۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
بازارگردانی در بازار سرمایه ایران استحاله شده است
معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه گذاری:

بازارگردانی در بازار سرمایه ایران استحاله شده است

توکلی، معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به وضعیت بازارگردانی در بازار سرمایه اظهار کرد: در ایران این نهاد را استحاله کردیم به طوریکه از داخل آن را خالی کردیم.

به گزارش بازار، علیرضا توکلی کاشی بازارگردانی را یک عمل موفق و مفید در همه بازارها بیان کرد و گفت: در همه بورس های دنیا از موضوع بازارگردانی برای کنترل هیجانات بازارها استفاده می کنند چراکه هیجانات به بازار سرمایه صدمه می زند و باعث می شود بازارها بیش از حد رشد و یا سقوط کنند.

وی با اشاره به بازار سرمایه در ایران اظهار کرد: در ایران از یک نهاد خوب با عنوان بازارگردانی استفاده کردیم ولی این نهاد را استحاله کردیم و از داخل آن را خالی کردیم یعنی به اسم بازارگردانی کاری می کنیم که شباهتی به بازارگردانی ندارد.

معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه گذاری اظهار کرد: بنده با بازارگردانی کاملا موافق هستم منتها با این عملی که امروز دارد در بازار سرمایه به اسم بازارگردانی انجام می شود، کاملا مخالفم.

وی به وظیفه بازارگردان ها با ذکر مثالی اشاره کرد و گفت: صراف ها در بازار دلار و ارزهای خارجی کار بازارگردانی را انجام می دهند یعنی در هر لحظه دلار را خریداری می کنند و با فاصله کمی آن را می فروشند اگر شرایط طوری شود که دلار بالا برود صراف ها قیمت هایشان را بالا می آورند یعنی هم بالا می خرند و هم بالا می فروشند. در واقع صراف کارش ایجاد نقد شوندگی است. بازارگردان به چرایی قیمت کاری ندارد. عین این را در بازارسرمایه هم داریم. ولی اشتباه این است که یکسری از سهم ها قیمتشان خیلی بالا رفته و الان به بازارگردان می گویند این سهم را خریداری کن و بعد از اینکه قیمت پایین آمد کل ضرر برای بازارگردان باشد.

توکلی کاشی افزود: این کار غلط است و به تداوم کار بازارگردانی و نهایتا بازار سرمایه ما ضرر می زند. از همه بدتر این وظفه را بر عهده خود شرکت ها گذاشته اند. شرکت به جای اینکه قسمتی از پولش را صرف تولید کند باید وارد بازار کند و عملا ضرر یکسری سفته باز را قبول کند و بعد پول کم بیاورد و نتواند تولید کند.

بازارگردانی جزو لوازم نقد شوندگی بازار است
در ادامه علی سعیدی با اظهار به اینکه بازارگردانی جزو لوازم نقدشوندگی بازار است، تصریح کرد: یعنی موقعی که در یک بازاری سهم های مختلف بازارگردان دارند این خیلی به ایجاد نقدشوندگی کمک می کند.

وی افزود: در گذشته بازارگردان علیرغم اینکه در قانون و مقررات وجود داشت طرفدار پیدا نکرده بود و اکنون لزوم حضور بازارگردان بیشتر از قبل احساس شده است.

کارشناس بازار سرمایه با ذکر این نکته که ما باید در کاربرد هر کدام از این نهادهای مالی مراقب باشیم، توضیح داد: نقش بازارگردان ایجاد نقدشوندگی است و اینگونه نیست بتواند روندی برای قیمت ها درست کند یعنی اینگونه نیست که اگر قیمت ها کاهشی بودند بازارگردان عرضه ها را جمع کند.

وی به عملکرد بازارگردان ها اشاره کرد و گفت: تاکنون خیلی از بازارگردان ها نقش شان را به خوبی ایفا کردند و در مواردی هم چون سیستم دستوری است و متاسفانه این تعبیر نادرست در میان مسئولین اتفاق افتاده عملکردهایی متفاوت از سیستم بازارگردانی انجام شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه که بازار سرمایه در دوره گذار است، اظهار کرد: مفهوم بازار گردانی باید در این دوره به درستی انجام شود و این اختلالاتی که این روزها هست به این هزینه نکشد که ما عنصر بازارگردانی را بد معرفی کنیم و این نهاد مالی بخواهد از چرخه بازار سرمایه حذف شود.

این کارشناس بازار سرمایه متذکر شد: بازارگردان تنظیم کننده قیمت نیست، تضمین کننده بازه سرمایه گذاران نیست و فقط نقدشوندگی ایجاد می کند.

کد خبر: ۶۳٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha