۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
 نگاه بودجه ۱۴۰۰ به زیست بوم دانش بنیان دلگرم کننده است
رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران:

نگاه بودجه ۱۴۰۰ به زیست بوم دانش بنیان دلگرم کننده است

کلاهی، رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران تاکید کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ توجه مناسبی به زیست بوم دانش بنیان به خصوص شرکت های کوچک و متوسط شده و رقم اختصاص یافته به کارخانه های نوآوری نیز چشمگیر و دلگرم کننده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اعضای کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران در نشست اخیر به بررسی بودجه ۱۴۰۰ و طرح جهش تولید دانش بنیان پرداختند.

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران گزارشی از بررسی سهم نهادها و دستگاه های حوزه دانش بنیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارائه داد. به گفته او اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته که با توجه به نرخ تورم این رقم مناسب نیست؛ ولی نسبت به ۱۰ سال گذشته دو برابر شده است. بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی، سه هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه از صندوق توسعه ملی هم ارقامی در نظر گرفته شده که باید با نظر و تایید مقام معظم رهبری تخصیص شود، تاکید کرد: برای تبدیل تسهیلات ارزی صندوق به ریال باید راهکاری در نظر گرفته شود. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۷۰ میلیون یورو، منابع ارزی به طرح‌های نوآورانه اختصاص یافته و شرکت‌های خلاق دارای طرح‌های نوآورانه شاخص و قابل قبول از نظر قانون نیز می‌توانند از این منابع استفاده کنند. همین طور در این لایحه ۲۵ میلیون یورو به کارخانه‌های نوآوری تخصیص داده شده و کارخانه‌های نوآوری فعال در حوزه صنایع نرم و خلاق نیز می‌توانند از این منابع استفاده کنند.

به گفته کلاهی در بودجه سال ۱۴۰۰ توجه مناسبی به زیست بوم دانش بنیان به خصوص شرکت های کوچک و متوسط شده است و رقم اختصاص یافته به کارخانه های نوآوری نیز چشمگیر و دلگرم کننده است.

کلاهی در ادامه با تاکید بر اینکه باید از اکوسیستم دانش بنیان و نوآوری در کشور مراقبت کنیم، گفت: امسال آخرین سال دولت است و مشخص نیست چه میزان زیست بوم دانش بنیان در اولویت و برنامه های دولت بعدی باشد. بنابراین باید تلاش کنیم تا با تصویب یک قانون خوب سیاست های این حوزه را در راستای ارتقای کسب وکارهای دانش بنیان اصلاح کنیم.

به گفته این فعال اقتصادی در حال حاضر طرح جهش تولید دانش بنیان توسط نمایندگان مجلس بررسی می شود. این طرح با هدف به روز رسانی قانون دانش بنیان ارائه شده است.

فرزین فردیس، نائب رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان با تاکید بر شفافیت در اجرا و هزینه کرد ارقام بودجه ای گفت: باید از نهادهایی که بودجه به آنها اختصاص یافته بخواهیم گزارش های دقیق تری ارائه کنند. با تفکیک هزینه کرد بودجه هر یک از معاونت ها و بخش های سازمان ها، عملکرد هر نهاد مشخص می شود. اینکه چقدر از بودجه دریافتی صرف حقوق و دستمزد می شود و چقدر صرف حمایت و توسعه اکوسیستم نوآوری، زمینه شفافیت و کارآمدی بیشتر را فراهم می کند.

در ادامه گزارشی از پیگیری این کمیسیون درباره طرح جهش تولید دانش بنیان که در مجلس مطرح است، ارائه شدو کلاهی درباره این طرح گفت: خوشبختانه در رابطه با این موضوع بخش خصوصی تقریبا از ابتدای طرح مسئله برای به روزرسانی قانون دانش بنیان در کنار مجلس قرار داشت و در کمیسیون اقتصادی مجلس همکاری همه جانبه ای بین نمایندگان و بخش خصوصی شکل گرفت، البته خروجی کمیسیون آموزش مجلس که به عنوان کمیسیون اصلی این طرح در نظر گرفته شده بود، تغییرات اساسی داشت.

مرادی کارشناس مرکز پژوهش های اتاق ایران درباره رد کلیات طرح جهش تولید دانش بنیان، گفت: در ابتدای امر پژوهش گسترده ای با تمرکز بر مشکلات شرکت های دانش بنیان انجام شد و با توجه به این مسائل، طرح موردنظر مجلس بررسی شد و متوجه شدیم تعدادی از بندهای طرحی که خروجی رسمی کمیسیون آموزش مجلس بود تناقض اساسی با منافع شرکت ها داشت.

وی افزود: یکی از مهم ترین دلایل رد کلیات این طرح در مرکز پژوهش های اتاق ایران، ماده سه این طرح بود که بر اساس آن واردات ماشین آلاتی که کالای مشابه داخلی نداشته باشند، مشمول تعرفه می شوند. در حال حاضر طبق قانون، واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، ممنوع است و در شرایطی که نمونه داخلی نداشته باشد، تعرفه گذاری می تواند زنجیره تولید را دشوار کند و هزینه ها را افزایش دهد.

به گفته وی، نادیده گرفتن نقش بخش خصوصی، تاکید بر خودکفایی با پیش فرض دایمی بودن شرایط تحریم و محدودیت ها، تعیین وظایف نامتناسب با توان کارشناسی برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بی توجهی به مبادلات بین المللی در این طرح از دلایل رد آن بود.

بر اساس اظهارات کارشناس مرکز پژوهش های اتاق ایران در این طرح بسیاری از امور به تدوین و تصویب آیین نامه های اجرایی واگذار شده که طبق روال می دانیم، فرآیند بسیار زمانبری است و در حوزه دانش بنیان، زمان، متغیر با اهمیتی است که نباید تلف شود.

کلاهی پس از گزارش مرکز پژوهش های اتاق ایران از اعضای کمیسیون درخواست کرد تا نظرات کارشناسی خود را درباره خروجی کمیسیون آموزش مجلس اعلام کنند تا با جمع آوری آرا نامه جدیدی پیش از طرح در صحن علنی مجلس ارسال شود.

کد خبر: ۶۴٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha