۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
تولید سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ در ایران| تا ۵ ماه آینده نتیجه تحقیقات مرغ آرین مشخص می شود
تحلیل بازار داخلی و جهانی گوشت مرغ

تولید سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ در ایران| تا ۵ ماه آینده نتیجه تحقیقات مرغ آرین مشخص می شود

در حالی که در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰.۰۲۶ تن گوشت مرغ در سراسر جهان تولید شده است ایران نیز ۲ میلیون و ۴۰۰هزار تن گوشت مرغ تولید کرده است. این در شرایطی است که پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۰ بخش عمده ای از این تولید از سویه آرین باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: گوشت طیور جدا از اینکه منبع بزرگی از پروتئین است، سرشار از فسفر و سایر مواد معدنی و ویتامین های B کمپلکس نیز می باشد. همچنین از نظر چربی های ترانس مضر کم است، اما از نظر چربی های اشباع نشده مفید زیاد است، بنابراین انتظار می رود تقاضای گوشت طیور در سراسر جهان رشد قوی و مداومی را طی چند سال آینده حفظ کند.

از سوی دیگر صنعت جهانی مرغ در سال ۲۰۲۰ با سرعت مداوم به رشد خود ادامه می دهد که عمدتا ناشی از افزایش تولید، افزایش جمعیت؛  قدرت خرید بیشتر و شهرنشینی است. به طوری که بر اساس آمارهای جهانی انتظار می رود بازار جهانی مرغ تا سال ۲۰۲۷، سالانه نرخ رشدی به میزان ۳ درصد داشته باشد. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰.۰۲۶ تن گوشت مرغ در سراسر جهان تولید شده است.

به گفته سازمان فائو، کشور چین مصرف سرانه طیور ۱۱.۶ کیلوگرم در سال ۲۰۱۸ را ثبت کرده است که یکی از بالاترین مقادیر در جهان است.  

از سوی دیگر آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹،   ایالات متحده با تولید ۷۱۰.۱۹ تن در جایگاه اول تولیدکنندگان گوشت طیور در دنیا قرار گرفته است و پس از آن نیز «برزیل، اتحادیه اروپا، چین و هند» در رتبه دوم تا پنجم دنیا قرار داشته اند.

انتظار می رود بازار جهانی مرغ تا سال ۲۰۲۷ سالانه نرخ رشدی به میزان ۳ درصد داشته باشد 

از سوی دیگر فائو اعلام کرده است که تا سال  ۲۰۳۰ سرانه تقاضای گوشت طیور ۲۷۱ درصد در جنوب آسیا، ۱۱۶ درصد در اروپای شرقی و آسیای میانه، ۹۷ درصد در خاورمیانه و شمال آفریقا و ۹۱ درصد در شرق آسیا و اقیانوس آرام افزایش می یابد.

سازمان فائو در بخش دیگری از گزارش منتشر شده خود اذعان داشته است که کشور ژاپن با واردات ۱۷۵.۱ تن گوشت طیور در رده اول وارد کنندگان جهان قرار گرفته و «مکزیک، اتحادیه اروپا، عربستان سعودی و عراق» در رده های بعدی قرار داشته اند.

از سوی دیگر در حالی که در سال ۲۰۱۹ به ترتیب کشورهای «برزیل، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، تایلند و چین» پنج صادر کننده عمده گوشت طیور بوده اند، بر اساس آمارهای شبکه جهانی اطلاعات کشاورزی USDA صادرات جهانی گوشت طیور در سال ۲۰۲۰ با ۴ درصد افزایش به ۱۲.۵ میلیون تن رکورد رسیده است.  

گزارشات جهانی همچنین در بخش میزان مصرف سرانه طیور در سال ۲۰۱۹ بیانگر این است که بالاترین میزان سرانه مصرف به ترتیب متعلق به مالزی  با ۶۳ کیلوگرم برای هر نفر، ایالات متحده آمریکا با ۵۸ کیلوگرم برای هر نفر و برزیل با ۵۷ کیلوگرم برای هر نفر بوده است.

تولید سالانه ۳ میلیون تن مرغ زنده در کشور
کشور ایران نیز از جمله کشورهای تولید کننده طیور از جمله مرغ در دنیا است که کل نیاز کشور را از طریق تولید داخل تامین می کند و به هیچ وجه واردات مرغ ندارد.

برومند چهار آیین، رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان کرمانشاه در خصوص حجم تولید گوشت مرغ در کشور به خبرنگار «بازار» گفت: سالانه ۳ میلیون تن مرغ زنده تولید داریم که ۲۵درصد آن افت است و در نهایت ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود. به این ترتیب نه تنها واردات نداریم بلکه جزو صادرکنندگان گوشت مرغ در دنیا نیز هستم.

شبکه جهانی اطلاعات کشاورزی USDA: صادرات جهانی گوشت طیور در سال ۲۰۲۰ با ۴ درصد افزایش به ۱۲.۵ میلیون تن رسیده است

چهار آیین در پاسخ به این سوال که کمترین دوره ای که یک جوجه می تواند به بازار عرضه شود در دنیا و ایران چند روز است، گفت: در سطح جهانی جوجه برویلر داریم که در واقع جوجه های کبابی است که در زمان ۲۸ روزه کی تا ۳۰ روزه گی به بازار عرضه می شود.

وی ادامه داد: پس از آن جوجه ها به اصطلاح  chicken نامیده می شد که در حقیقت در زمان ۴۰ روزه گی است که به طور میانگین وزن شان به ۲ و نیم کیلوگرم می رسد.

چهارآیین گفت: از سوی دیگر در برخی مواقع مرغ را تا ۶۰ روزه گی هم نگه می دارند که وزن تا ۴ کیلوگرم هم بالا می رود و غالبا برای قطعه بندی است.

این کارشناس صنعت طیور تاکید کرد: موارد ذکر شده در سطح جهانی است اما در در ایران جوجه های کبابی یا برویلر نداریم و  ۹۰ درصد مرغداران  کشور، مرغ را بین ۴۵ تا ۵۰ روز نگه می دارند که به وزن ۲ و نیم کیلوگرم برسد.

وی خاطر نشان کرد: به این ترتیب در ایران حداقل زمانی که مرغ را در سالنها نگه می دارند ۳۵ روز است که وزن زنده مرغ به ۱۸۰۰گرم می رسد و در نهایت وزن لاشه آن بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ گرم می شود.

چهار آیین گفت: اگر این فرهنگ جا بیفتد که مثل عرف جهانی مرغ را نهایتا تا ۳۵ روزه گی نگه دارند ظرفیت تولید بالا می رود، مرغ تولیدی صادراتی می شود، واکسن کمتری مصرف می شود، ضریب تبدیل بسیار پایینی خواهیم داشت و مرغ نیز چربی کمتری می گیرد.

تولید ۲۰.۵۱ میلیون تن گوشت جوجه کبابی در ایالات متحده در طول سال ۲۰۲۰
در حالی که به گفته کارشناسان صنعت طیور ایران، جوجه کبابی (برویلر) کشور بسیار ناچیز است تا حدی که می توان گفت صفر است بازار جهانی جوجه کبابی بسیار پر رونق است و بر اساس اطلاعات و داده های منتشر شده، در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰.۵۱ میلیون تن گوشت جوجه کبابی در برترین تولید کننده این نوع گوشت یعنی ایالات متحده  تولید شده است. کشور چین نیز با تولید ۱۵.۵ میلیون تن در جایگاه دوم تولید جوجه کبابی قرار دارد.

برزیل؛ بزرگترین صادر کننده مرغ در سال ۲۰۱۹
آمارهای جهانی منتشر شده در اواسط سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که کشور برزیل با۴ میلیون تن و ایالات متحده آمریکا با ۳.۶ میلیون تن عمده ترین صادر کنندگان مرغ در سال ۲۰۱۹ بوده اند که به ترتیب تقریبا ۲۴ و ۲۲ درصد از کل صادرات دنیا را به خود اختصاص داده اند.

چهار آیین کارشناس صنعت طیور: سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود

پس از آن نیز کشور هلند با ۱.۵ میلیون تن و لهستان نیز با ۱.۵ میلیون تن سهم ۱۸ درصدی از صادرات گوشت مرغ را در این سال را به خود اختصاص داده اند. کشورهای بلژیک با ۵۰۹ هزار تن، ترکیه با ۴۹۳ هزار تن، آلمان  با ۴۷۳ هزار تن، فرانسه با۳۹۸ هزار تن، اوکراین با ۳۶۱ هزار تن، انگلیس با ۳۵۹ هزار تن و هنگ کنگ با۳۲۸ هزار تن در رده های بعدی صادرکنندگان مرغ در سال ۲۰۱۹ قرار گرفته اند.

نوسان قیمت صادراتی طیور بین هزار و ۴۵ دلار تا ۲هزار و ۶۸۳ دلار در هر تن در سال ۲۰۱۹
از سوی دیگر بر اساس گزارشات منتشر شده جهانی از نظر ارزش، بزرگترین کشورهای تامین کننده طیور در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹به ترتیب کشورهای برزیل به میزان۶.۵ میلیارد دلار، ایالات متحده آمریکا  به ارزش ۳.۷ میلیارد دلار و لهستان به ارزش۲.۹ میلیارد دلار بودند که در مجموع ۴۸ درصد از صادرات جهانی را تشکیل می دهند.   پس از این کشورها نیز هلند، آلمان، فرانسه، بلژیک، تایلند، ترکیه، اوکراین، هنگ کنگ و انگلیس قرار دارند که مجموعاً ۳۱ درصد بیشتر را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده متوسط ‌قیمت صادرات طیور مختلف از جمله مرغ در سال ۲۰۱۹ به ازای هر تن هزار و ۶۴۴ دلار  بوده است. از سوی دیگر در میان قیمتهای صادراتی، در بین کشورهای صادر کننده عمده اختلاف معنی داری وجود داشت.   به طوری که در سال ۲۰۱۹، کشور تایلند با بالاترین قیمت (۲، ۶۸۳ دلار در هر تن) صادرات طیور داشته است و ایالات متحده با کمترین قیمت (۱۰۴۵ دلار در هر تن) صادرات داشته است.

بازاری به بزرگی ۱۶۶ میلیون تن پیش روی تولیدکنندگان جهانی طیور تا سال ۲۰۳۰
کارشناسان جهانی پس از بررسی بازار جهانی گوشت طیور پیش بینی کرده اند که میزان جهانی مصرف گوشت طیور تا سال ۲۰۲۹ به ۱۴۴.۸۷ تن می رسد. این در حالی است که پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۳۰ حجم بازار به ۱۶۶ میلیون تن برسد.

کمتر از ۱۰ درصد از گوشت تولیدی در کشور از سویه آرین است
پس از اعمال تحریم ها علیه ایران، بعد از ۲۰ سال مسئولان کشور به دنبال وارد کردن نژاد مرغ آرین به چرخه تولید هستند و بعد از یک دوره تحقیقاتی ۴۰۰ روزه، خبرها حاکی اولین جوجه یکروزه آرین به چرخه تولید شده است و باید چند ماهی منتظر نتیجه تحقیقات انجام شده ماند.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در خصوص ورود جوجه یک روزه مرغ آرین به چرخه تولید به «بازار» گفت: این گونه اصلاحات ژنتیکی پیش از این هم انجام شده است تا بتواند با سایر نژادها رقابت کند.

یوسفی افزود: سویه آرین از پیش از انقلاب در ایران بوده است و در دوره های مختلف روی آن تحقیقاتی صورت گرفته است تا میزان عملکرد آن بالا رود. حال باید دید اصلاحات انجام شده اخیر چقدر موثر بوده است.

در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد گوشت تولیدی کشور از سویه آرین است

برومند چهارآیین دیگر کارشناس صنعت طیور ایران نیز در این خصوص به «بازار» گفت: تا حدود ۲۰ سال پیش هرآنچه مرغ در کشور تولید می شد از نژاد آرین بود. از ۲۰ سال پیش نژادهای دیگری مثل راس وارد کشور شد و چون از نظر اقتصادی کارایی بالایی داشتند یعنی غذای کمتری می خوردند، وزن بیشتری می گرفتند، دوره پرورش آنها کوتاه بود، ضریب تبدیل پایین تری نسبت به آرین داشتند تبدیل به سویه های غالب مورد استفاده تولیدکنندگان شدند؛ در نتیجه سویه آرین کنار رفت و فقط در حد اینکه کارهای تحقیقاتی در منطقه بابلکنار روی آن انجام بدهند باقی ماند.

چهار آیین افزود: تحریم خارجی و خود تحریمی های داخل باعث شد از ابتدای سال ۹۸نگاه دیگری از سوی دولت به سویه آرین بشود چرا که برنامه این است که در ۱۴۰۰ بخش عمده گوشت تولیدی کشور از سویه آرین باشد.وی خاطر نشان کرد:در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از گوشت تولیدی در کشور از سویه آرین است.

چهار آیین در پاسخ به این سوال که چرا برخی معتقدند اصلاحات انجام شده روی آرین تنها هدر دادن بودجه کشور است، گفت: این گفته منصفانه نیست. با این وجود اصلاح آرین حدود ۲۰ سال است که بیرون نیامده لذا باید منتظر باشیم تا تولید کنندگانی که از جوجه یکروزه آرین اخیرا استفاده کرده اند چند دوره آن را پرورش دهند و نهایتا در ۴ تا ۵ ماه آینده در عمل ببینیم طی چند هفته به سن بازاری می رسد، چقدر غذا می خورند و غیره.

کد خبر: ۶۳٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha