۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
واردات چمدانی برای تولید دستگاه «سطح سنج رادار»؛ اعتماد به تولید داخلی کم است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد

واردات چمدانی برای تولید دستگاه «سطح سنج رادار»؛ اعتماد به تولید داخلی کم است

اصفهان- شرکت‌های دانش بنیان این روزها با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران یکی از بهترین مراکز پشتیبانی از صنایع در تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز هستند و این در حالی است که به اعتقاد فعالان این شرکت‌ها هنوز صنایع آنطور که باید به تولید داخل زیاد اعتماد ندارند.

مریم یاوری؛ بازار: شرکت‌های دانش بنیان با هدف ایجاد ارزش افزوده بالا و خلق ثروت از دانش و به خصوص حرکت در جهت تامین نیازهای صنایع یا خدمات با تکنولوژی بالا و پیشرفته راه‌اندازی شده‌اند، این شرکت‌ها سال‌هاست که علی رغم سنگ‌اندازی‌ها و ممانعت‌های زیاد با حوصله و دانش رشد کرده و امروز در شرایط تحریم به عنوان بازوی قوی برای جبران تحریم‌های ظالمانه در کشور قد علم کرده‌اند.

فعالیت این شرکت‌ها در زمینه برطرف کردن نیاز به تکنولوژی‌های روز دنیا در نوع خود بی نظیر است، به گونه‌ای که دستاوردهای این شرکت‌ها منجر به قطع وابستگی به وادات کالاهای خارجی و همچنین به روز رسانی علم و فناوری در کشور شده‌ است.

برای بررسی بهتر روند فعالیت این شرکت‌ها گفت‌وگویی را با محبوبه ایلدر آبادی، مدیرشرکت دانش بنیان «راه سبز چهلستون» داشته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

*شرکت دانش بنیان «راه سبز چهلستون» از چه سالی و با چه رویکردی آغاز به کار کرد؟
شرکت دانش بنیان «راه سبز چهلستون» در سال ۸۴ تاسیس و در سال ۸۷ وارد شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شد، فعالیت خود را با تولید دستگاه «سطح سنج آلترا سونیک» آغاز کردیم و بعد از تولید این محصول و ارائه آن به صنعت به سراغ تولید دستگاه‌هایی رفتیم که برای اندازه گیری سطح مواد درون مخازن استفاده می‌شدند. به این نتیجه رسیدیم که «سطح سنج رادار» بازار بسیار گسترده تری دارد و در طیف وسیعی از مخازن قابل استفاده است.

محصول تولیدی ما مشابه خارجی دارد اما چون تکنولوژی بسیار بالایی دارد تنها هشت کشور دنیا این محصول را تولید می‌کنند که معروف ترین آنها آلمان و آمریکا هستند

کاربرد اصلی این محصول در صنایع دارای مخزن است که این مخازن ممکن است برای انبار و نگهداری مواد باشد و یا مخازنی که در فرایند تولید قرار دارند. این مخازن خیلی بزرگ هستند و روش‌های اندازه گیری سخت و غیر دقیقی دارند از این رو تولید این دستگاه را در دستور کار قرار دادیم.

*عمده فعالیت شرکت دانش بنیان «راه سبز چهلستون» در چه زمینه‌ای است؟
فعالیت اصلی شرکت در تولید تجهیزات ابزار دقیق و اتوماسیون صنعتی است که محصول سطح سنج رادار به عنوان محصولی هایتک با تکنولوژی بالا در حوزه ابزار دقیق محسوب می‌شود.

علاوه بر آن فعالیت‌هایی در زمینه اتوماسیون صنعتی با رویکرد کاهش مصرف انرژی داشتیم، برای مثال در کارخانه‌های تولید آجر دستگاهی را تولید کرده‌ایم که میزان مصرف سوخت را تا ۳۰ درصد کاهش می‌داد.

برای کنترل اقلیم گلخانه‌ها نیز دستگاه‌هایی را طراحی کردیم که در مصرف آب و برق و سیستم گرمایش و سرمایش به شدت موثر بود. در حال حاضر تمرکز شرکت بر روی سیستم ابزار دقیق بود، بیشتر فروش این محصول در صنعت نفت بوده است.

*روش استفاده از دستگاه « سطح سنج رادار» چگونه است؟
این دستگاه در قسمت بالایی مخزن نصب می‌شود و بدون هیچ گونه تماس با مواد داخل مخزن و با ارسال امواج به داخل مخزن مشخص می‌کند که در حال حاضر چه میزان ماده در مخزن موجود است؛ بازار این محصول خیلی بزرگ است، با صنایعی مانند پالایشگاه، پتروشیمی، تولید کنندگان قیر، تولید کنندگان روغن صنعتی، صنایع دارویی و صنایع شیمیایی در این زمینه همکاری داشته‌ایم.

از این رو تاکنون با پالایشگاه‌های اصفهان، پاسارگاد،جی شرکت‌های پتروشیمی در خراسان رضوی، لرستان، شیراز، مروارید عسلویه و نیروگاه‌های کازرون، گلبرق ارومیه، شهید محمد منتظری و دیگر صنایع همکاری داشته‌ایم.

* دستگاه « سطح سنج رادار» مشابه خارجی دارد؟
محصول تولیدی ما مشابه خارجی دارد اما چون تکنولوژی بسیار بالایی دارد تنها هشت کشور دنیا این محصول را تولید می‌کنند که معروف ترین آنها آلمان و آمریکا هستند.

دستگاه «سطح سنج رادار» دارای تمام استانداردهای بین المللی است و از نظر قیمت حدود ۶۰ درصد قیمت نمونه‌های خارجی است و این امر در زمینه صرفه‌جویی در هزینه‌ها بسیار موثر است ضمن اینکه در حوزه رقابتی نیز خدمات پس از فروش شاخص مهمی است که ما داریم

*ویژگی‌های بارز دستگاه «سطح سنج رادار» چیست؟
دستگاه «سطح سنج رادار» محصولی استراتژیک برای صنایع نفت و پتروشیمی محسوب می‌شود به ویژه در بحث پایانه‌ها که قرار است محصولات نفتی را صادر کنند. این دستگاه در بُرد فرکانسی رادار هواپیما کار می‌کند و جزء موارد تحریمی محسوب می‌شود و به دلیل تشدید تحریم‌ها ورود این دستگاه با مشکل جدی مواجه است و از طرفی نیز دستگاه‌هایی که در گذشته خریداری شده نمی‌تواند خدمات پس از فروش را دریافت کند.

بناباین با تولید این محصول در گام نخست تکنولوژی سطح بالا را در کشور پیاده کردیم و به دانش فنی این محصول دست یافتیم که جدیدترین روش اندازه سطح مایعات در مخازن است و در تمام صنایع پیشرفته دنیا از این روش استفاده می کند.

*تفاوت قیمت محصول تولیدی شما با مشابه خارجی چه میزان است؟
دستگاه ما دارای تمام استانداردهای بین المللی است و از نظر قیمت حدود ۶۰ درصد قیمت نمونه‌های خارجی است و این امر در زمینه صرفه‌جویی در هزینه‌ها بسیار موثر است ضمن اینکه در حوزه رقابتی نیز خدمات پس از فروش شاخص مهمی است که ما داریم.

*برای فروش محصولات خود با چه مشکلی رو به رو هستید؟
باید توجه داشت که اولین قطعه این محصول را در سال ۸۹ ساختیم و به متقاضیان معرفی کردیم اما  راضی کردن آنها برای استفاده این محصول بسیار سخت بود، صنایع کشور بسیار سخت به تولیدات داخلی اعتماد می‌کنند و این در حالی است که ما خدمات پس از فروش را داشتیم و فرصت تست را نیز برای خریداران فراهم کردیم.

اما در نهایت موفق به جلب اعتماد خریداران شدیم و این در حالی است که هنوز پس از ۱۰ سال رضه این محصول به بازار برای جلی اعتماد خریداران جدید با مشکل مواجه هستیم.

*آیا دستگاه «سطح سنج رادار» توانسته کشور را از واردات نمونه خارجی بی نیاز کند؟
محصول ما توانسته کشور را از واردات بی نیاز کند البته هنوز محصول ما به دلایلی انبوه سازی نشده و سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ دستگاه تولید می‌شود؛ دستگاه ما قسمت‌های بسیار مختلفی دارد و تلفیقی از دانش الکترونیک، مکانیک، ابزار دقیق، مخابرات و کنترل است برای تولید این دستگاه نیز از روش برون سپاری استفاده کردیم به این صورت که هر قسمت از محصول را به یکی از تامین کنندگان در بیرون از شرکت واگذار کرده‌ایم و در نهایت محصول در شرکت مونتاژ و تست می‌شود.

دستگاه «سطح سنج رادار» توانسته کشور را از واردات بی نیاز کند البته هنوز محصول ما به دلایلی انبوه سازی نشده و سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ دستگاه تولید می‌شود

*مهم ترین چالش‌های پیش روی تولید دستگاه «سطح سنج رادار» در کشور چیست؟
قطعا افزایش قیمت دلار باعث شده قیمت تمام شده محصولات بالاتر رود و مواد اولیه را با قیمت بالا خریداری کنیم در نتیجه مجبور به فروش محصول تولیدی با ارزش بالاتری هستیم.

از سوی دیگر به دلیل حساسیت ویژه‌ای که این دستگاه دارد همه قطعات الکترونیکی شامل آی سی ها و بُرد خام الکترونیکی از شرکت‌های آمریکایی باید تامین شوند که در سخت‌ترین شرایط هم بهره‌وری قطعات کاهش نداشته باشد و این چند وقت به دلیل تحریم‌ها در تامین کالا در خارج از کشور خیلی از این قطعات را به صورت چمدانی وارد کردیم که این هم مشکلی در این زمینه بود.

کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند و نگهداری آنها نیز از دیگر چالش‌های اغلب شرکت‌های دانش بنیان است چرا که بسیاری از کسانی که با این شرکت‌ها همکاری می‌کنند قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند.

یکی از دیگر مشکلات تامین منابع از محل وام بود که از چند بانک و صندوق حمایتی وام گرفتیم و در سال ۹۷ و ۹۸  ما هم نتوانستیم آن قدر که مد نظرمان بود فروش داشته باشیم و درآمد وارد شرکت شود، از این رو در پرداخت بدهی‌ها با مشکل مواجه شدیم که خیلی با ما همکاری نشد تا بتوانیم بدهی‌های شرکت را پرداخت کنیم و با مشکلات زیادی رو به رو شدیم.

انتظار شما از مسئولان برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان چیست؟
انتظار ما از مسئولان خیلی بالا نیست، تنها دوست داریم شرایط را برای کسب و کار راحت تر کنند، عوامل جانبی در کسب و کار زیاد شده که خود کسب و کار را تحت تاثیر قرار می دهد، درگیری با سازمان مالیات و درگیری با سازمان تامین اجتماعی تمام انرژی و وقت شرکت را صرف می‌کند و مواردی نیز وجود دارد که با محدودیت‌های قانونی مواجه می‌شویم که قطعا باید نظارت بر کسب و کار باشد.

از سوی دیگر باید توجه داشت آنطور که در قانون اشاره شده در اجرا این اتفاق نمی‌افتد، در زمینه سر حسابرسی‌ها، قراردادها و... مشکلات زیادی داشتیم، انتظار حمایت ویژه نداریم اما انتظار داریم عادلانه تر قوانین را رعایت کنند.

کد خبر: ۶۳٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha