۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ در اردبیل پرداخت شد
رئیس جهاد کشاورزی اردبیل:

۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ در اردبیل پرداخت شد

اردبیل- رئیس جهاد کشاورزی اردبیل گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ در بخش کشاورزی استان به فعالان این حوزه پرداخت شده است.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد:‌ در همه کشورها و جوامع بشری، کشاورزی به عنوان پیشران و موتور محرکه سایر بخش‌ها محسوب می‌شود به طوریکه تأثیر این بخش را در تحولات اقتصادی، اشتغال، امنیت غذایی و همچنین ابعاد اجتماعی به راحتی می‌توان مشاهده کرد.

وی از اقتصاد کشاورزی به عنوان مردمی‌ترین بخش اقتصاد در کشور یاد کرد و گفت: در استان اردبیل ۱۲۰ هزار بهره‌بردار در این حوزه فعالیت می‌کنند که ۳۰ درصد اشتغال استان و ۲۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص در استان اردبیل متعلق به بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به وجود مراکز متعدد تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی در ایجاد تحول بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: سالانه ۱۸۲ طرح در بخش کشاورزی مورد رصد، تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد که ماحصل آن تحولات شکل‌ گرفته در بخش کشاورزی استان اردبیل است.

جایگاه ممتاز اردبیل در ۱۲ محصول استراتژیک با محوریت اقتصاد مقاومتی
نیکشاد تصریح کرد: ما در حال حاضر با ۱۲ محصول استراتژیک با محوریت اقتصاد مقاومتی جایگاه ممتاز یک تا هفت را داریم به طوریکه سه دشت مغان، اردبیل و مشگین‌شهر دارای استعدادهای بی‌نظیر در تولید محصولات متنوع است.

وی از اردبیل به عنوان ویترین بذر در کشور و تولید ۴۳۰ گونه انواع گیاهان دارویی یاد کرد و ادامه داد: صد درصد سرگم، بذر جغندر قند و همچنین ذرت بذری در این استان تولید و نیاز کشور را تأمین و از واردات جلوگیری می‌کند.

نیکشاد به تولید بیش از چهار میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی اشاره کرد و گفت:‌ در این استان بیش از سه میلیون واحد دامی فعالیت می‌کنند و ۴۰ هزار هکتار باغات مثمر وجود دارد.

تولید ۵۲ هزار تن پروتئین سفید و ۳۲ هزار تن پروتئین قرمز در اردبیل
وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در این استان ۵۲ هزار تن پروتئین سفید و ۳۲ هزار تن پروتئین قرمز تولید می‌شود به طوریکه این استان در تولید عسل برند بین‌المللی داشته و سرآمد کشور است.

نیکشاد به سه پروژه و طرح عظیم در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: فعالیت این مجموعه‌ها می‌تواند به انبوهی از تولید و اشتغال کمک کند که امیدواریم هر چه سریعتر این مجموعه‌ها تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی به احداث بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای به ظرفیت یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار در شمال استان اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون ۶۰۰ هکتار از این مجتمع گلخانه‌ای توسط بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومان اجرایی و عملیاتی شده است.

۲۰ درصد کل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در کشور در اردبیل پرداخت شد
نیکشاد از پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ به فعالان بخش کشاورزی خبر داد و خاطر نشان کرد: ۲۰ درصد کل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در کشور در استان اردبیل پرداخت شده و ۸۰ درصد مابقی در ۳۰ استان کشور توزیع شده است.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در افق ۱۴۰۰ امیدواریم با تکمیل مجتمع‌های گلخانه‌ای نه تنها صرفه‌جویی ۴۵۰ میلیون متر مکعب منابع آب بلکه افزایش ۷۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی و ۱۰ هزار اشتغال را شاهد باشیم.

نیکشاد ضرورت تکمیل پایاب سد خداآفرین و همچنین سد احمدبیگلو و عمارت را یادآور شد و اظهار کرد: با اذن مقام معظم رهبری اعتبارات خوبی برای این پروژه‌ها از محل منابع مرزی پرداخت شده و پروژه‌ها با ۹۴ درصد پیشرفت در مرحله تکمیل است که برای تکمیل این پروژه‌ها ۴۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز است تا شاهد بهره‌برداری از این مجموعه‌های عظیم تولیدی باشیم.

۲۳۰۰ هکتار از اراضی اردبیل تحت پوشش سامانه نوین آبیاری قرار گرفته است
وی تصریح کرد: قطعا با افزایش تولید در مزارع پایاب این سدها زمینه اشتغال برای ۱۰ هزار نفر فراهم می‌آید و تولید محصولات کشاورزی نیز تا یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل در مورد توسعه سامانه نوین آبیاری در استان و پرداخت تسهیلات در این زمینه خاطر نشان کرد: در حال حاضر در توسعه سامانه نوین آبیاری، استان اردبیل رتبه چهارم کشوری را دارد به طوریکه امسال دو هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی تحت پوشش این سامانه قرار گرفته که یک رشد ۶۰ درصدی را به نسبت سال‌های گذشته در توسعه آبیاری مدرن شاهد هستیم.

نیکشاد هدف‌گذاری در سال جهش تولید را توسعه آبیاری مدرن در ۱۲ هزار هکتار بیان کرد و گفت: با افزایش راندمان تولید تا ۹۰ درصد، در پنج سال آینده استان اردبیل به قطب تولید غلات استراتژیک کشور تبدیل خواهد شد.

کد خبر: ۶۳٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha