۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
جبران روزهای سخت تجاری خرمشهر؛ فرش قرمز برای کالای ملوانی
بازار گزارش می‌دهد؛

جبران روزهای سخت تجاری خرمشهر؛ فرش قرمز برای کالای ملوانی

خرمشهر- با اخذ مجوز واردات کالای ملوانی در خرمشهر طی روزهای آینده این شهر به هویت تجاری خود باز می‌گردد و برای بیش از یک هزار نفر اشتغالزایی می‌شود.

محمود نواصر؛ بازار: اروندرود همواره به عنوان یک کانون و مرکز تبادلات تجاری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در دوره‌های مختلف تاریخی مدنظر بوده است.

تا پیش از جنگ تحمیلی، خرمشهر تنها بندری در ایران بود که خط آهن متصل داشت و قطارهای باری مستقیماً وارد اسکله می‌شدند، اما حالا به ‌واسطه موانعی که در اروند وجود دارد، کشتی‌های بزرگ نمی‌توانند وارد این بندر شوند و قطاری هم برای حمل بار عازم این بندر نمی‌شود.

بندر خرمشهر مهم‌ترین مبدأ ارسال کالا به کشورهای حاشیه جنوبی غربی خلیج ‌فارس محسوب می‌شود و مبادلات قابل‌ توجهی با کشورهای عراق و کویت دارد اما حالا این مبادلات بیشتر به صادرات کلینکر و مصالح ساختمانی محدود شده است.

عراق برای ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در فاو و تبدیل این منطقه به هاب اقتصادی در خلیج ‌فارس برنامه‌ریزی کرده است.

تا پیش از ایجاد این هاب باید از فرصت‌هایی که برای احیای خرمشهر وجود دارد، استفاده کرد؛ در غیر این ‌صورت همانگونه که هاب شدن بندر جبل علی امارات متحده عربی بخش عمده مبادلات خلیج‌ فارس را جذب کرد، منطقه فاو نیز بخش عمده مبادلات داخلی خلیج فارس را می‌گیرد و بندر خرمشهر عملاً نقش چشمگیری در مبادلات تجاری نخواهد داشت.

کالای ملوانی
کالای ته لنجی یا کالای ملوانی نوعی واردات کالا به همراه ملوانان است که در بنادر جنوب ایران رواج دارد، بازارهای ته لنجی عموماً در شهرهای بندری که لنج سواری و واردات کالا مرسوم است رونق دارد.

کالای ته لنجی یا کالای ملوانی نوعی واردات کالا به همراه ملوانان است که در بنادر جنوب ایران رواج دارد، بازارهای ته لنجی عموماً در شهرهای بندری که لنج سواری و واردات کالا مرسوم است رونق دارد

کالای ته لنجی به کالایی گفته می‌شود که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند، براساس قانون مصوب مجلس هر ملوان سالانه شش مرتبه می‌تواند به میزان ۱۵ میلیون تومان کالای ته لنجی وارد کند که بر اساس این قانون، این کالاها باید به اندازه غیرتجاری و مصرف شخصی ملوانان باشد و برای شناورهای کمتر از ۵۰۰ تن است.

برای کالای ملوانی سقفی گذاشته شده است و کالای اضافه بر سقف مذکور، قاچاق محسوب می‌شود.

کالای ملوانی زنجیره اقتصادی وسیعی را ایجاد کرده که شامل ملوانان، لنج‌داران، کارگران، ماشین‌های حمل بار و مغازه‌دارها می‌شود. در سال‌های اخیر این زنجیره اقتصادی وسیع دچار مشکلات عدیده قانونی شده است.

طی روزهای اخیر پس از سال‌ها انتظار، واردات کالای ملوانی برای شهر تجاری خرمشهر مجاز اعلام شد.

افزوده شدن خرمشهر
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت کنونی بندر خرمشهر در خصوص ترخیص کالای ملوانی اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در شش ماهه گذشته از طریق ستاد کشور و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا، مجوز ترخیص کالای ملوانی برای بندر خرمشهر اخذ شد.

وی با بیان اینکه این مجوز به ما ابلاغ شد، تاکید کرد: اکنون بندر خرمشهر می‌تواند کالای ملوانی داشته باشد که امید می‌رود این امر اشتغال و بازاری را در این شهرستان شکل و رونق دهد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: خرمشهر یکی از مراکز توسعه، تجارت و اشتغال استان است.

شریعتی عنوان کرد: در بنادر خوزستان از جمله هندیجان و شادگان شرایط به نسبت عادی است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

موافقت گمرک
سیدلفته احمدنژاد نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی  چندی پیش در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، گمرک ایران در نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا، رسماً با واردات کالای همراه ملوانی، از بندر خرمشهر موافقت کرد.

وی افزود: این موضوع بارقه امیدی برای رونق تجارت کالای همراه ملوانی و فعالیت بازار راکد خرمشهر ایجاد خواهد کرد و به زودی شاهد تحول جدی در عرصه تجاری بندر خرمشهر خواهیم بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به پیشینه بازار تجاری خرمشهر در دوران قبل از جنگ تحمیلی هشت ساله، امیدواریم با رونق واردات کالاهای همراه ملوانی از بندر خرمشهر شاهد تحول جدی در سیمای تجاری شهر بندری خرمشهر باشیم.

احمدنژاد تاکید کرد: رونق تجارت در کنار پیگیری افزایش فعالیت صنایع در شهر خرمشهر قطعا کمک شایانی برای رفع بیکاری و کاهش مشکلات معیشتی مردم و به تبع آن ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد کرد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: انتظار جدی ما از تجار و بازرگانان و ملوانان فعال در خرمشهر استفاده از ظرفیت امکان واردات کالای همراه ملوانی و رونق دادن به بازار تجاری خرمشهر است.

وی گفت: امیدواریم به زودی با عملیاتی شدن واردات کالاهای همراه ملوانی از بندر خرمشهر شاهد رونق بازار تجاری خرمشهر و به تبع آن رفع معضلات بیکاری در سطح شهر باشیم.

ورود لنج‌های زیر ۵۰۰ تن
محمد حیدری، فرماندار ویژه خرمشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به شرایط وخیم اقتصادی کشور و همچنین به تبع آن شهرستان خرمشهر و سطح استان خوزستان تلاش از ابتدای سال ۹۹ این بود که بتوانیم با گرفتن مجوز کالای ته لنجی یا همان ملوانی، شهرستان خرمشهر از این امتیاز برخوردار شود.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده از طریق شورای تامین استان خوزستان و خرمشهر، استاندار، نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با درخواست ما موافقت شد و بندر خرمشهر هم جزو بنادر مشمول کالای ملوانی و ورود لنج‌های زیر ۵۰۰ تن قرار گرفته است.

فرماندار ویژه خرمشهر ادامه داد: با گمرک جمهوری اسلامی، بندر، اتحادیه لنجداران، بازاریان و صاحبان حرف و کالا که توانمندی لازم برای جذب و ورود کالا به شهرستان خرمشهر دارند هماهنگ کردیم و دستورالعمل را به آنها ابلاغ شد که امیدوارم در روزهای آینده با لنج‌های حامل بار به بندر خرمشهر شاهد یک تحول بزرگ تجاری و بازرگانی باشیم.

هویت تجاری خرمشهر
حیدری با تاکید بر اینکه خرمشهر از گذشته از زمان تاسیس بندر و گمرک در این شهر با هویت تجاری و بازرگانی شناخته شده است، توضیح داد: مردم این دیار به درستی بر همه ظرفیت‌ها و مهارت‌های کار تجاری و بازرگانی آشنا هستند؛ ارتباطات و تجربه بین‌المللی همچون همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس دارند.

مردم این دیار به درستی بر همه ظرفیت‌ها و مهارت‌های کار تجاری و بازرگانی آشنا هستند؛ ارتباطات و تجربه بین‌المللی همچون همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس دارند

وی با بیان اینکه در حالی که شاهد محرومیت خرمشهر هستیم امتیاز کالای ملوانی به آن تخصیص یافته است، عنوان کرد: امیدوارم در ادامه کار نیز بازرگانان، تجار و بازاریان ما و همه عزیزانی که دل در گروی رونق اقتصاد استان خوزستان و شهرستان خرمشهر دارند بتوانند در رونق و احیای وضعیت این دیار تلاش کنند.

فرماندار ویژه خرمشهر یادآور شد: کالای ملوانی محدود به شهرستان نیست و استان بزرگ خوزستان می‌تواند از نعمت کالای ملوانی برخوردار شود و این موضوع مهم یکی از مزیت‌های بزرگ برای استان خوزستان است.

واردات ۹۷ کالای مجاز

حیدری واردات کالا در مناطق آزاد را مشروط به توزیع در همان منطقه دانست و گفت: اما کالای ته لنجی می‌تواند در سراسر استان خوزستان توزیع و عرضه شود و هیچکس نمی‌تواند ایرادی برای آن بگیرد بنابراین همه هم استانی‌ها می‌توانند از کالای ته لنجی در بازارهای خود بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: در چارچوب سیاست‌های واردات کشور و در چارچوب وزارت صمت و دولت بیش از ۹۷ قلم کالای مجاز که نیاز داخلی کشور است در دستور کار قرار دادیم و امید می‌رود این کالاها با استفاده از لنج‌های عمومی به تدریج وارد شهرستان شوند.

فرماندار ویژه خرمشهر اظهار کرد: انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد یک تحول در حوزه مسائل تجاری، بازرگانی و بازار شهرستان خرمشهر باشیم.

پیش بینی انبار
حیدری در پاسخ به سئوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه چه تدابیری برای موضوع انبارهای عظیم اتخاذ کرده‌اید، توضیح داد: یکی از اقدامات خوب، برنامه‌ریزی برای الزام دریافت کد رهگیری و اخذ مجوز از وزارت صمت در حوزه انبار بود.

وی در همین خصوص ادامه داد: اقدامات اولیه انجام شده و به اداره صمت خرمشهر ماموریت محول کردیم که دو انبار پیش بینی شده تا انبارداری کالاهایی که وارد می‌شود انجام شود و از این طریق بر روند ورود و توزیع کالا اشراف داشته باشیم.

فرماندار ویژه خرمشهر اظهار کرد: مقرر شده بخشی از کالاهایی که خوراکی هستند مانند روغن و برنج با هماهنگی صاحبان کالا در ستاد تنظیم بازار مدیریت شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

ابتکار عمل
حیدری افزود: در سایر بنادر کشور که کالای ملوانی وارد می‌شود هیچکدام این ابتکار را به خرج نداند اما در خرمشهر سعی خواهیم کرد با جلب مساعد و همکاری صاحبان کالا این کار را انجام دهیم تا مردمان عزیز خرمشهر بیش از مناطق دیگر از این مزیت برخوردار شوند.

وی تاکید کرد: مردم خرمشهر لایق و شایسته همه خدمات و امکانات هستند و کالای ملوانی می‌تواند برای این شهر یک فرصت ویژه اقتصادی قلمداد شود.

کالای ته لنجی یا ملوانی در کاهش مشاغل حوزه کشاورزی و صنعت در این برهه که کرونا بسیاری از کسب‌ و کارها را تعطیل کرده است، نقشی بسیار مهم در تداوم زندگی و پویایی اجتماعی، اقتصادی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خرمشهر خواهد داشت

اشتغال؛ دستاورد کالای ملوانی
با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل بالای خرمشهر و با تکیه بر پیشینه و سابقه زرین تجاری این شهر، نمی‌توان به جز افق اقتصادی روشن برای این شهرستان چیز دیگری را متصور شد.

کالای ته لنجی یا ملوانی در کاهش مشاغل حوزه کشاورزی و صنعت در این برهه که کرونا بسیاری از کسب‌ و کارها را تعطیل کرده است، نقشی بسیار مهم در تداوم زندگی و پویایی اجتماعی، اقتصادی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خرمشهر خواهد داشت.

جدا از این هزاران نفر نیز در بازار، اسکله و وانت بارها و دیگر صنوف از طریق واردات کالای ملوانی فعالیت اقتصادی و امرار معاش می‌کنند.

کالای ملوانی اشتغال بسیار خوبی را چه کاذب یا واقعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شهرهای مرزی ایجاد می‌کند که امید است در زمینه کالای همراه ملوانی قانون‌های متناسبی وضع و بخشی از قوانین نیز با توجه به وضعیت استان‌ها اصلاح شود و دستاوردهای مطلوبی برای ساحل‌نشینان استان خوزستان داشته باشد.

کد خبر: ۶۳٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha