۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
خبر خاصی در بورس نیست! | سهم‌های کوچک همچنان برترین های بازار
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

خبر خاصی در بورس نیست! | سهم‌های کوچک همچنان برترین های بازار

یک کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات امروز این بازار توضیحاتی ارائه کرد.

فاطمه میرزایی؛بازار: پس از گذشتن روزی که  بورس رنگ سبز را از داخل کمد خاک خورده خود برای پوشیدن انتخاب کرده بود، امروز باز هم شاهد این بودیم که بازار سرمایه افت شدیدی را تجربه کرد. خارج از بازار به جز خبرهای مربوط به لایحه بودجه خبری نیست و باید امروز منتظر رسیدگی به این لایحه در مجلس شورای اسلامی باشیم. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که برای تأمین کسری بودجه کشور در سال جاری باید چشم امید به نفت داشته باشیم یعنی اگر فروش نفت خام کشور بالا برود، می‌توان بودجه مورد نظر را برای کشور منطقی دانست اما اگر این سناریو به واقعیت تبدیل نشود، باید انتظار این را داشته باشیم تا دولت به استقراض پول از بانک مرکزی و بازار سرمایه روی آورد و با این وجود، باید منتظر تغییرات در شرایط بازار سرمایه را داشته باشیم.

با این وجود، امروز شرایط بازارهای موازی و جهانی و همچنین شرایط سودآوری شرکت‌ها هم تغییر خاصی نکرده است و ریسک‌های بازار فقط به سیاست‌های بازار بستگی دارد که با این تفاسیر، باید بازار سرمایه ما وضعیت بهتری داشته باشد ولی فشار فروش‌ها نشان داد که انتظار سهامداران چیز دیگری است و این بازار امروز هم با سر از سکوی شیبدار اسکیت‌سواری ریزش خود زمین خورد به گونه‌ای که شاخص کل بیش از ۲۵ هزار واحد و شاخص کل هم‌وزن نیز بیش از ۳ هزار واحد افت را تجربه کرد تا بازار امروز رنگ شمر را در اکثر نمادهای خود ببیند.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز بازار سرمایه اظهار کرد: بازار امروز با ارزش معاملات ۱۷ همتی همراه بود اما این ارزش معاملات نه تنها هیچگونه زنگ خطری را برای ما به صدا درنمی‌آورد، بلکه نوید از یک آینده جذاب برای بازار به ما می‌دهد ولی با این وجود حدود ۵۰۰ میلیارد تومان چول حقیقی از بازار خارج شد و این مسئله نشان می‌دهد که پول هوشمندی در بازار وارد نشده است و این پول ساکنان بازار است که به بازار رشد می‌دهد و برخی از سهم‌ها را هم مورد اصلاح قرار می‌دهد.

وی در ادامه گفت: تا زمانی که ورود پول سنگین در بازار اتفاق نمی‌افتد و ناحیه مقاومتی شاخص در یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را پیش رو داریم، بازار پرنوسانی را تجربه خواهیم کرد. به این ترتیب، بازار مدتی حرکت به سمت بالا یا پایین خواهد داشت و دوباره به سر جای قبلی خود بازمی‌گردد و آن دسته از سهامدارانی در این نوع بازار بهترین عملکرد را خواهند داشت که بتوانند نوسانگیری انجام دهند.

این کارشناس درباره استراتژی معامله سهامداران در این بازار تصریح کرد: به سهامداران توصیه می‌شود در سبد سهام خود انواع سهم‌ها از جمله سهم‌های بزرگ را داشته باشند و در مناطق امن خریداری کنند تا زیاد دچار ضرر و زیان نشوند اما اگر می‌توانند نوسان‌گیری انجام دهند بهترین روش برای سرمایه‌گذاری همین خواهد بود.

عقیلی مطرح کرد: بسیاری از سهم‌های شاخص‌ساز در حال حاضر، به کف قیمت خود رسیده‌اند وبیش از این مقدار پایین نخواهند رفت هرچند بازار می‌تواند پیش واکنشی از خود نشان دهد و همانگونه که در ۶ ماه اول سال، بورس خیلی خوشحال بود، همانگونه هم دچار ترس شود و به صورت افراطی قیمت‌ها پایین‌تر بروند.

وی افزود: سهم‌های شاخص‌ساز به این دلیل تا این حد دچار اصلاح شده‌اند که همان پولی که در بازار در حال چرخش است، نمی‌تواند با نقدینگی سهامداران حقوقی در بیفتد و سهامداران ترجیح می‌دهند این مقدار پول را با خریداری سهم‌های کوچک نگه دارند و آن را خرج سهم‌های آب شده سهم‌های بزرگ نمی‌کنند و سهم‌های بزرگ همه سهامداران را نسبت به خود دلسرد کرده و فراری داده‌اند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار دارای سیکل‌های خاصی است، اشاره کرد: ابتدای سال سهم‌های بزرگ بیشترین سود را داشتند و سهامداران سهم‌های کوچک اعتراض می‌کردند که چرا آن سهم‌ها رشد نمی‌کنند و حالا هم شرایط برعکس شده است و می‌توان نتیجه گرفت که بازار دوره‌هایی دارد که باید طی شوند و جدا از این، بازیگردان و کسانی که بازار را مدیریت می‌کنند، سعی در نگه داشتن بازار باید داشته باشد پس دستکاری در روند معاملات مانند دو شیفت کردن معاملات و یا بستن نوسانگیری باعث می‌شود معاملات روانی در بازار انجام شود و بازار از ریل خود خارج شود.

عقیلی در ادامه تصریح کرد: معامله سهم‌های کوچک روی ریل صعودی قرار گرفته است و منفی خوردن سهم‌ها فرصت خریدی است و با توجه به وقفه ‌ای که در معاملات پیش می‌آید، می‌تواند موقعیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاران ایاد کند.

وی ادامه داد: آنچنان که مشخص است، هنوز سهم‌های بزرگ اصلاح تکمیلی خود را طی نکرده‌اند و همچنان به ثبات بازنگشته‌اند و به این ترتیب، گروه‌های کوچک بازار مانند دارویی، بیمه و سرمایه‌گذاری، گروه‌هایی هستند که مورد توجه بازار هستند و پول در این روزها به آن‌ها ورود می‌کند و این سهم‌ها سهم‌های پیشتاز بازار هستند.

این کارشناس در پیش‌بینی معاملات فردا خاطرنشان کرد: بازار در روز آخر هفته به احتمال زیاد وارد ثبات می‌شود و سهم‌های بزرگ وارد روند رو به رشد خود می‌شوند اما نباید توقع این را داشت که این سهم‌ها دچار تغییرات زیادی شوند و به احتمال زیاد گروه‌های پیشتاز بازار همین گروه‌های کوچک خواهند بود و سهم‌های بزرگ تا یک یا دو ماه آینده حرکت خود را آغاز خواهند کرد.

کد خبر: ۶۴٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha