۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
همکاری روسیه و آکسفورد به معنای تایید واکسن روسی است
نوآوری روسیه در تولید واکسن دنیا را تکان داد؛

همکاری روسیه و آکسفورد به معنای تایید واکسن روسی است

با وجود اینکه در ابتدا واکسن روسیه به دیده تردید نگریسته می شد ولی هر چه زمان می گذرد، خبرهایی منتشر می شود که نشان از اعتبار این واکسن دارد. از طرف دیگر خبر از تفاوت دو دوز واکسن کرونای اسپوتنیک هم در رسانه های دنیا مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، روسیه اولین کشوری بود که در ماه اوت سال ۲۰۲۰ خبر از ثبت واکسن کرونا داد و نام خود را به عنوان کشوری که  اولین واکسن را برای مقابله با کرونا تولید کرده است، ثبت کرد.

اما از زمانی که این واکسن ثبت شد تا کنون نگرانی های زیادی در مورد واکسن و تکمیل مراحل آزمایشهای بالینی این شرکت وجود داشت. ولی به نظر می رسد این نگرانی ها بی دلیل بوده است زیرا به نقل از سی ان ان  انتشار اطلاعات اولیه در مورد واکسن باعث شده است تا کارشناسان دنیای واکسن نتایج دو مرحله اول را امیدوارکننده بدانند و اخباری در مورد ارایه مدارک مرتبط با این واکسن برای تایید ان در سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است. البته سازمان بهداشت جهانی مدارک ارسالی را ناکافی ارزیابی کرد و اعلام کرد باید این مدارک تکمیل شود.

 دلیل دیگری که برای قابل اعتماد بودن واکسن کرونای روسیه مطرح می شود ، همکاری مشترک  دانشگاه آکسفورد با موسسه گامالیا برای انجام سومین مرحله از آزمایشهای بالینی به صورت مشترک است. سیاستی که به گفته رسانه های دنیا نشان می دهد دانشگاه آکسفورد به کارایی و ایمنی واکسن روسیه اعتماد دارد و این همکاری مشترک هم بر اعتبار واکسن روسی می افزاید.

نوآوری روسیه در تولید واکسن اسپوتنیک فایو
واکسن اسپوتنیک فایو تولید موسسه گامالیای روسیه  تنها واکسن کرونای تولیدی در دنیا است که دو دوز واکسن با هم متفاوت است و در هر یک از این دورهای از ویروس های غیرفعال مختلفی استفاده شده است. این واکسن که در ماه اوت به عنوان اولین واکسن کرونا در دنیا معرفی شد، کارایی بالغ بر ۹۱ درصد دارد. اما بسیاری از تولیدکنندگان واکسن در روسیه بر این باورند که دوز دوم واکسن که با فاصله ۲۱ روز از دوز اول تزریق می شود ، ثبات کمتری دارد و بسیاری در مورد تزریق تنها یک دوز از این واکسن صحبت می کنند.

رویترز به نقل از مقامات آگاه نوشت :«کارایی واکسن کرونای اسپوتنیک بعد از تزریق دوز اول برابر با ۸۵ درصد است ولی دوره ایمنی در برابر کرونا  در حالتی که تنها دوز اول تزریق شود، ۳ الی ۴ ماه است.»

پوتین در روز گذشته  به گزینه دریافت دوز اول از این واکسن اشاره کرد و از آن به عنوان واکسن سبک اسپوتنیک نام برد.تا کنون واکسن کرونای تولید شده  روسیه  در دو کشور بلاروس و آرژانتین تایید شده است و اولین محموله ۳۰۰ هزار دوزی واکسن اسپوتنیک فایو وارد آرژانتین شده است. بلاروس هم توافقی برای تولید واکسن با روسیه امضا کرده است و از اواخر سال جاری  تزریق واکسن را شروع کرد.

اما در این محموله تنها دوز اول واکسن وجود دارد و قرار است دوز دوم در موعد مقرر وارد بازار آرژانتین شود. موسسه گامالیا اعلام کرده است تا کنون ۶۵۰ هزار دوز واکسن وارد بازار مسکو شده است ولی اطلاعاتی در مورد تعداد افرادی که واکسن را دریافت کرده اند، ارایه نشد. روسیه اعلام کرده است در فصل اول سال بعد ۳۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وارد بازار روسیه می کند.

پوتین هم برای تزریق واکسن اعلام آمادگی کرد
مساله دیگری که در مورد واکسن روسیه وجود دارد این است که در مرحله اول این واکسن روی افراد ۱۸ تا ۶۰ سال مورط مطالعه قرار گرفت و از ابتدای دسامبر هم تزریق آن برای افرادی که در این رده سنی قرار داشتند، توصیه شد.

ولی با تکمیل آزمایشهای بالینی در روزهای اخیر خبری در مورد کارایی واکسن روی افراد بیش از ۶۰ سال منتشر شد و نشان داد این واکسن برای تمامی گروهای سنی ایمن و کارآمد است. بعد از انتشار این خبر بود که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری ۶۸ ساله روسیه اعلام کرد در مقابل رسانه ها تزریق واکسن را انجام می دهد و به دانشمندان کشورش اطمینان دارد.

او کارایی واکسن بعد از دریافت دور دوز را ۹۱ درصد و بعد از دریافت یک دوز را ۸۵ درصد اعلام گرد و گفت:« روسیه آمادگی دارد در تولید واکسن با کشورهای مختلف همکاری کند.»

اخیرا خبرهایی در مورد تولید واکسن روسیه در کشور هند، برزیل  و افریقای جنوبی و قرارداد روسیه با امارات متحد عربی برای تولید در خاک این کشور منتشر شد. دولت روسیه اعلام کرده است تا کنون درخواستهایی برای خرید ۱.۲ میلیارد دوز واکسن دریافت کرده است که علاوه بر کشورهای همسایه از قبیل بلاروس با کشورهای امریکای لاتین هم قراردادهایی برای صادرات واکسن دارد.

بر طبق گزارشهای موجود واکسن روسیه در دمای یخچال قابل نگهداری است و به همین دلیل انتقال و جابجایی آن در کشور و در دنیا ساده تر از دو واکسن فایزر و مدرنا است.همچنین این واکسن با قیمت ۱۰ دلار به بازار عرضه می شوند که در مقایسه با واکسن دو شرکت فایزر و مدرنا ارزان تر است ولی تقریبا چهار برابر قیمت واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد را دارد.

کد خبر: ۶۳٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha