۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
دولت در بورس مدیریت نداشت/ خدشه به اعتماد مردم
کارشناس بازار سرمایه؛

دولت در بورس مدیریت نداشت/ خدشه به اعتماد مردم

لرستان- حیدری، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه حضور مردم در بازار بورس برای حفظ ارزش پول خود هوشمندی محض بود، گفت: اما متاسفانه دولت مدیریت نداشت.

علی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اظهار اینکه اسفند امسال یک ماه طلایی برای بازار سهام ایران است چون در این ماه بودجه ۱۴۰۰ مشخص می‌شود و تحولات بین‌المللی هم به طور کامل خود را نشان می‌دهند، افزود: تا بهمن ماه معمولاً یک بازار خنثی و یکنواخت خواهیم داشت و اقتصاد ایران و به تبع آن بازار سهام به سمت مشخص شدن روند پیش می‌رود که احتمالاً اغلب روندهای صعودی با حرکت‌های یکنواخت به سمت بالا اتفاق می‌افتد.

وی با بیان‌ اینکه ولی در اردیبهشت سال آینده بازار سهام ایران با ابهامات زیادی مواجه می‌شود، عنوان کرد: احتمال روندهای نزولی زیاد را برای بعد از اردیبهشت خواهیم داشت؛ از اردیبهشت به بعد هم تحت تأثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار می‌گیرد که بستگی به تعاملات بین‌المللی با فردی که در ایران به‌عنوان رییس‌جمهور انتخاب شده دارد.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم علمی واقتصادی به بازار سهام بنگریم باید بگوییم که این بازار همواره سود است چون فقط در نوسان قیمت خلاصه نمی‌شود و مواردی مثل رفتن به مجمع و تقسیم سهام هم سبب سود سهام خواهد شد اما متاسفانه به دلیل تبلیغات نادرست صدا و سیمای ملی و دولت، فقط نحوه نوسان قیمت را آموزش داده‌اند در نتیجه گرایش مردم به سمت نوسان قیمت آمده است.

آموزش‌های ناقص و تبلیغات غلط دولت و صداوسیما در مورد بورس
حیدری با بیان اینکه بازار سهام و سرمایه بیشتر جای حقوقی‌ها است تا افراد حقیقی، عنوان کرد: به دلیل آموزش‌های دولت و صدا و سیما اشخاص معمولی و عادی وارد این بازار شدند و چون یک سویه و بر مبنای نوسان قیمت آموزش داده شده‌اند فقط به سمت نوسان قیمت می‌روند.

وی تصریح کرد: اگر می‌بینیم که این بازار تورم و افزایش قیمت ایجاد کرده به دلیل ضعف مدیریت دولت بوده؛ مردم در نهایت زیرکی، هوشمندی و اعتماد به نفس وارد بازار سهام شدند تا از تنها بازاری که احتمال سوددهی و جلوگیری از کاهش ارزش پولشان را داشت استفاده کنند پس اینکه معمولاً مردم را زیر سوال می‌برند اشتباه محض است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از نظر من این مردم حداقل ۵۰ سال به لحاظ فکری و اقتصادی از مسئولین و منصوبین جلوتر هستند؛ در واقع با کاهش روزافزون ارزش پول ملی، مردم به ناچار و برای جلوگیری از ذوب شدن سرمایه شان بازار سهام را انتخاب کردند و اینکه چه زمانی به سود می‌رسند بستگی به نیت شخصی دارد که وارد این بازار سهام می‌شود.

احتمال روند نزولی در اردیبهشت سال آینده
وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم مردم به جای ورود حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند، گفت: پیش‌بینی کلی این است که تا اوایل بهمن یک بازار خنثی را در بیشتر مواقع خواهیم داشت، در اسفند ماه نوسانات بازار بیشتر به سمت نوسانات لحظه‌ای و صعودی حرکت خواهد کرد و از اردیبهشت تا خرداد ماه ۱۴۰۰ را در بیشتر مواقع نزولی خواهم دید و بعد از آن هم باید دید تا عملکرد و رویه انتخابات چگونه پیش می‌رود.

حیدری افزود: توصیه من این است که برای اینکه اقتصاد، بازار سرمایه و هر بازاری به سمت سود دهی، رشد و سپس توسعه گام بردارد اولین کاری که می‌توان انجام داد این است که استقلال بانک مرکزی به رسمیت شناخته شود تا بانک مرکزی در بسیاری از معاملات پولی بین‌المللی آزادی عمل داشته باشد و جلوی بسیاری ازتحریم‌های داخلی و خارجی گرفته شود.

وی اظهار داشت: همچنین باید حاکمیت و نهادهای زیرمجموعه آن یک تعریف جامع و مناسب از اقتصاد کلان ارائه بدهند و نیز دولت و مجلس به کمک بانک مرکزی بودجه ۱۴۰۰ را اصلاح کنند چون این اصلاحی که مجلس در پیش گرفته به نظر من تکرار مکررات است؛ سنگ بنای تمامی این تغییرات داشتن مطبوعاتی آزاد و پیگیر است و اگر این یک خط را داشته باشیم همه چیز سر جای خودش بر می‌گردد.

کد خبر: ۶۴٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha