۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
سهم ۴۵۰ میلیون دلاری ایران از بازار ۳۰ میلیارد دلاری روسیه
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تشریح کرد

سهم ۴۵۰ میلیون دلاری ایران از بازار ۳۰ میلیارد دلاری روسیه

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: صادرات محصولات کشاورزی به عنوان یکی از اولویت‌های کمیسیون پیگیری و هر شش ماه یک بار از وضعیت صادرات محصولات کشاورزی به کمیسیون گزارشی ارائه شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدجواد ساداتی نژاد، در تشریح نشست امروز (سه‌شنبه ۹ دی ماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: دستور کار جلسه امروز کمیسیون کشاورزی در زمینه بررسی ظرفیت‌ها، مشکلات و چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه بود.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نشست امروز سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، صادرکنندگان محصولات کشاورزی، سازمان راهداری، مسئولین وزارت خارجه، اتحادیه کامیون‌داران یخچالی، اعضای میز ایران و روسیه و فعالین صادرات محصولات کشاورزی حضور داشتند، ادامه داد: نشست امروز در زمینه شناخت مشکلات موجود در زمینه صادرات محصولات کشاورزی بسیار کمک کننده بود.

وی با تاکید بر اینکه میزان صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشور روسیه که بازار ۳۰ میلیارد دلاری دارد حدودا ۴۵۰ میلیون دلار است، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود نتوانسته‌ایم جایگاه مناسب خود را در بازار محصولات کشاورزی روسیه کسب کنیم به صورت مثال سهم کشور ایران از صادرات نارنگی به روسیه یک صدم درصد است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران تنها ۳ درصد از بازار فلفل دلمه کشور روسیه را تامین می‌کند، تصریح کرد:  به میزان ۲۰ هزار دلار گل تزئینی به بازار چند میلیون دلاری روسیه صادر می‌کنیم هر چند که کشور ما ظرفیت تولید گل بالایی دارد، همچنین سهم ترکیه از بازار صیفی‌جات روسیه سه برابر ایران است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از محدودیت‌ها و نقاط ضعف صادرات محصولات کشاورزی به روسیه در زمینه راه و ترانزیت است، ادامه داد: کشور آذربایجان در اوج زمانی که باید محصولات کشاورزی را صادرکنیم کارشکنی‌هایی می‌کند این موضوع باعث شده تا دلالان با نرخ پایین محصولات را خریداری و به نام خود صادر کنند.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد کامیون‌های یخچال‌دار با میزان صادرات محصولات کشاورزی همخوانی ندارد، تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل کشور ظرفیت لازم برای حمل محصولات کشاورزی را ندارد و به کانتینرهای یخچال دار بیشتری نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل عدم حضور شرکت‌های صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی و اقدام تولیدکنندگان به صادرات؛ در مقاطعی از زمان مرزهای کشور به بازار میوه و تره‌بار تبدیل می‌شود، ادامه داد: حمل و نقل محصولات کشاورزی از طریق دریا و کشتی نیازمند تقویت است و باید شناخت بازار و حمایت از صادرکنندگان مدنظر قرار داده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه مقرر شد صادرات محصولات کشاورزی به عنوان یکی از اولویت‌های کمیسیون پیگیری و هر شش ماه یک بار از وضعیت صادرات محصولات کشاورزی به کمیسیون گزارشی ارائه شود، عنوان کرد: سفیران ایران در کشورهای مختلف با اولویت بازارهای هدف محصولات کشاورزی به خصوص کشورهای همسایه به کمیسیون کشاورزی دعوت می‌شوند.

کد خبر: ۶۴٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha