۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶
مرغ رام شد و تخم مرغ سرکش
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ رام شد و تخم مرغ سرکش

نکا- مرغ از تب و تاب افتاد و وارد کانال ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان شد اما تخم مرغ نرخ صعودی گرفته و قیمت های آن هرلحظه تغییر می کند.

بازار؛ گروه استان ها: حالا نوبت به تخم مرغ رسید تا سرکش شود و قیمت های آن از هر عدد از ۱۴۰۰ تومان فراتر رود و متولیان امر معتقدند مصرف کننده باید از بازار بهمن تهران تهیه کنند.

با آنکه مازندران قطب تولید مرغ در کشور می شود و ۱۱ درصد تولید این بخش را عهده دارد اما در بخش تخم مرغ خودکفا نیست و این عامل سبب شده تا دلالان و واسطه ها این بار وارد بازار تخم مرغ شوند و سوداگری کنند.

 قیمت تخم مرغ در حال حاضر ۱۴۰۰ تومان به ازای هر عدد و هر شانه نیز تا هر روز بالاتر می رود.

مازندران قطب تولید تخم مرغ نیست
ابراهیم یعقوبی معاون تجارت سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت تخم مرغ براساس برنامه ریزی های وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود، گفت: زمانی که قیمت تخم مرغ افزایش یابد و برحسب ضرورت برای تنظیم آن ورود پیدا می کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه گوشت، مرغ و ورغن ذخیره استراتژیک وجود دارد، گفت: قیمت تخم و مرغ براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.

وی با بیان اینکه کالای تنظیم بازاری باید قابلیت ذخیره سازی باشد، گفت: مازندران در تولید مرغ ۱۰ تا ۱۵ درصد کشور را به خود اختصاص داده اما در زمینه تخم مرغ، قطب تولید نیستیم.

یعقوبی یادآور شد: باید با هماهنگی بین استانی برنامه ریزی کنیم تا کالا زودتر به استان تامین شود و در زمینه تامین نهاده های دامی اقدام لازم به عمل آمده است.

درحالی که تاکنون بیش از ۱۴۰۰ تن روغن در استان توزیع شده اما همچنان دسترسی مردم به این کالای اساسی کم است و بخش های مختلف نسبت به یکدیگر پاسکاری می کنند و معتقدند مصرف روغن  در استان بالا است.

شهروندان از ضعف نظارت گلایه دارند
افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ سبب گلایه شهروندان مازندرانی شد و به گفته آنان ضعف نظارت در تنظم بازار و وجود واسطه ها سبب شده تا بازار مرغ و تخم مرغ در استان پرنوسان و پرحاشیه باشد.

به گفته آنان ستاد تنظیم بازار در زمینه قیمت محصولات اساسی ضعیف عمل کرده است و این ضعف نظارت ها و کمبود بازرسان سبب شده خانوارها با فشارهای اقتصادی بالایی مواجه شودند.

به باور شهروندان، قیمت تخم مرغ هر لحظه و در هر فروشگاه متفاوت است و با آنکه کمبودی وجود ندارد اما فروشندگان معتقدند، مرغداران گران فروشی می کنند و ما مجبوریم آن را گران تر عرضه کنیم.

هرکیلوگرم تخم مرغ ۴۰ هزار تومان!
بازار تخم مرغ در مازندران پرنوسان است و نرخ های آن دقیقه به دقیقه و مغاز به مغازه متفاوت است و علیرضا عطایی نژاد معاون بهبود تولیدات دامی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار نرخ هرکیلوگرم تخم مرغ را در مرغداری های ۱۲ هزار تومان و برای عرضه مصرف کننده ۲۹ هزار تومان بیان کرد.

وی در پاسخ به اینکه چرا نرخ تخم مرغ از ۳۹ هزار تومان فراتر رفته است، موضوع افزایش قیمت نهاده ها و هزینه های حمل را پیش می کشد و به نقش واسطه ها و دلالان در این زمینه اشاره می کند.

وی ادامه داد: برای تنظیم بازار قرار شد تخم مرغ ها در میدان بهمن تهران عرضه شود و مصرف کننده با قیمت مناسب این کالا را تهیه کند.

عطایی نژاد همچنین به ضعف استان در خودکفایی تخم مرغ اشاره کرد و گفت: قرار است تخم مرغ های مورد نیاز از استان های همجوار تامین کنیم.

نیاز کشور به تخم مرغ ۹۰۰ هزار تن در سال و میزان تولید یک میلیون تن در سال است و به اعتقاد متولیان امر تنش موجود در بازار و افزایش نهاده ها سبب رشد قیمت تخم مرغ شده است.

قیمت جدید هنوز مشخص نشده است
عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار نرخ مصوب را شانه ای ۲۴ هزار تومان درب مرغداری ها بیان کرد و گفت: این درحالی که باید ۲۹ هزار تومان دست مصرف کننده برسد.

وی علت نوسان بازار تخم مرغ را افزایش نهاده ها برشمرد و گفت: هنوز کارگروه تنظیم بازار در زمینه قیمت جدید اظهار نظر نکرده است و در این راستا طبق نظر وزیر جهاد کشاورزی صادرات تخم مرغ قطع شده است.

وی گفت: برای تنظیم بازار مقرر شد مستقیم تولیدکننده تخم مرغ را در بازار تهران عرضه کنند و برای مازندران نیز استان های معین گلستان و سمنان تعیین شده است.

شهیدی فر یادآور شد: پیش بینی می شود در هفته آینده قیمت تخم مرغ به ثبات نسبی در استان برسد.

بررسی های میدانی نشان می دهد در حال حاضر قیمت تخم مرغ فراتر از نرخ مصوب تنظیم بازار است وحذف شبکه دلالی از روند توزیع می تواند در ثبات قیمت این کالا موثر باشد.

در عین حال اتحادیه مرغ تخم گذار تهران اعلام می کند گرانی تخم مرغ در مغازه ها ارتباطی به مرغدار ندارد و مشکلات ناشی از کمبود نهاده های دامی است.

در حالی شاهد نوسانات قیمت تخم مرغ در بازار مازندران هستیم که طی ماه گذشته بخشی ازتولیدات استان مازندران روانه بازارهای خارجی شد و به عنوان نمونه سالانه هزار و ۸۰۰ تخم مرغ از بابل به کشورهای مختلف صادر شده است.

ریشه یابی نوسانات قیمت تخم مرغ سرنخ ها را به افزایش قیمت ذرت، کنجاله، سویا و سایر هزینه های تولید می کشاند و توقف صادرات تخم برای تعادل بخشی بازار داخلی می تواند در ایجاد ثبات تاثیرگذار باشد.

کد خبر: ۶۳٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha