۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
امکان سود و زیان یکسان در این شرایط بازار| سهام نخرید!
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

امکان سود و زیان یکسان در این شرایط بازار| سهام نخرید!

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که در این شرایط بی‌ثبات بازار، امکان سود و زیان برای سهامداران برابر است و بهتر است سرمایه‌گذاران از قرار گرفتن در صف‌های خرید پرهیز کنند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: روزهای کابوس‌بار بازار سرمایه تمامی ندارد. در حالی که شش ماه نخست سال به بهترین روزهای سرمایه‌گذاری تبدیل شده بود و کار و بار کساد بسیاری از شغل‌ها باعث شده بود که بازار سرمایه رشد خوبی داشته باشد، به نظر می‌رسد شش ماه دوم سال بورس نسبت به اعلام خبر کشف واکسن کرونای انگلیسی و چینی و ایرانی از یک طرف و از طرف دیگر، کاهش نرخ دلار سر شده است و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. با نگاه‌های کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه تغییر چندانی در بورس، پس از اصلاح شدید قیمت‌ها دیده نشده است و این حباب قیمت سهم‌ها هستند که در حال حاضر مانند بادکنکی گوشه خانه مانده در حال خالی شدن هستند. با این وجود، کارشناسان ابراز امیدواری خود را نسبت به این بازار اعلام کرده‌اند و با رسیدن قیمت سهم‌های ارزنده بازار به کف خود، این بازار را در اوج خود ببینند.

بر خلاف این روزها که بیشترین اختلاف را بین دو نماگر اصلی بورس مشاهده می‌کردیم و این دو شاخص در خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کردند، امروز این دو هم‌راستا با یکدیگرافت کردند به گونه‌ای که شاخص کل ۱۳ هزار و ۸۵۷ واحد افت کرد و به زیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید و شاخص کل ‌هم‌وزن نیز هزار و ۷۱۹ واحد ریزش داشت تا رقم ۴۶۳ هزار و ۷۱۵ واحد را در روز خوب صنایع چوبی نشان دهد.

وضعیت کلی بورس
محمد مبین شفیعی ناطق، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درگفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: بازار امروز ارزش معاملات ۱۷ همتی را تجربه کرد و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هم از این بازار در روز جاری خارج شد اما همچنان می‌توان گفت که پول‌ها در صندوق‌های درآمد ثابت نمی‌روند و اکثر پول‌های خارج شده پول‌های پارک شده هستند تا در دوره‌ای دیگر وارد بازار شوند و بازار با تحلیل همین ورود و خروج نقدینگی در فضایی نوسانی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سرنوشت بازار این هفته از ابتدا مشخص بود، گفت: بورس، این روزها کاملاً هیجانی و نوسانی عمل می‌کند؛ یعنی دیده می‌شود که سهم‌هایی مانند برکت از صف سنگین فروش در عرض چند دقیقه به صف خرید می‌رسند و این مسئله نشان‌دهنده شدت نوسان بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تلاطم شدید امروز شاخص کل هم‌وزن گفت: شاخص هم‌وزن تا به حال بازدهی بسیار مناسبی را داشته و تقریبا به ۱۵ درصدی سابقه مرداد ماه رسیده است و سهم‌هایی که در این شاخص قرار دارند مانند بیمه، غذایی، دارویی و ...، سهم‌هایی هستند که در ماه گذشته بازدهی خوبی داشتند و حرکت این سهم‌ها به سمت اصلاح معقول به نظر می‌آید.

شفیعی ناطق افزود: با توجه به اینکه پولی به بازار وارد و یا خارج نمی‌شود، دیده می‌شود که این پول در حال چرخش در سهم‌های مختلف بازار است و علت تلاطم شدید امروز این شاخص و بالا و پایین شدن شرایط بازار، نوسانگیری سهامداران بورس است و اگر فردی وارد صف خرید شود، ضرر را بدون شک تجربه خواهد کرد چون ریسک بازار سرمایه این روزها به شدت زیاد شده است و دیده می‌شود که سهامداران با فروش یک سهم که اوضاع بهتری دارد، یک صف خرید را برای سهم‌های بدتر تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که بازار زیر یک میلیون و ۴۸۰ یا ۴۹۰ هزار تا ۱.۵ میلیون واحدی قرار دارد، ذات بورس نوسانی خواهد بود و پول‌ها جرأت تأثیر چندان در شاخص را ندارند و سهم‌هایی که یک روز صف خرید داشتند، روز بعد در صف فروش قرار می‌گیرند که البته، این کار هم کار درستی است چراکه بازار همراه با داشتن احتمال رشد، احتمال ریزش هم دارد.

این تحلیلگر بازار سهام معتقد است که سهامداران باید جانب احتیاط را در معاملات خود رعایت کنند.

سهم‌های بزرگ فشار فروش عجیبی را تجربه می‌کنند چراکه سهام شرکت‌هایی مانند پالایش اصفهان در حال رسیدن به کف‌های آبان خود هستند و اصلاح شدیدی را تجربه کرده‌اند به نظر می‌رسد برخی از سهامداران که مشخص نیست حقیقی یا حقوقی باشند، این سهم‌ها را می‌فروشند و هنوز هیجان زیادی را تجربه می کنند

وضعیت سهم های بزرگ
شفیعی ناطق درباره  سهم‌های بزرگ بورس گفت: این سهم‌ها فشار فروش عجیبی را تجربه می‌کنند چراکه سهام شرکت‌هایی مانند پالایش اصفهان در حال رسیدن به کف‌های آبان خود هستند و اصلاح شدیدی را تجربه کرده‌اند ولی باز هم شاهد فروش‌های سنگین در این سهم‌ها هستیم و به نظر می‌رسد برخی از سهامداران که مشخص نیست حقیقی یا حقوقی باشند، این سهم‌ها را می‌فروشند و با نگاه بدبینانه می‌توانیم بگوییم این دسته از افراد حقوقی‌هایی هستند که از فروش سهم‌های خود در شهریور ماه جا مانده‌اند و حاضرند به هر قیمتی پول خود را از این بازار خارج کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این روند ادامه‌دار خواهد بود، عنوان کرد: این روند ممکن است تا مادامی که بازار نتواند سقف یا کفی را بشکند و یا از یک جهت پالسی به معامله‌گران ندهد، روند نوسانی و تلاطم و خسته‌کننده را ادامه خواهد داد و معاملات مانند این روزها در یک رنج خاص دنبال خواهند شد.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه پژوهش‌هایی درباره بورس انجام شده است، تصریح کرد: نوسان بسیار بالایی در برخی از سهم‌ها در حال اتفاق افتادن است که اکثر این سهم‌ها در روز از صف فروش تا صف خرید کامل حرکت می‌کنند و حرکات آهسته در بازار مشاهده نمی‌شود که این نشان می‌دهد اعتماد به بازار مخصوصا در بین کسانی که تازه در بازار سرمایه وارد شده‌اند، وجود ندارد و این سهامداران صبری برای معاملات ندارند و به محض مشاهده یک پالس منفی، سهام خود را به فروش می‌گذارند.

تا زمانی که بازار زیر یک میلیون و ۴۸۰ یا ۴۹۰ هزار تا ۱.۵ میلیون واحدی قرار دارد، ذات بورس نوسانی خواهد بود و پول‌ها جرأت تأثیر چندان در شاخص را ندارند و سهم‌هایی که یک روز صف خرید داشتند، روز بعد در صف فروش قرار می‌گیرند که البته، این کار هم کار درستی است چراکه بازار همراه با داشتن احتمال رشد، احتمال ریزش هم دارد

شفیعی ناطق در پایان خاطرنشان کرد: بورس با توجه به پیش‌فرض‌ها و معاملات فعلا به آینده امیدوار است مگر اینکه در هفته آینده سهم‌هایی مانند «سایپا»، «ایران خودرو»، پالایشی‌ها و سهم‌های بزرگ دیگر، کف حمایتی خود را از دست بدهند که در آن شرایط می‌توان گفت باید منتظر اصلاح جدید بازار باشیم پس توصیه می‌شود سهامداران از قرار گرفتن در صف‌های خرید و سهام شرکت‌های بزرگ فاصله بگیرند و با احتیاط معامله کردن را سرلوحه کار خود قرار دهند.

کد خبر: ۶۴٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha