کشت زیره سبز برای اولین بار در شهرستان کهگیلویه انجام شد
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

کشت زیره سبز برای اولین بار در شهرستان کهگیلویه انجام شد

یاسوج- تاج الدینی، رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کشت زیره سبز برای اولین بار در شهرستان کهگیلویه خبر داد.

الیاس تاج الدینی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کشت زیره سبز در شهرستان کهگیلویه به صورت آزمایشی انجام شده است، گفت: سه و نیم هکتار از مزارع  شهرستان کهگیلویه در دو مزرعه به زیر کشت زیره سبز رفته است.

وی با بیان اینکه زیره سبز از گیاهانی است که به صورت دیم کشت می شود، گفت: این گیاه در آذر ماه کشت و در اردیبهشت ماه نیز برداشت می‌شود.

تاج الدینی برداشت زیره در هر هکتار را ۸۰۰ کیلو گرم عنوان کرد و گفت: زیره یکی از محصولاتی است که نسبت به خشکی، سرما و شوری خاک تا حدود زیادی مقاوم است.

وی افزود: زیره از محصولاتی است که دارای خواص دارویی فراوان از جمله هضم‌کننده غذا، شیرافزا، ضد تشنج، رفع‌کننده دل‌پیچه و درد معده بوده و در درمان راشیتیسم یا نرمی اسنخوان نیز مفید است.

تاج الدینی یکی از مزیت‌هایی اقتصادی کشت این محصول را فصل رشد کوتاه عنوان کرد و گفت: پس از برداشت محصول زیره سبز، زمین می تواند زیر کشت محصولاتی نظیر ذرت علوفه‌ای، هویج، ارزن، کنجد و سویا برود.

وی نیاز آبی کم و تأمین آب مورد نیاز این محصول از نزولات جوی، را از دیگر مزایای کشت این محصول عنوان کرد و افزود: زیره سبز گیاهی یک ساله و علفی بوده که تا ارتفاع ۶۰ سانتی متر رشد کرده و برگ ها نیز بریده بریده و به شکل نوارهای باریک نخی شکل و سبز رنگ هستند.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: گل های کوچک به رنگ سفید و صورتی و به صورت چتر مرکب در انتهای ساقه گل دهنده و در ماه های اردیبهشت تا خرداد ظاهر شده و تکثیر گیاه نیز از طریق بذر انجام می شود.

تاج الدینی افزود: تاریخ کشت به شرایط اقلیمی محل رویش بستگی دارد به طوری که در مناطق معتدل یک محصول پائیزه و در مناطق سرد به صورت یک محصول بهاره کشت می شود.

وی کشت زیره سبز را به صورت ردیفی عنوان کرد و گفت: هر هکتار به ۱۵-۱۲ کیلوگرم بذر با کیفیت نیاز دارد و عمق بذر نیز بسته به بافت خاک بین ۲-۵.۱ سانتی متر و کشت بذر نیز مستقیم در زمین اصلی انجام می شود.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد کاشت زیره سبز را به دو روش خشکه کاری و هیرم کاری عنوان کرد و افزود: بذرها را می توان پس از مخلوط کردن با ماسه نرم به صورت دست پاش در سطح زمین پخش کرد و ۱۰۰  تا ۱۲۰ روز پس از کاشت نیز این گیاه دارویی آماده برداشت است.

تاج الدینی تصریح کرد: معمولا برداشت از اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد آن هم با دست انجام می شود و پس از برداشت بذر را با استفاده از جریان هوا و دستگاه های بوجاری تمیز و بسته بندی می کنند.

وی عملکرد بذر را بسته به شرایط اقلیمی متفاوت دانست و افزود: از هر هکتار ۸۰۰ کلیوگرم  تا یک تن بذر تولید می شود.

کد خبر: ۶۳٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha