۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
ایجاد مرکز دائمی تبادل فناوری ایران و ترکیه
در نشست کمیته مشترک اجرایی بین سازمان‌های صنایع کوچک ایران و ترکیه تأکید شد

ایجاد مرکز دائمی تبادل فناوری ایران و ترکیه

دومین نشست کمیته مشترک اجرایی بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران (ISIPO) و سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط ترکیه (KOSGEB) به‌صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، درپی امضای یادداشت تفاهم‌ همکاری بین سازمان‌های متولی صنایع کوچک و متوسط ایران و ترکیه که با هدف بهبود همکاری‌های اقتصادی و تجاری و قدرت رقابت پذیری SME های دو کشور در بازارهای جهانی صورت گرفت، برنامه عمل (Action Plan) این تفاهم نامه در دومین نشست کمیته مشترک اجرایی آن مورد بحث، تبادل نظر و توافق قرار گرفت.

مطابق برنامه عمل مورد توافق مقرر شد همکاری در زمینه مبادله فنآوری، ایجاد مرکز دائمی تبادل فنآوری ایران و ترکیه، انتقال تجارب در زمینه خوشه‌های کسب و کار، نظام مبادله پیمانکاری فرعی (SPX) و تأمین مالی SME ها، همکاری میان صندوق ضمانت سرمایه گذاری طرفین، برگزاری نشست‌های جذب سرمایه گذاری، برگزاری نشست‌های رودرو (B۲B) بین طرفین ایرانی و ترکیه‌ای، برگزاری دوره‌های تربیت مشاور و همکاری میان BDS های طرفین طی یک تقویم کاری تدوین و پس از تأیید و امضای رؤسای دو سازمان به مرحله اجرا درآید.

شایان ذکر است، در بیست و یکمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه که ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ در آنکارا تشکیل شد، بر اساس بند (۴) "موافقت نامه امضاء شده میان جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران درخصوص همکاری‌های اقتصادی، صنعتی، و فنی" در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۶۰، بر تقویت همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور ذیل بند V-b/۳ تأکید شد.

در همین راستا، در یادداشت تفاهمی که در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران (ISIPO) و سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط ترکیه (KOSGEB) به امضاء رسید، طرفین در تلاش‌اند طبق قوانین، مقررات و سیاست‌های جاری در کشور خود، همکاری‌های فنی میان خود را ترغیب و ترویج نمایند.

طرفین در این تفاهم نامه، دانش و تجربیات خود برای بهبود زیرساخت‌های سازمانی و مکانیسم‌های حمایتی با هدف بهبود SME ها را به اشتراک گذاشته و فعالیت‌های مشترکی، از جمله تبادل اطلاعات درباره سیاست‌ها، اقدامات و برنامه‌های کاربردی که هدف آن‌ها حمایت از SME ها است، تبادل تجارب در زمینه فعالیت‌هایی که مخاطب آن‌ها SME ها است و تبادل نشریات و داده‌ها برای SME ها را دنبال خواهند کرد.

همچنین در این تفاهم نامه طرفین برای SME ها و نهادهای مرتبط با آن‌ها برنامه‌های اطلاع ‌رسانی تدارک خواهند دید و به یکدیگر در زمینه توسعه کارآفرینی کمک خواهند کرد، که این کمک‌ها شامل بررسی و پیشنهاد ایجاد مراکز کارآفرینی، تربیت مربیان کارآفرینی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و موارد مشابه است.

انتقال تجربیات در زمینه صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سمینارها، کنفرانس‌ها و ... در چارچوب توافقات انجام شده با یکدیگر، انتقال فنآوری درخصوص طراحی، مشاوره امکان‌ سنجی، کارگاه‌های پیش‌ ساخته صنعتی و مراکز خدمات فنآوری و کسب و کار و ... به طرف مقابل در چارچوب قراردادهای جداگانه و حمایت از تهیه پروژه‌های مشترک برای SME ها با مشارکت سازمان‌های بین‌المللی، از دیگر توافقات دو کشور در این یادداشت تفاهم‌ همکاری است.

ایران و ترکیه همچنین در بخش دیگر این تفاهم نامه بر همکاری به منظور انتقال فنآوری‌های بومی در بخش‌های صنعتی معین، تسهیل تبادل هیأت‌های تجاری، تورهای صنعتی و دیدارهای تجاری رودررو به منظور ایجاد زمینه‌های فعالیت‌های مشترک کسب و کار بین صنایع کوچک، مبادله و توزیع اطلاعات مربوط به کالا، خدمات و امکان همکاری‌ها و سرمایه‌ گذاری مشترک (Joint Venture) بین صنایع کوچک، برپایی نمایشگاه‌های مجازی و ایجاد ارتباط (Link) در پایگاه‌های ارتباطی خود با توجه به تولیدات و خدمات بنگاه‌های کوچک و متوسط و اطلاع ‌رسانی حضور واحدهای بنگاه‌های کوچک و متوسط در نمایشگاه‌های تجاری و صنعتی مرتبط در کشور متبوع خود تأکید کردند.
گالری

کد خبر: ۶۳٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha