۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
دستیابی به موفقیت ساخت واکسن کرونا دور از انتظار نیست| محققان ایرانی نیازمند حمایت
بازار گزارش می دهد؛

دستیابی به موفقیت ساخت واکسن کرونا دور از انتظار نیست| محققان ایرانی نیازمند حمایت

همدان - محققان ایرانی به دانش ساخت واکسن کرونا دست‌یافته‌اند و همپای دنیا در ساخت واکسن حرکت کرده اند به‌گونه‌ای که از شواهد پیداست دستیابی به موفقیت ساخت واکسن کرونا دور از انتظار نیست اما محققان ایرانی نیازمند حمایت جدی هستند تا در مسیری که قدم گذاشته‌اند به موفقیت برسند.

بازار؛ گروه استان‌ها- واکسن آنلاین: طبق بررسی‌های انجام‌شده ایران تنها کشور در خاورمیانه است که قابلیت تولید عمده واکسن‌ها را دارد و عمده واکسن‌هایی که در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار دارند، تولید داخل هستند.

همین توانمندی در تولید عمده واکسن‌ها، باعث شده تا امکان تولید واکسن آنفلوانزا و کووید ۱۹ نیز در کشور فراهم شود هرچند تولید واکسن فرایند پیچیده‌ای دارد و نیازمند مطالعات بالینی متعددی است تا به مرحله تولید برسد.

در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان کشورهای متعددی در تلاش هستند تا به واکسن این ویروس دست پیدا کنند و همین وضعیت در کشور ما هم وجود دارد و چند شرکت دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی مشغول کاربر روی تولید این واکسن هستند.

دستیابی به موفقیت ساخت واکسن کرونا دور از انتظار نیست
گفتگو با صاحب‌نظران و متخصصان درزمینهٔ توانمندی ایران در تولید واکسن کرونا بیانگر آن است که این دانش در ایران وجود دارد و دستیابی به موفقیت ساخت واکسن کرونا دور از انتظار نیست.

در همین زمینه خبرنگار بازار گفتگویی با دکتر علی تیموری دکترای ویروس‌شناسی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران انجام داده که صحبت‌های وی کم‌وبیش تائید می‌کند که می‌توان در آینده‌ای نزدیک با بیماری کرونا خداحافظی کرد و روزهای عاری از این ویروس را انتظار داشت.

تیموری در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه من به‌عنوان مشاور در بخشی از پروژه واکسن ایرانی همکاری داشته‌ام، گفت: خوشبختانه محققان ایرانی توانایی تولید این واکسن را دارند و زیرساخت‌های تولید آن نیز نسبتاً فراهم است.

این دکترای ویروس‌شناسی پزشکی بیان اینکه موفق بودن تولید این واکسن دور از دسترس نیست ضمن اینکه در حال حاضر فاز اول و دوم آن در آستانه استارت زدن است، گفت: به توان دانشمندان ایرانی ایمان‌داریم.

وی در توضیح اینکه آیا در شرایط فعلی واردات واکسن‌های خارجی کرونا را تائید می‌کنید، گفت: البته نباید از ظرفیت‌های واردات نیز غافل شد چراکه بسیاری از کشورها تا زمانی که جمعیت حساس آن‌ها واکسینه شوند این واکسن‌ها را وارد می‌کنند تا آن‌ها واکسینه شوند که ما هم می‌توانیم تا آماده شدن واکسن داخلی برای جمعیتی که بیشتر در معرض خطر و آسیب هستند از واکسن‌های خارجی استفاده کنیم.

با روندی که در حال حاضر در حال انجام است احتمال اینکه واکسن ایرانی کرونا وارد چرخه شود بسیار است هرچند با اطمینان صددرصدی نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد

تیموری بابیان اینکه واکسن چیزی نیست که به‌واسطه آن آینده را به قطعیت پیش‌بینی و اعلام کنیم مطمئن هستیم ۱۰۰درصد به نتیجه می‌رسد؛ گفت: البته با روندی که در حال حاضر در حال انجام است احتمال اینکه واکسن ایرانی کرونا وارد چرخه شود بسیار است هرچند با اطمینان صددرصدی نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد.

این دکترای ویروس‌شناسی پزشکی بابیان اینکه هر موضوعی چالش‌های مخصوص به خود را دارد و باید مورد تست و آزمایش قرار گیرد، گفت: در مورد واکسن ایرانی کرونا نیز باید مشخص شود در تست‌های بالینی انسانی نتیجه آنچه خواهد بود.

وی بابیان اینکه اگر از محققان ایرانی حمایت شود و زیرساخت‌های لازم برای ساخت واکسن آماده باشد دستیابی به موفقیت ممکن خواهد بود ضمن اینکه تمرکز بر روی انجام کار ضروری است، گفت: خوشبختانه درگذشته نیز درزمینهٔ تهیه واکسن تجربه‌های زیادی داشتیم و در موسسه رازی روی واکسن‌های مختلف کارشده است ضمن اینکه انسان‌های بزرگ و مطرحی همچون مرحوم میر شمسی یا دکتر شفیعی واکسن‌های سرخک و اوریون و فلج اطفال و مواردی ازاین‌دست را به تولید رساندند.

تیموری با تأکید بر اینکه به نظر بنده می‌توان از ظرفیت‌ها استفاده کرد درحالی‌که نباید از این موضوع غافل شویم که رسیدن به موفقیت پشتوانه می‌خواهد، گفت: در مورد واکسن‌های خارجی نباید از این نکته غافل شویم که در حال حاضر ده‌ها مدل واکسن خارجی کرونا وجود دارد که در فازهای مختلف روی آن‌ها کار می‌شود به‌طوری‌که نمی‌توان گفت هیچ‌یک از آن‌ها شبیه هم هستند چراکه کار آیی آن‌ها متفاوت است.

وی گفت: مثلاً واکسن فایزر و بایوتیک که اصلش نیز مربوط به بایوتیک بوده و نه فایزر به این صورت بوده که از همان ابتدا سرمایه‌گذاری لازم صورت گرفته و وقت کافی برای تولید آن اختصاص‌یافته و این‌گونه نبوده که در لحظه به فکر تولید واکسن بیفتند.

نباید بحران‌ها را از یاد برد و باید با پرداختن به ساخت واکسن خود را برای مواقع سخت آماده کرد

این دکترای ویروس‌شناسی پزشکی بابیان اینکه متأسفانه یک مشکل وجود دارد و آن اینکه اگر فردا روزی فرد کرونایی در کشور وجود نداشته باشد اهمیت پرداختن به ساخت واکسن کم می‌شود و عنوان می‌کنند وقتی ویروسی وجود ندارد چرا باید واکسن ساخته شود؛ گفت: این در حالی است که نباید بحران‌ها را از یاد برد و باید با پرداختن به ساخت واکسن خود را برای مواقع سخت آماده کرد.

وی بابیان اینکه همین تفکر باعث می‌شود سرمایه‌گذاری لازم صورت نگیرد و وقتی سرمایه‌گذاری صورت نگیرد هر کاری هم که در دست باشد به نتیجه نخواهد رسید، گفت: موضوع واکسن هم به همین شکل است ضمن اینکه موضوع ساخت واکسن کوتاه‌مدتی نیست و نیاز به زمان دارد.

ورود به موضوع ساخت واکسن یک زیرساخت است و وقتی فنّاوری آن را به دست آوریم می‌توانیم روی تولید واکسن‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری کنیم

تیموری بابیان اینکه امیدواریم با به نتیجه رسیدن واکسن کرونا واکسن‌های دیگری که در حال حاضر با واردات آن‌ها هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شویم بسازیم؛ گفت: ورود به موضوع ساخت واکسن یک زیرساخت است و وقتی فنّاوری آن را به دست آوریم می‌توانیم روی تولید واکسن‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری کنیم.

این دکترای ویروس‌شناسی پزشکی به ویروس‌های شناخته‌شده در عرصه دامپزشکی اشاره کرد و بابیان اینکه سالیانه میلیون‌ها دلار صرف واردات واکسن برای این ویروس‌ها می‌شود؛ گفت: در حال حاضر فرصتی پیش‌آمده که باید ببینیم تصمیم بگیرند چقدر این موضوع را مهم می‌دانند.

صحبت‌های علی تیموری دکترای ویروس‌شناسی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران بیانگر این واقعیت است که محققان ایرانی نیازمند حمایت جدی هستند تا در مسیری که قدم گذاشته‌اند به موفقیت برسند.

حمایت‌ها و ایجاد شرایط برای انجام کارها وظیفه مسئولان رده‌بالای کشور است که در همین خصوص گفتگویی نیز با حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی از نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی انجام و در صحبت با وی پیگیر اقدامات انجام‌شده بودیم.

واکسن‌هایی که در حال حاضر برای واردات آن‌ها به ایران تلاش می‌شود با حرف‌وحدیث‌های بسیاری همراه است و بسیاری از پزشکان داخلی نیز در برابر آن‌ها موضع‌گیری کرده و اطمینان لازم را به این واکسن‌ها ندارند

حجت‌الاسلام فلاحی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رونمایی از واکسن ایرانی کرونا و تأکید بر توانمندی محققان ایرانی در تولید واکسن کرونا، گفت: واکسن ایرانی مطمئن‌ترین واکسن برای مبارزه با ویروس است چراکه واکسن‌هایی که در حال حاضر برای واردات آن‌ها به ایران تلاش می‌شود با حرف‌وحدیث‌های بسیاری همراه است و بسیاری از پزشکان داخلی نیز در برابر آن‌ها موضع‌گیری کرده و اطمینان لازم را به این واکسن‌ها ندارند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ایران ضربات بسیاری از جانب کشورهای بیگانه متحمل شده است؛ گفت: خوشبختانه دانشمندان و محققان ایرانی هم به لحاظ تولید داروی کرونا و هم تولید واکسن در داخل کشور دانش و توانمندی لازم را دارند هرچند تا همین حالا نیز نسبت به آن‌ها کم‌لطفی شده و پشتیبانی خوبی از مجموعه‌های تحقیقاتی صورت نگرفته است.

وی بابیان اینکه واکسن کرونا در مرحله تست بالینی است و برخی داروهای کرونایی نیز مجوز موقت دریافت خواهند کرد، گفت: در حال حاضر بسیاری از پزشکان در مجلس شورای اسلامی نسبت به واکسن خارجی خوش‌بین نیستند چراکه با توجه به جهش ویروس کرونا در انگلیس و انتقال آن به چند کشور دیگر که در پی پنهان‌کاری انگلیس صورت گرفته اطمینان از این واکسن کاهش می‌یابد.

واکسن باید مطابق با ویروسی که در جامعه وجود دارد ساخته شود

حجت‌الاسلام فلاحی بابیان اینکه واکسن باید مطابق با ویروسی که در جامعه وجود دارد ساخته شود؛ گفت: واکسن ساخته‌شده انگلیسی بر اساس ویروس قبلی که جشن نیافته بود نهایی شده و در حال حاضر که ویروس جهش پیداکرده حتی مشکلات ویروس جهش‌یافته خود را هم نمی‌تواند حل کند.

وی به واکسن آنفلوانزا اشاره کرد و گفت: ویروس این بیماری هرسال تغییر هویت می‌دهد و درصدی جهش دارد و همین موضوع سبب می‌شود تا واکسنی که سال گذشته تولیدشده برای امسال کارایی لازم را نداشته باشد و اثربخشی آن کاهش یابد که همین موضوع برای واکسن کرونا نیز مطرح است.

با این تفاسیر امیدواریم بیماری کرونا که از اواخر سال گذشته در ایران مشاهده شد و تاکنون جان تعداد زیادی از مردم را گرفته با تولید موفقیت‌آمیز واکسن در آینده‌ای نزدیک از ایران و جهان رخت ببندد و روزهای به‌دوراز نگرانی ابتلا به این ویروس را تجربه کنیم.

کد خبر: ۶۳٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha