۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۲
وعده عسلویه شمال و دیگر هیچ؛ ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گلستان در ۱۴ سال
بازار از بلاتکلیفی ۹۵ هزار سهامدار گزارش می‌دهد؛

وعده عسلویه شمال و دیگر هیچ؛ ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گلستان در ۱۴ سال

گرگان- تبدیل اراضی گلستان به عسلویه شمال کشور و اجرای پتروشیمی استان وعده‌ بزرگ دولت نهم به ۹۵ هزار سهامدار این پروژه بود چراکه با گذشت ۱۴ سال فقط تنها ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

زهرا بهرامی؛ بازار: پائیز ۱۵ سال پیش بود پس از یک دوره چند ماهه تبلیغات وسیع، مصوبه هیئت وزیران در سفر نخست هیئت دولت نهم به ظاهر وارد فاز اجرایی شده و کلنگ آن بر زمین زده شد.

هرچند این پروژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی می‌شد اما به واسطه وعده‌های بزرگ دولتمردان وقت برای تبدیل شدن اراضی شمالی گلستان به عسلویه شمال در بازه زمانی سه ساله به پروژه‌ای دولتی در اذهان عمومی مبدل شد.

حالا ۱۴ سال از کلنگ‌زنی این پروژه که قرار بود با وعده دولت دهم مبنی بر دریافت تسهیلات ۲۷۷ میلیون یورویی وارد فاز اجرایی شود، می‌گذرد اما این پروژه با ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان بلاتکلیف است.

بلاتکلیفی ۱۴ ساله این پروژه داد سهامداران را درآورده است؛ یکی از سهامداران پتروشیمی گلستان به خبرنگار بازار گفت: در سال ۱۳۸۵ با تبلیغات وسیع و اجبار مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، بسیاری از کارمندان و مردم گلستان سهام پتروشیمی را خریداری کردند تا به صنعتی شدن گلستان و توسعه اقتصادی آن کمک کنند.

علی دینکو افزود: در آن زمان مردم در این پروژه ۴۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردند اما در این مدت ۱۴ سال مدیران به ۱۴ سوال سهامداران این پروژه پاسخ نداده‌اند.

حمایت ظاهری دولتمردان مردم را به خرید سهام ترغیب کرد
وی با انتقاد از عملکرد مدیران و اعضای هیئت مدیره پتروشیمی گلستان ادامه داد: اگر حمایت ظاهری دولتمردان از این پروژه نبود خیلی از مردم سهام خریداری نمی‌کردند و سرمایه مردم هدر نمی‌رفت.

مسکوت ماندن این پروژه در حالی است که هر از چند گاهی مدیران در پشت تریبون حاضر شده و چندین باره وعده می‌دهند گره‌های پتروشیمی گلستان باز می‌شود

وی اضافه کرد: نه تنها در ۱۴ سال گذشته سودی به سهامداران پتروشیمی گلستان پرداخت نشده بلکه مشخص نیست اصل سرمایه مردم کجاست و در چه زمینه‌ای به کار گرفته شده و یا هدر رفته است.

دینکو با اشاره به اینکه بر اساس اعلام مسئولان در ۱۴ سال گذشته این پروژه تنها ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تنها چند سوله بنا شده است، تصریح کرد: مسکوت ماندن این پروژه در حالی است که هر از چند گاهی مدیران در پشت تریبون حاضر شده و چندین باره وعده می‌دهند گره‌های پتروشیمی گلستان باز می‌شود بدون آنکه پاسخ مشخصی به سوال‌های سهامداران داده باشند.

وی با انتقاد به اینکه مرجعی برای پاسخگویی به ۹۰ هزار سهامدار این پروژه وجود ندارد، بیان کرد: باید یک بار برای همیشه موضوع پتروشیمی گلستان و گره‌های آن برای مردم باز شود و مدیران به دور از مخفی‌کاری پاسخ روشنی ارائه کنند تا مردم بدانند امیدی به رسیدن به اصل پول خود داشته باشند یا برای همیشه قید اعتماد به سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی را بزنند.

نماد پتروشیمی گلستان در بورس متوقف شد
یکی دیگر از سهامداران پتروشیمی گلستان به خبرنگار بازار اظهار کرد: چندی پیش سهام پتروشیمی گلستان در بورس عرضه شده بود اما حالا نماد آن در بورس متوقف شده است و به نظر می‌رسد می‌خواهند از شفاف سازی سهام و پاسخگویی شانه خالی کنند.

 اعضای هیئت مدیره تاکنون یک بار هم به سهامدارانی که ۴۷ میلیارد تومان پول را ۱۴ سال پیش به آن‌ها تحویل داده‌اند و یا رسانه‌ها پاسخ شفافی نداده‌اند که پول مردم کجاست

مجتبی علمشاهی با بیان اینکه در ۱۴ سال گذشته هیچ مرجعی برای پاسخگویی در خصوص پتروشیمی گلستان وجود نداشته، افزود: این پروژه همچنان بلاتکلیف است و سهامداران حتی نمی‌دانند این پروژه واقعاً وارد فاز اجرایی می‌شود یا نه.

وی توضیح داد: یک بار می‌گویند پروژه به دلیل جانمایی نادرست متوقف شده است، بار دیگر می‌گویند به دلیل تحریم‌ها ورود تجهیزات میسر نیست؛ دفعه بعدی می‌گویند تسهیلات ارزی پروژه تخصیص نیافته است و در آخرین اظهار نظرها هم اعلام شد تولید اوره و آمونیاک در این پروژه توجیه اقتصادی ندارد و پروژه آب‌بر است و با وجود خشکسالی‌های اخیر امکان اجرای آن وجود ندارد.

وی با اشار به اینکه نصب یک تابلو و ساخت چند سوله به معنای اجرای یک پروژه سرمایه‌گذاری مانند پتروشیمی نیست، ادامه داد: به نظر می‌رسد پتروشیمی گلستان بیش از هر چیز به شفاف‌سازی نیاز دارد.

دادستان مأمور رسیدگی به موضوع پتروشیمی گلستان شد
علمشاهی اضافه کرد: به نظر می‌رسد همه چیز در خصوص این پروژه ظاهر سازی است؛ برای برگزاری مجمع عمومی از سهامداران دعوت نمی‌شود؛ اعضای هیئت مدیره تاکنون یک بار هم به سهامدارانی که ۴۷ میلیارد تومان پول را ۱۴ سال پیش به آن‌ها تحویل داده‌اند و یا رسانه‌ها پاسخ شفافی نداده‌اند که پول مردم کجاست و پول مردم در چه راهی صرف می‌شود.

موانع پیش‌روی اجرای پروژه شناسایی شده و خوش‌بین هستیم پتروشیمی گلستان در آینده نزدیک به سرانجام برسد و روند اجرایی آن از سرگرفته شود

وی تصریح کرد: در شرایطی که مدیران دولتی و اعضای هیئت مدیره پاسخگوی سهامداران نیستند به نظر می‌رسد باید دستگاه قضا و دادستان به عنوان مدعی العموم در خصوص هدر رفت سرمایه و پول ۹۵ هزار سهامدار به موضوع ورود کنند.

در حالی که سهامداران پس از ۱۴ سال بلاتکلیفی دیگر امیدی به اجرای پروژه ندارند اما در خصوص تعیین تکلیف آن به دستگاه قضا چشم امید بسته‌اند. رئیس‌کل دادگستری گلستان چندی پیش در نشست خبری اظهار کرد: چندین بار موضوع را در شورای تأمین استان ارائه کردم و موضوع با پیشنهاد بنده در شورای تأمین استان بررسی شد.

هادی هاشمیان گفت: دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان مأمور رسیدگی به زوایا و ابعاد مختلف این امر شده است و مردم مطمئن باشند با متخلفان با جدیت برخورد می‌شود.

تعیین تکلیف پتروشیمی گلستان در آینده نزدیک
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی از پروژه پتروشیمی گلستان به عنوان استخوانی که ۱۴ سال در گلو مانده نام برد و به خبرنگار بازار گفت: پتروشیمی گلستان با ۹۵ هزار سهامدار، دغدغه همیشگی مردم بوده و تعیین تکلیف آن در تحول اقتصادی گلستان تاثیرگذار است.

غلامرضا منتظری از تعیین تکلیف و حل شدن مشکلات پتروشیمی در آینده نزدیک خبر داد و رسانه‌ای شدن آن را به زمان‌های آتی موکول کرد و افزود: موانع پیش‌روی اجرای پروژه شناسایی شده و خوش‌بین هستیم پتروشیمی گلستان در آینده نزدیک به سرانجام برسد و روند اجرایی آن از سرگرفته شود.

استاندار گلستان هم درباره این پروژه به خبرنگار بازار گفت: تعیین تکلیف ۱۰ پروژه تحول‌زا در گلستان را از ابتدای ورود به استان در دستور کار قرار داده‌ایم که پتروشیمی گلستان یکی از آن‌هاست.

هادی حق شناس با اشاره به ورود دستگاه قضا و پیگیری مجمع نمایندگان گلستان برای حل مشکل پتروشیمی، بیان کرد: در ماه‌های گذشته گره اصلی پتروشیمی گلستان باز شده و یک گره دیگر باقی مانده و امید داریم در ماه‌های آینده این پروژه به سرانجام برسد.

حالا ۹۵ هزار سهامدار پروژه پتروشیمی گلستان پس از ۱۴ سال، یکبار دیگر به تحقق وعده‌ها چشم امید دوخته‌اند؛ حالا باید منتظر ماند دید با ورود دستگاه قضا و دادستان مرکز استان به موضوع، این پروژه در آینده نزدیک وارد فاز اجرایی می‌شود یا خان بعدی وعده‌ها در انتظار این پروژه است.

کد خبر: ۶۳٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha