۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیدند
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیدند

مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تکمیل عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری از دو مخزن ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش ‌بازار به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های جدید انبارش میعانات گازی پارس جنوبی، گفت: براساس برنامه مقرر، دو مخزن ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی تکمیل و آماده پذیرش میعانات گازی شده و هم‌اکنون انبارش این محصول در یکی از این مخازن ادامه دارد.

وی به آمادگی مخزن دوم پالایشگاه این فاز به‌منظور انبارش میعانات گازی اشاره کرد و گفت: کار آماده‌سازی مخزن سوم نیز در حال انجام است و طبق برنامه، تا پایان دی‌ماه امسال آماده بهره‌برداری می‌شود.

بهره‌برداری از واحدهای جانبی فاز ۱۴ تا پایان سال
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه واحدهای جانبی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: هم‌اکنون واحدهای جانبی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی آماده راه‌اندازی است و به‌زودی واحد هوای ابزار دقیق وارد مدار تولید می‌شود.

مشکین‌فام با اشاره اینکه تمام واحدهای یوتیلیتی به ترتیب عملیاتی می‌شوند، گفت: با برق‌دار شدن قریب‌الوقوع پست‌های برق پالایشگاه، واحد تأمین سوخت گازی (fuel gas) عملیاتی شده و شرایط تأمین و توزیع سوخت مورد نیاز  واحدهای پالایشگاهی امکان‌پذیر می‌شود.

وی افزود: با اجرایی شدن این فعالیت‌ها، سایر سرویس‌های جانبی به ترتیب وارد مدار بهره‌برداری شده و مشعل پالایشگاه فاز ۱۴ تا پایان امسال روشن و گام مهمی برای ورود گاز خام به پالایشگاه این طرح برداشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تأمین و ورود قطعات مورد نیاز ردیف‌های شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ و ایجاد جبهه‌های کاری جدید خبر داد و افزود: با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی ناشی از کرونا و  شرایط تحریم، تأمین برخی از قطعات و شیرآلات باقیمانده با تأخیر جزیی مواجه شده که در حال پیگیری تأمین این اقلام هستیم تا براساس تعهدات و برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده، نخستین ردیف شیرین‌سازی این فاز را وارد مدار تولید کنیم.

بندر خدماتی تنبک در آستانه راه‌اندازی
مشکین‌فام با بیان اینکه تکمیل تست‌های برق و ابزار دقیق اسکله صادرات گاز مایع تنبک مراحل پایانی خود را می‌گذراند، گفت: هم‌اکنون فعالیت‌های راه‌اندازی این پروژه درحال انجام است و امیدواریم تا پایان دی‌ماه امکان بهره‌برداری از اسکله صادرات گاز مایع سرد فراهم شود.

وی افزود: با عملیاتی شدن یک پست اسکله LPG این پروژه، امکان صادرات گاز مایع پالایشگاه‌های گازی سایت دو تحقق خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین از راه‌اندازی مخازن گاز مایع پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داد و افزود: مطابق برنامه‌ریزی، برای هریک از پالایشگاه‌های این دو طرح، یک مخزن ذخیره‌سازی پروپان و یک مخزن ذخیره‌سازی بوتان تحویل بهره‌بردار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه راه‌اندازی مخازن بوتان و پروپان پالایشگاه فازهای ۲۲ تا ۲۴ وارد فاز عملیاتی شده و تست مخازن با گاز نیتروژن درحال انجام است، گفت: خوشبختانه در پالایشگاه فاز ۱۳ نیز عملیات اجرایی آماده‌سازی مخازن LPG در حال پیگیری است و با فاصله حدود یک ماه، مخازن گاز مایع این طرح به مرحله راه‌اندازی می‌رسد.

وی افزود: در گام نخست، مخازن LPG فازهای ۲۲ تا ۲۴ با گاز مایع سرد تولیدی در پالایشگاه  این طرح پر شده و پس از آن از طریق خطوط رابط به طول ۸ کیلومتر به‌منظور صادرات به بندر صادراتی تمبک ارسال می‌شود.

کد خبر: ۶۴٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha