرد: برای گروه‌های آسیب پذیر و اولویت دار مثل سالمندان و گروه درمانی که ارتباط با کرونا دارند و ... پیگیری کرده ایم که حداقل تعدادی واکسن تا قبل از پایان سالجاری به دستمان برسد و تزریق کنیم.

 انتقاد از کارشکنی‌های آمریکا علیه مردم ایران
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا کارشکنی‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران را یادآور شد و گفت: در خرید واکسن کرونای خارجی هم گیر اصلی کارشکنی آمریکا بود.

رئیسی افزود: برغم اینکه پول ما در خارج موجود برای واریز به کواکس موجود است، اما آمریکایی‌ها تاکید کردند که پول باید ابتدا وارد بانک‌های آمریکایی و به دلار تبدیل و سپس به حساب بعدی واریز شود.

معاون امور بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: اعتبار و اعتمادی در این زمینه به آمریکا نداریم و این احتمال بود که پول را بکوکه کنند، زیرا رئیس جمهورشان دزد سرگردنه است.

رئیسی گفت: این تجربه را در مورد واکسن آنفولانزا نیز داشتیم و ۵ میلیون واکسن را که از ترکیه قرار بود به کشور وارد شود، به دستور آمریکایی‌ها متوقف شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در کنار این کارشکنی‌های آمریکا، سایر کشورها از جمله اروپایی‌ها هم مرعوب آمریکا و دنباله روی او هستند، البته هم اکنون کارها در روال افتاده و در حال کار است.

 تصمیم گیری نهایی امتحانات مدارس با ستادهای کرونای استانی
 رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره امتحانات مدارس و الزام برخی مدارس به برگزاری امتحان حضوری، گفت: امتحانات مدارس با دانشگاه‌ها متفاوت است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در دانشگاه‌ها دانشجویان غیربومی نیاز به خوابگاه دارند، اما مدارس در محل و تعداد کلاس‌ها زیاد است و معمولا ایجاد فضای مناسب برای امتحان فراهم است.

 رئیسی گفت: مثلا یک کلاس ۳۰ نفری اگر امروز امتحان دارد می‌تواند از ۲۰ کلاس مدرسه در همان یکروز و دو ساعت امتحان استفاده کند و فضا زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شرایط سختی هستیم باید حتما غافل نشویم که برخی از تصمیمات اگر دقیق اجرا شود مانع بی عدالتی می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امتحان حضوری زمانی که رقابت است نوعی عدالت است، تاکید کرد: تصمیم گیری در این زمینه به عهده ستاد کرونای استانی گذشته شده است که در خصوص برگزاری حضوری یا غیرحضوری بودن امتحانات تصمیم گیری می‌کنند.

کد خبر: ۶۴٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha