۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
ایران آماده تست انسانی واکسن کرونای تولید داخل است
دیلی صباح:

ایران آماده تست انسانی واکسن کرونای تولید داخل است

عدم دسترسی به واکسن های خارجی در نتیجه تحریم های آمریکا و FATF ضرورت تولید واکسن داخلی در ایران را ایجاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، ایران مرحله اول آزمایش انسانی واکسن کرونا را این هفته آغاز کرد و بیش از ۱۰ هزار داوطلب ۱۸ تا ۵۰ سال که از سلامت کامل برخوردار باشند، برای این واکسن ثبت نام کردند. در نخستین مرحله، ۵۶ داوطلب برای دریافت دو شات واکسن در فاصله دو هفته انتخاب می شوند. 

نتایج آن برای سنجش پاسخ ایمنی زایی واکسن چهار هفته بعد ارزیابی می شود.

تا کنون بیش از ۱ میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده اند و ۵۴ هزار نفر از دنیا رفته اند. در هفته های اخیر در پی اعمال محدودیت ها، موارد ابتلا و مرگ و میر کاهش یافته است.

گفته می شود مراحل آزمایش واکسن به احتمال زیاد تا ژوئن ۲۰۲۱ کامل می شود؛ هر چند تولید انبوه آن می تواند پیش از پایان آزمایش ها آغاز شود. بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، مرحله آزمایش انسانی، پس از پایان آزمایش روی خرگوش ها، خوک ها و میمون ها انجام شده است.

عدم دسترسی به واکسن های خارجی در نتیجه تحریم های آمریکا و FATF ضرورت تولید واکسن داخلی را ایجاد کرد. تحریم های آمریکا مبارزه با این همه گیری را در ایران بسیار دشوار کرده است. رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد اداره کنترل دارایی های خارجی آمریکا با معافیت های بانکی برای خرید واکسن برای ایران مخالفت کرده است.

سازمان هایی در داخل و خارج از ایران خواستار دسترسی مردم ایران به واکسن و بی اثر کردن تحریم ها برای این هدف شده اند.

قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF هم یکی از موانع ایران برای دسترسی به واکسن است. علی مطهری هفته پیش از محروم شدن ایران از ۵۰ میلیون دلار کمک هزینه خرید واکسن در نتیجه قرار گرفتن در لیست سیاه FATF گفت. همتی در واکنش به این سخنان، گفت توافق اولیه برای انتقال این پول برای خرید واکسن انجام شده است.

کد خبر: ۶۳٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha