۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
سال جدید هم بی ثباتی مهمان اقتصاد دنیا خواهد بود
آخرین نفس های سال ۲۰۲۰؛

سال جدید هم بی ثباتی مهمان اقتصاد دنیا خواهد بود

سال ۲۰۲۰ با تمام سختی ها رو به پایان است و همه در انتظار روزهای بهتر در سال جدید میلادی هستند ولی به نظر می رسد میراث این سال سخت در سال ۲۰۲۱ تجربه خواهد شد و تورم قیمت محصولات کشاورزی، فلزات و طلا اقتصاد سال جدید را با چالش های تازه ای روبرو می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سال ۲۰۲۰ به آخرین روزهای خود می رسد و دنیا به استقبال سال تازه ای می رود که امید زیادی به آن دارد. حال سوال این است که سال جدید حقیقتا چه وضعیتی خواهد داشت؟ اکونومیست در گزارش اخیر خود نوشت: «با توزیع واکسن در دنیا و شروع واکسیناسیون، امید زیادی به احیای اقتصاد در سال جدید وجود دارد ولی واقعیت این است که سال جدید سالی پر از بی ثباتی و عدم اطمینان است. بدون شک تا انتهای سال بعد تمامی کشورها در برابر واکسن ایمن نخواهند شد بنابراین بحران کرونا به پایان نمی رسد. از طرف دیگر اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی اعلام کرده است تا انتهای سال ۲۰۲۴ این صنعت به وضع قبل از کرونا باز نمی گردد. در نتیجه سال ۲۰۲۱ اقتصاد به وضع قبل از کرونا بازنخواهد گشت ولی روند احیای اقتصاد آغاز خواهد شد.»

در این سال قیمت محصولات کشاورزی در دنیا رشد خواهد کرد که دلیل آن چالشهای  بخش کشاورزی در روزهای کرونایی سال ۲۰۲۰ است. انتظار می رود قیمت فلزات هم در این سال رشد کند. افزایش قیمت فولاد و افزایش قیمت طلا در این سال پیش بینی می شود.

دلیل افزایش قیمت طلا در سال جدید تداوم بی ثباتی در بازار است. طلا منبع حفظ ارزش دارایی ها است و در شرایطی که دلار روند کاهشی ارزش را تجربه خواهد کرد، انتظار می رود  تقاضا برای طلا بیشتر شود. البته نرخ رشد قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ کمتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود و بعد از پایان بحران کرونا روند کاهشی قیمت از سر گرفته می شود.

دلیل افزایش قیمت فولاد هم افزایش سرمایه گذاری دولتها در پروژه های زیرساختی به منظور حمایت از اقتصاد است که باعث افزایش تقاضا برای فولاد خواهد شد. تمرکز روی اقتصاد کم کربن و ساخت زیرساختهایی متناسب با این وضعیت جدید هم می تواند زمینه را برای رشد تقاضای فولاد در دنیا فراهم کند.

نکته ای که باید در نظر داشت این است که سال ۲۰۲۱ میراث سال ۲۰۲۰ را به همراه خواهد داشت، میراثی تلخ از بدترین سال تاریخ اقتصاد دنیا. این میراث بحران و مشکلات ناشی از همه گیری است.

تورم قیمت محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۱
غلات اصلی ترین محصولات کشاورزی تولید کننده غذای انسان هستند به همین دلیل بررسی روند تغییرات قیمت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۱  قیمت غلات در بازار جهانی رشد کند که دلیل آن انتظار تغییرات جوی در کشورهای بزرگ فعال در عرصه تولید غلات در دنیا است.

رابوبانک که مرکز تخصصی تامین مالی پروژه های کشاورزی است در گزارش اخیر خود نوشت: «بحران کرونا و تاثیر آن در کاشت محصولات کشاورزی و حتی برداشت محصول و آماده سازی زمین زمینه را برای افزایش تورم در قیمت کالاهای اساسی حوزه کشاورزی فراهم می کند. این تورم در قیمت غلات تا اواسط سال ۲۰۲۱ ادامه دارد و در بسیاری از کشورها می تواند تا انتهای سال هم مشاهده شود.»

 بر مبنای این گزارش تغییرات جوی و گرم شدن دمای هوای زمین که باعث خشکسالی در برخی از مناطق و باران های شدید در دیگر مناطق می شود، چالش بزرگی برای گندمکاران جهان است.

پیش بینی افزایش قیمت گندم در سال جدید میلادی در شرایطی مطرح شده است که ما در سال ۲۰۲۰ هم اوج گیری قیمت گندم و رسیدن آن به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۴ تا کنون را تجربه کردیم. البته افزایش تقاضا برای واردات گندم در دنیا به دنبال بحران کرونا و تاکید کشورها بر ضرورت داشتن حجم بیشتری از محصولات کشاورزی ضروری در انبارها برای مواقع بحرانی هم عامل دیگری بود که رشد قیمت گندم را به همراه آورد.

افزایش قیمت، به نفع کشاورزان است
استفان ووگل، تحلیل گر بازارهای کالایی بر این باور است که کشاورزان طی پنج سال گذشته با شرایط سختی روبرو بودند و در اغلب این سالها قیمت محصولات کشاورزی بسیار پایین بود. در سال جدید می توانند رشد قیمت و رشد درآمد را تجربه کنند ولی سال جدید با ریسکهایی هم در بازار محصولات کشاورزی همراه است.

از جمله این ریسکها می توان به تاثیر نگرانی ناشی از ابتلا به کرونا در دنیا در سال جدید اشاره کرد. او در این مورد گفت: «با وجود اینکه واکسیناسیون  در حال انجام است ولی تمامی کشورها تا انتهای سال ۲۰۲۱ واکسینه نخواهند شد و نگرانی در مورد ابتلا همچنان وجود دارد. این نگرانی می تواند روی راندمان تولید محصولات کشاورزی در بسیاری از کشورها تاثیر منفی بگذارد.»

 بر طبق این پیش بینی در سال جدید قیمت گندم، ذرت و دانه های سویا روند افزایشی خواهد داشت ولی تقاضا برای صادرات این محصولات بسیار زیاد است.افزایش ۱۲ درصدی قیمت برنج در سال ۲۰۲۱ یکی از مهمترین تحولات در بازار کالاهای اساسی حوزه کشاورزی است زیرا برنج اصلی ترین ماده غذایی مردم در جهان است. در این سال پیش بینی می شود قیمت گندم هم ۸ درصد افزایش یابد.

کد خبر: ۶۴٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha