۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
هفته نوسانی بورس
یادداشت وارده؛

هفته نوسانی بورس

مشهد- بسیاری از افراد انتظار صعودهای شارپ از بازار دارند اما باید به این نکته توجه کرد زمانی که بازار به طور غیر منطقی و هیجانی صعود شارپ داشته باشد، قطعا بعد از آن شاهد یک ریزش هم خواهد بود، این بخشی از یادداشت نوید دلاوری کارشناس بازار سرمایه و بورس برای بازار است.

نو.ید دلاوری؛ بازار: در هفته ای که گذشت شاخص کل بین محدوده یک میلیون و ۴۲۸ هزار و ۹۳۰  تا یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۸۰ واحد نوسان داشت تا هفته ای پر نوسان را پشت سر بگذاریم و نوسان گیران بتوانند هفته خوبی را برای نوسان گیری داشته باشند.

 درنهایت چهارشنبه شاخص کل بر روی یک میلیون و ۴۴۷ هزار و ۹۱۵ واحد قرار گرفت و روز تقریباً مثبتی رو برای سهامداران رقم زد اما در این هفته بازار نتوانست خود را به بالای یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برساند و در این در محدوده تنها نوسان داشت.

 بسیاری از افراد ممکن است از این حرکت نوسانی بازار خسته شوند و انتظار صعودهای شارپ از بازار دارند اما باید به این نکته توجه کرد که زمانی که بازار به‌طور غیرمنطقی و هیجانی صعود شارپ داشته باشد ، قطعاً بعدازآن شاهد یک ریزش شارپ خواهیم بود پس اگر بازار بخواهد قله دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را بزند نیازمند نوسان‌ها و حتی اصلاح‌هایی در مسیر حرکتش است تا دوباره شاهد صف‌های فروش چندین ماهه در بازار نباشیم ( مانند شروع ریزش شدید بازار در مرداد امسال ) .

استقبال از گروه دارویی
یکی از گروه‌های بسیار خوب و جذاب که در این هفته بسیار مورد استقبال قرار گرفت، گروه دارویی بود.

شاخص این گروه که از منطقه خوبی حمایت شد توانست بخش بسیاری از سهم‌های مثبت بازار را به خود اختصاص دهد و هنوز شاهد صف خرید در بسیاری از سهم‌های این گروه هستیم و هفته مثبتی نیز برای این گروه در هفته پیشرو پیش‌بینی می‌کنیم.

یکی از برترین سهم‌های این گروه شرکت برکت ( گروه دارویی برکت ) بود که از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است که پیش‌ازاین خبرهایی مبنی بر تولید واکسن کرونا منتشر کرده بود که در هفته گذشته تقریباً توانست در تمام‌روزهای معاملاتی هفته قیمت پایانی مثبت پنج خودش رو پر کنه و روز چهارشنبه به علت افزایش ۵۰ درصدی قیمت و برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی ، توسط ناظر بازار ممنوع  و متوقف اعلام شد .

شروع مثبت
در هفته پیش رو انتظار داریم با توجه به مثبت بودن آخرین روز معاملات هفته قبل، شروع مثبتی برای بازار داشته باشیم و حرکت به سمت شکستن دوباره مقاومت یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و نوسان در این محدوده باشیم.

 توصیه می‌شود با نوسان گرفتن از سهم‌های کم ریسک، از این نوسانات بازار استفاده کنید اما توجه داشته باشید هیچ‌گاه با تمام سرمایه خود اقدام به نوسان گیری از بازار نکنید و توجه به مدیریت سرمایه خود داشته باشید زیرا همان‌طور که می‌دانید مدیریت سرمایه حتی از تحلیل نیز وزن بیشتری در کسب سود دارد.

امید می‌رود بازار با حرکت آرام اما مستحکم خود به سمت شکستن مقاومت‌های پیش روی خود بکند و سهامداران نیز از سودهای منطقی و نه هیجانی بازار استفاده کنند زیرا معاملات هیجانی و بی‌منطق حتی اگر سود نیز داشته باشند ، بازار آن سود را پس خواهد گرفت .

پرهیز از رفتارهای هیجانی
دلایل مختلفی را می‌توان برای افت شاخص و قیمت بسیاری از سهام برشمرد مانند تغییر روند در بازار و نوسانات که جزء ذات جداناپذیر بازار بورس است، از طرفی با توجه به رشد شارپی اخیر بازار بورس انتظار اینکه بازار کمی اصلاح داشته باشد منطقی است.

هم‌چنین قابل‌ذکر است که سهامداران بسیاری برای کسب سود اقدام به فروش می‌کنند و باعث افت بازار می‌شوند، اما نکته‌ای که قابل‌توجه و تأمل در خصوص افت بازار است این است که بسیاری از سهامداران بدون تحلیل و منطق درست تحت تاثیرات جو بازار قرارگرفته و رفتار هیجانی از خود نشان می‌دهند که فشار فروش در بیشتر نمادها را در پی دارد.

اولین تأثیر منفی رفتار هیجانی در بورس، متضرر شدن خود سهامداران است که جبران آن می‌تواند به‌سختی انجام گیرد، رفتارهای هیجانی موجب افت و ریزش شدید بازار و شاخص شده و لذا کاهش قیمت در بسیاری از نمادها را در پی دارد.

شایان‌ذکر است این رفتارها هم‌چنین موجب بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه می‌شود و ایجاد حباب در بورس یکی از پیامدهای آن است.

در همین راستا به سرمایه‌گذاران تازه ورود توصیه می‌شود در معامله‌های خود استراتژی داشته باشند به‌گونه‌ای که اهداف خود از سرمایه‌گذاری، بازه‌ زمانی سرمایه‌گذاری و  سایر مؤلفه‌ها را مشخص کنند.

در این راستا بهتر است دارایی مازاد خود را وارد بازار سرمایه کرده و برای خریدوفروش سهام هیچ‌وقت از وام یا سرمایه قرضی استفاده نکنند و   ترجیحاً سرمایه‌گذاری خود را با مبالغ کمتر آغاز کنند.

کد خبر: ۶۳٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha