۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
پاییز پُربارش برای یزد/ ضرورت بهره وری آب برای رشد اقتصادی
یادداشت وارده؛

پاییز پُربارش برای یزد/ ضرورت بهره وری آب برای رشد اقتصادی

یزد- «یزد در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و نیز نسبت به بلندمدت، پربارش‌ترین استان کشور بوده است» این، بخشی از یادداشت تحلیلی محمودرضا رحمانی، کارشناس اقتصادی برای بازار است.

محمودرضا رحمانی؛ بازار: استان یزد در پاییز امسال با رشد ۱۰۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین رشد بارندگی‌ها را در سالی پربارش تجربه کرده و این رشد در حالی بوده است که در استان‌های شمال شرق و جنوب شرق شاهد کاهش بارندگی‌های پاییزی نسبت به سال قبل بوده‌ایم.

در پاییز امسال، استان‌های مرکز ایران به ویژه استان یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد شاهد رشد قابل توجه بارش‌ها بوده‌اند. در دوره آبی، ابتدای مهرماه تا پنجم دی‌ماه، میزان بارندگی‌ در استان‌های گیلان، کهگیلویه و بویر احمد و مازندران به عنوان پرباران‌ترین استان‌ها به لحاظ میزان بارندگی به ترتیب ۳۳۸.۶ ، ۳۲۹.۵ و ۲۱۵.۱ میلیمتر گزارش شده که بیشترین رشد بارش در میان این سه استان نسبت به سال قبل ۷۲.۸ درصد و نسبت به بلندمدت با ۵۸ درصد متعلق به کهگیلویه و بویر احمد بوده است.

بر اساس جدول آماری مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور، در این مدت کمترین بارندگی‎ها در استان‌های سیستان و بلوچستان با ۵.۷ میلیمتر، هرمزگان با ۱۲.۵ و کرمان با ۲۵.۸ میلیمتر گزارش شده که در میان این سه استان نیز بیشترین کاهش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل با منفی ۸۹ و نسبت به بلندمدت نیز با منفی ۶۶.۷ درصد در استان هرمزگان گزارش شده است.

در این میان، استان یزد با وجودی که در دو دهه گذشته با خشکسالی‌های پی‌درپی و مستمر مواجه بوده و در چند سال گذشته کم‌بارش‌ترین استان ایران معرفی شده، در پاییز امسال هم نسبت به مدت مشابه سال قبل و هم نسبت به بلندمدت، پربارش‌ترین استان کشور بوده است.

استان یزد در پاییز امسال با رشد ۱۰۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین رشد بارندگی‌ها را در سالی پربارش تجربه کرده است

یزد، دومین استان پربارش در پاییز گذشته
در واقع بارش ۴۰ میلیمتر امسال در استان یزد بیانگر آن است که میزان بارندگی‌ها در این استان به عنوان دومین استان پربارش در ۹۵ روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۹.۷ میلیمتر بوده ۱۰۳ درصد و نسبت به بلندمدت که ۲۱.۲ میلیمتر بوده ۸۱ درصد رشد داشته است.

قبل از استان یزد و در رتبه نخست، پربارش‌ترین استان کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل، اردبیل است که با ۱۲۸ و آذربایجان شرقی با ۷۵.۹ درصد رتبه سوم بیشترین رشد بارندگی‌ها را نسبت به پاییز سال گذشته داشته و استان‌های قم با ۷۸.۷ و خراسان جنوبی با ۵۲.۳ درصد نیز بیشترین رشد بارش‌ها را نسبت به بلندمدت داشته‌اند.

در این جدول، نام استان‌های هرمزگان با منفی ۸۹، سیستان و بلوچستان با منفی ۸۵.۶ و سمنان با منفی ۳۵.۵ درصد با بیشترین کاهش نسبت به پاییز سال گذشته و نام استان‌های هرمزگان با منفی ۶۶.۶، سیستان و بلوچستان با منفی  ۶۲.۷ و خراسان شمالی با منفی ۴۲ با بیشترین کاهش نسبت به بلندمدت دیده می شود.

خسارت هزار میلیارد ریالی ناشی از سیلاب اخیر
در پایان ۳۰ آذر و آخرین روز پاییز، یزد پربارش‌ترین استان کشور از ابتدای سال جاری آبی، نسبت به مدت مشابه سال قبل و بلندمدت بوده که طی چند روز ابتدایی زمستان ۹۹ در رتبه دوم قرار گرفته است.

البته بارندگی‌های پاییز با وجودی‌که برای برخی نقاط و حتی استان یزد نعمت و رحمت بود برای برخی نقاط استان به لحاظ بارندگی‌های ناگهانی، منجر به سیلاب و خسارت شد.

حوزه‌های کشاورزی، مسکن، راه ارتباطی روستایی و جاده بین مزارع، زیرساخت‌های آب، برق، قنوات و تأسیسات شهری و روستایی بیشترین خسارت‌ سیلاب ناشی از بارندگی را به خود دیده‌اند

بر اساس برآوردهای اولیه، سیلاب ناشی از بارندگی‌های اخیر در برخی مناطق استان حدود هزارمیلیارد ریال خسارت به دنبال داشت.

بیشتر خسارات بارندگی و جاری شدن سیلاب در حوزه کشاورزی، مسکن، راه ارتباطی روستایی و جاده بین مزارع، زیرساخت‌های آب، برق، قنوات و تأسیسات شهری و روستایی گزارش شده؛ به گونه‌ای که شهرستان‌های ابرکوه، خاتم و تفت بیشترین آسیب را دیده‌اند.

امیدواریم با اختصاص بودجه‌های مناسب به‌ویژه در بخش آبخیزداری و نیز هشدارهای به‌موقع هواشناسی درباره بارندگی‌های سیل‌آسا در زمستان و حتی بهار، شاهد خسارت به روستاها و شهرهای استان یزد و سایر نقاط کشور نباشیم.

کد خبر: ۶۳٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha