۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
صنعت گردشگری در خواب زمستانی؛ ۱۰ هزار نفر بیکار شدند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

صنعت گردشگری در خواب زمستانی؛ ۱۰ هزار نفر بیکار شدند

مشهد- اگر تا دیروز در قسمت پذیرش هتل‌ها باوجود سه کارمند امورات رسیدگی به مسافران و زائران امکان‌پذیر نبود و در مقابل ورودی اماکن اقامتی تعدادی از کارکنان برای خوش‌آمد گویی و دریافت جامه‌دان، حاضر به خدمت بودند اما این روزها چراغ بسیاری از این اماکن به خاموشی گرائیده به‌طوری‌که انگار در خواب زمستانی فرورفته‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنعت گردشگری و هتلداری با شیوع ویروس کرونا ازجمله مشاغل زیان‌دهی است که حالا بنا بر گفته متصدیانش در آستانه ورشکستگی قرارگرفته است.

در همین رابطه یکی از فعالان این صنعت در مشهد بابیان اینکه به دلیل نبود درآمد مجبور شده تا عذر دوسوم کارکنان خود را  بخواهد اظهار می‌کند: در حال حاضر به‌هیچ‌وجه پذیرش مسافر به‌صرفه نیست.

رضا حسینی می‌گوید: در طول شبانه‌روز مسافران پذیرش‌شده به تعداد انگشتان یکدست هم نمی‌رسد و لذا از طرفی وقتی مسافر اتاقی را اجاره می‌کند لذا توقع دارد از تمامی سرویس‌های هتل مانند لاندری، کافی شاپ و یا رستوران و ...برخوردار شود اما واقعیت این است که امکان ارائه این خدمات نیست.

وی بیان می‌کند: ازآنجایی‌که حتی قادر به پرداخت هزینه گرمایش هتل هم نیستیم لذا هتلی را که بیش از این ۱۰۰ نفر از آن نان درمی‌آوردند حالا با سه نفر اداره می‌شود.

بیکاری ۱۰ هزار نفر نیروی شاغل
در همین راستا رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: متأسفانه به دلیل نبود مسافر و زائر کمتر از ۱۵ درصد هتل‌های دارای مجوز آن‌هم با ضریب اشتغال حداقلی مشغول به کار هستند.

امیر سزاوار بابیان اینکه متأسفانه ضریب اشغال تخت‌های هتل‌های استان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است ادامه می‌دهد:این تعداد پذیرش کفاف هزینه‌های هتل را نمی‌دهد و لذا با توجه به ادامه‌دار شدن رکود در این صنعت صاحبان هتل‌ها با مشکلات بسیاری اساسی و حاد روبرو شدند.

مالک هتل قصر طلایی مشهد با اشاره به این موضوع که در حال حاضر بسیاری از هتل‌ها به‌جز بخش نگهبانی وتاسیسات با کارکنان سایر بخش‌های هتل قطع رابطه کاری اعلام کرده‌اند می‌افزاید: تخمین زده می‌شود که حداقل ۱۰ هزار نفر از افراد شاغل و مرتبط با این صنعت در استان بیکار شدند.

وی بابیان اینکه برآورد هزینه  هتل با هر درجه‌ای به تعداد اتاق‌ها ،موقعیت مکانی ، ظرفیت اشغال اتاق‌ها ، نوع مدیریت و سایر فاکتورها بستگی دارد، می‌افزاید: به‌طور مثال برای هتل سه ستاره با صد اتاق و درصد اشغال ۷۵درصد تقریباً  ۱۵ میلیارد ریال در ماه هزینه دارد.

این کارآفرین بابیان اینکه فرهنگ‌سازی و ایجاد اعتماد برای مسافران و میهمانان هتل‌ها به همراه رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی باعث رونق تدریجی گردشگری خواهد شد اظهار می‌کند: برای جلوگیری از نابودی این صنعت و هم‌چنین هتل داران باید دولت امتیازاتی مانند بخشودگی حق بیمه، مالیات‌ها را در دستور کار قرار دهد  و نسبت به اعطای وام‌های بلندمدت با بهره کم اقدام کند.

وی بابیان اینکه توجه به سفرهای هوشمند و ایمن نیز می‌تواند با استفاده از ظرفیت رسانه ملی برای فرهنگ‌سازی و ایجاد اعتماد به این صنعت ورشکسته کمک کند، می‌افزاید: متأسفانه شرایط خوبی در حال حاضر بر این صنعت حاکم نیست.

۸۰ درصد مراکز اقامتی خالی است
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه به دلیل محدودیت‌های جدید کرونایی لذا ضریب اشغال تخت‌های مسافری به حداقل خود رسیده است در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: به‌طور میانگین حدود ۱۵ درصد ظرفیت واحدهای اقامتی فعال در این استان با حضور مسافر تکمیل می‌شود.

یوسف بید خوری بابیان اینکه ۸۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی استان خالی است ادامه داد: بر اساس آمارگیری انجام‌شده ظرفیت واحدهای اقامتی رسمی شامل هتل‌ها ۱۳.۷ درصد، هتل‌آپارتمان‌ها ۱۷.۴ درصد و در مهمان‌پذیرها ۱۵.۴ درصد تکمیل می‌شود.

وی همچنین با اشاره به کاهش چشمگیر و بی‌سابقه ورود و اقامت گردشگران خارجی در مشهد در شرایط کنونی افزود: این روزها معادل یک‌چهارم واحدهای اقامتی رسمی استان شامل هتل، هتل‌آپارتمان و مهمان‌پذیر فعال بوده و بقیه به دلیل شرایط ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ و کاهش چشمگیر ورود و خروج مسافر و گردشگران غیرفعال و تعطیل موقت هستند.

خسارت ۳۲ هزار میلیارد ریالی
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در همین راستا مجموع خسارات وارده ناشی از شیوع ویروس کرونا بر تأسیسات گردشگری استان را بالغ‌بر ۳۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال عنوان می‌کند و می‌گوید: مشهد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای مذهبی این کشور و دنیا هرساله پذیرای بیش از ۳۲ میلیون زائر و گردشگر مذهبی بود، به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از تأسیسات گردشگری کشور در این استان مستقر بوده و با گسترش این بیماری این صنعت دچار مشکلات اساسی شده است.

محمدصادق براتی در خصوص خسارات وارده ناشی از شیوع بیماری کرونا در بخش تأسیسات گردشگری می‌گوید: با شیوع و گسترش بیماری کرونا از ابتدای اسفندماه سال ۱۳۹۸ تا آبان ماه ۱۳۹۹ شاهد افزایش چشمگیر خسارات مالی به این بخش هستیم.

وی می‌افزاید: کرونا تمامی بخش‌های صنعت گردشگری از قبیل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیران، خانه مسافرها، دفاتر خدمات مسافرتی، شرکت‌های سلامت، بوم گردی، مؤسسات آموزشی این بخش، مجتمع‌های گردشگری و مراکز پذیرایی را تحت تأثیر خود قرار داده است.

براتی در پاسخ به این سؤال که دولت برای کمک به برون‌رفت از این مشکلات چه کمکی کرده است، پاسخ می‌دهد: گام‌های مثبتی از ناحیه دولت برای کمک به این صنعت ازجمله پرداخت تسهیلات، امهال بدهی‌های مالیاتی، بیمه‌ای و بانکی برداشته‌شده است.

راهی تازه باید یافت
صنعت هتل‌داری کشور پیش‌ازاین نیز با مشکلاتی مانند هزینه‌های بالای مالیات و  بیمه مواجه بود این صنعت در بسیاری از فصل‌های سال تعطیل بوده و تنها برخی از فصول می‌توانست با حضور مسافران ضررهای خود را جبران کند. اکنون نه از گردشگر خارجی خبری است نه از مسافران داخلی. هتل‌ها نیز از این رکود متضرر شده‌اند و شاید تا پایان سال کمتر هتلی در کشور باز بوده و پذیرای مسافران باشد و حتی تخفیف‌های ۷۵ درصدی هم نمی‌تواند مسافری را برای حضور در این مراکز ترغیب کند به نظر باید راه دیگری پیش پای این صنعت گذاشت!

کد خبر: ۶۳٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha