۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
حراج زمین‌های کشاورزی؛ تیغ تیز ویلا سازان مزارع را درو می‌کند
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

حراج زمین‌های کشاورزی؛ تیغ تیز ویلا سازان مزارع را درو می‌کند

مشهد- تعداد روستاهای بخش مرکزی مشهد ۲۲۰ روستاست و بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۱۳۵ روستا چسبیده به کلان‌شهر مشهد و در حریم آن قرارگرفته‌اند و بیشترین میزان ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تغییر کاربری نیز مربوط به این مناطق است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مناطقی از جمله «پرکندآباد» ازجمله روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی است که حالا مانند سایر روستای حومه مشهد مورد تاخت‌وتاز دلالان زمین واقع‌شده است  و اراضی کشاورزی آن در حال تبدیل به ویلا است.

به گزارش خبرنگار بازار ظرف ۲۰ سال اخیر عرصه‌های طبیعی شامل زمین‌های کشاورزی، کوهستانی، ارتفاعات، پوشش گیاهی و فضای سبز در محدوده جغرافیایی مشهد به محل استقرار فضاهای صنعتی، مسکونی، تجاری، کارگاهی و بناهای ساخته‌شده مسقف تغییر کاربری داده‌شده است. 

گرانی زمین در مشهد که حالا به متری ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان بسته به موقعیت شهری افزایش قیمت داشته است حالا بسیاری از سودجویان را بر آن داشته تا به حومه شهرپناه آورده و با قطعه‌قطعه کردن اراضی کشاورزی و قیمت‌های ترغیب‌کننده پولی از این راه به جیب بزنند.

تبدیل مزارع گندم به ویلا
اراضی پرکند آباد که قریب به‌اتفاق ساکنانش به کار کشاورزی اشتغال دارند یکی از مناطقی است که از مدت‌ها قبل به محل هجوم زمین‌خواران تبدیل‌شده است.

اراضی کشاورزی این منطقه که تا پیش از گرانی ملک در مشهد مقدس مشتری نداشت و به‌جز افراد محلی کمتر کسی رغبت برای خریداری و سرمایه‌گذاری در آن داشت حالا مدتی است که قیمت‌هایش جان گرفته و جالب اینجاست که هرروز بر تعداد زمین‌های فروشی و قطعه‌قطعه شده آن افزوده می‌شود.

به قول عباسعلی عرب یکی از اهالی این منطقه تا قبل از موج گرانی‌ها زمین‌های این منطقه متری ۱۰۰ هزار تومان هم مشتری نداشت اما این روزها به متری یک‌میلیون تومان رسیده است که غیرقابل‌باور است.

وی بابیان اینکه آیا تقسیم اراضی در این منطقه رسمی و بر اساس انتقال در ثبت‌اسناد انجام می‌شود بیان کرد: بسیاری از روستائیان در این منطقه جد در جد صاحب زمین هستند و لذا بسیاری از اسناد نیز محلی و پشت‌به‌پشت است و با قولنامه‌های آن‌ها معتبر است.

وی با اشاره به اینکه نسل جدید تمایلی برای کاربر روی زمین نداشته و زرق‌وبرق زندگی چشم جوانان را کور کرده است اظهار می‌کند: از همین رو بسیاری از جوانان پدر و مادرها را ترغیب و تشویق به فروش می‌کنند زیرا فروش این اراضی پول سرشاری را به سمت آن‌ها سرازیر می‌کند که از زحمت کشی  و کشاورزی نیم توان به این رقم رسید.

رصد تغییر کاربری‌ها
در همین راستا مدیر جهاد کشاورزی مشهد مقدس در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: با توجه به موضوع بااهمیــت تغییر کاربری‌های غیرمجــازی کــه گاهــی در زمین‌های کشاورزی صورت می‌گیرد و آینده بسیار خطرناکــی دارد، رصــد و پایش مناطق مســتعد تغییر کاربری مدت‌هاست که به‌صورت ویژه‌ای در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان مشهد قرار دارد.

امید طهماسبی زاده افزود: از بین رفتن منابع و بسترهای تولید محصولات کشاورزی، امنیت غذایی و هدر رفت منابع آبی برای تفرجگاه‌های شخصی و حتی از بین رفتن امنیت اجتماعی و شغلی از تبعات تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌هاست.

وی با اشاره به این موضوع که هر هکتار از اراضی کشاورزی به‌طور متوسط زمینه تولید غذای ۲۰ نفر در طول سال را فراهم می‌کند که اغلب به‌صورت دیم و بدون نیاز به استحصال آب از منابع زیرزمینی است بیان کرد: متأسفانه اقدامات برخی از افراد سودجو و منفعت‌طلب باعث تجاوز به حقوق عامه و تخریب اراضی ارزشمند کشاورزی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: بیش از ۵۰ درصد فعالیت‌های جهاد کشاورزی مشهد در حوزه حفظ کاربری اراضی و فعالیت‌های این حوزه متمرکزشده است  و لذا تأمین امنیت غذایی و آینده پایدار مردم درگرو حفظ خاک است و خاک به‌عنوان مهم‌ترین رکن و بستر تولید محصولات کشاورزی نیازمند توجه بیشتر در برابر عوامل تهدیدکننده زیست‌محیطی است.

وی افزود: خاک به‌عنوان عنصری مرکزی در منابع سرزمینی، توسعه کشاورزی و پایداری بوم‌شناختی، بنیان و اساس تولید غذای انسان، خوراک دام، سوخت، فیبر و بسیاری دیگر از خدمات اکوسیستمی حیاتی است، بنابراین ضرورت دارد تا نقش و ارزش خاک را به‌ خاطر ظرفیت‌ تولیدی و همچنین نقش‌آفرینی آن در تأمین امنیت غذایی و حفظ خدمات کلیدی اکوسیستمی موردتوجه قرار دهیم.

کوتاه کرد دست سودجویان
مدیر جهاد کشاورزی مشهد بابیان اینکه پایش و رصد این اداره موجب شده تا دست سودجویان و افرادی که تصمیم به تغییر کاربری شوند کوتاه نماید اظهار کرد: متأسفانه افراد سودجو از کم‌اطلاعی خریداران سوءاستفاده کرده و بابیان اینکه بالا بردن دیوار و ایجاد بنا و ساختن باغ ویلا در منطقه هیچ ممنوعیتی ندارد و موجب افزایش سرمایه می‌شود نسبت به بازار داغی در این منطقه اقدام می‌کردند.

وی بابیان اینکه از چندین ماه پیش گزارش‌هایی توسط گروه‌های گشتی به جهاد کشــاورزی مشــهد واصل‌شده بود لذا با همکاری دستگاه قضایی نسبت به برخورد با افراد سودجو در این منطقه و در پهنه‌ای به بزرگی بیش از ۱۵ هکتار در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: البته پیش‌ازاین هم اخطار و هشدار لازم به افرادی که درصدد احداث بنا و یا دیوار بودند در این منطقه داده‌شده بود و از آن‌ها خواســته شد تا از این کار دست برداشته و خودشان پیش از آنکه مأموران برای اعمال قانون به محل مراجعه کنند، مصالح را جمع‌آوری کنند، اما متأسفانه گوش عده‌ای به‌هیچ‌عنوان بدهکار ماجرا نبود.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد افزود: باوجود صدور اخطارهای لازم و مستندسازی‌های صورت گرفته اما هم چنان برخی افراد سودجو روی پهنه‌ای حدوداً ۱۵ هکتاری که در حوالی منطقه پرکندآباد نسبت به خریدوفروش زمین‌های کشاورزی برای ایجاد باغ ویلا  و هم‌چنین دیوارکشی اقدام  داشتند که با حضور نیروهای قضایی بناهای غیرمجاز تخریب شد.

امید طهماسبی زاده با اشاره به این موضوع که درگذشته تمامی این زمین‌ها زیر کشــت جو و گندم قرار داشــت و مستقیماً در تأمین زنجیره غذایی نقش داشــتند ادامه داد: هر هکتار زمین کشــاورزی که به آزادســازی آن اقدام می‌شود،غذای ۲۰ نفــر را به‌طور مداوم و مستمر تأمین می‌کند لذا همین ۱۵هکتاری که در این اقدام رفع تصرف شــد و به حالت اول برگشت، در تأمین غذایی حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر نقش مستقیم دارد.

در نهایت...
مطالعات علمی نشان داده رابطه مستقیمی بین درجه حرارت در سطح زمین و نوع پوشش گیاهی وجود دارد چنانکه دما در سطوح مسقف تا چهار درجه از دما در پوشش گیاهی بالاتر است به همین دلیل در مشهد نیز افزایش سطوح مسقف و ساخته‌شده موجب بالا رفتن درجه حرارت در این کلان‌شهر می‌شود.

مسیر مهاجرت به سمت کلان‌شهرها و به‌ویژه حاشیه آنان است و این تغییرات به‌خصوص در پیرامون و لبه‌های کلان‌شهری بسیار بیشتر از درون شهرهاست و این روند خود به تغییر کاربری‌ها در مناطق پیرامونی سرعت بیشتری می‌دهد.

اگر مدیریت شهری از الآن به فکر هدایت جمعیت در شهر و توسعه شهری نباشد و مسیر جمعیت ورودی به شهر را در مناطق مختلف پیش‌بینی نکند این مهاجرت‌ها با تغییر کاربری، مشکلات اقلیمی مانند تغییر درجه حرارت برای شهر ایجاد می‌کنند و ممکن است این روند طی یک دهه بعد از بحران زیست‌محیطی به فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شود.

کد خبر: ۶۴٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha