۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
نیازی به تجدید نظر و مذاکره درباره برجام نیست| آمریکا به برجام بازگردد و به تعهداتش عمل کند
مدیر ارشد پیشین آژانس انرژی اتمی در گفتگو با بازار:

نیازی به تجدید نظر و مذاکره درباره برجام نیست| آمریکا به برجام بازگردد و به تعهداتش عمل کند

«طارق رئوف» معتقد است برجام نتیجه مذاکرات پیچیده است و تعادل خوبی از تعهدات متقابل را منعکس می کند بنابراین نیازی به مذاکره مجدد یا تجدید نظر در برجام نیست.

بازار؛ گروه بین الملل: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس انرژی اتمی در مصاحبه با رویترز مدعی شد موارد تخطی از برجام خیلی بیشتر از آن است که بتوان به راحتی به آن بازگشت.

وی در ادامه این ادعا افزود: نمی‌توانم باور کنم که خیلی راحت از بازگشت به خانه اول حرف می‌زنند چرا که خانه اول دیگر وجود ندارد واضح است که باید پروتکل یا یک توافق یا تفاهم‌نامه یا اسناد کمکی باشد که به طور واضح مشخص کند چه کاری باید انجام شود.

این ادعای گروسی در حالی مطرح شده است که اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی بعد از خروج یکجانبه آمریکا و بدعهدی طرفین اروپایی، انجام شد.

پیشتر، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز از لزوم توافقی جدید حرف زده بود که پاسخگوی برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران باشد!

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی تنظیم نموده که در ادامه می آید.

طارق رئوف از مقامات سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی است و به عنوان مشاور ارشد در کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سال ۲۰۱۵ حضور داشت. وی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ رئیس اداره سیاست‌های امنیتی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و در مورد ایران، عراق، لیبی، کره شمالی، کره جنوبی و سوریه به شخص مدیرکل گزارش می‌داد. رئوف رئیس جایگزین هیئت اعزامی آژانس به کنفرانس‌های منع گسترش از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ نیز بوده و از فوریه سال ۲۰۱۴ عهده دار سمت مدیر بخش خلع سلاح، کنترل تسلیحات و منع گسترش مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم شده است.

«طارق رئوف» در پاسخ به این سوال که آیا باید بر طبق اظهارات گروسی، برجام با توافقی جدید جایگزین شود گفت: برجام نتیجه مذاکرات پیچیده است و تعادل خوبی از تعهدات متقابل را منعکس می کند. نیازی به مذاکره مجدد یا تجدید نظر در برجام نیست.

وی افزود: همانطور که همه می دانند ایالات متحده آمریکا اولین کشوری بود که در ماه مه ۲۰۱۸ بدون دلیل موجه از برجام خارج شد، بنابراین در ابتدا لازم است واشنگتن مطابقت خود را با برجام بازگرداند و به دنبال آن ایران ۶ قدمی را که از اواسط سال ۲۰۱۹ جهت خروج از برجام برداشت، معکوس کند. «توافقات باید حفظ شود» (Pacta sunt servanda) یک دستورالعمل اصلی در حقوق بین الملل بوده و بدان معنی است که طرفین باید توافقاتی را که در مورد آنها مذاکره کرده اند، رعایت کنند.

وی افزود: برجام شامل محدودیت های زمانی محدود در برنامه هسته ای صلح آمیز ایران با تأیید صحت آژانس بین الملل انرژی هسته ای، همراه با تعهد ایران جهت عدم تولید سلاح هسته ای است. راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی هسته ای در ایران تحت پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای همراه با پروتکل الحاقی برای تأیید انطباق ایران با NPT و برجام کافی است.

«طارق رئوف» در ادامه یادآور شد: بازرسی های روزانه آژانس بین المللی انرژی هسته ای از تأسیسات غنی سازی نطنز و فردو اقدامی است که توسط دولت اوباما برای اطمینان بخشیدن به عناصر ضد ایرانی تندرو در سیستم سیاسی ایالات متحده آمریکا و همچنین کشورهای عربی همسایه ایران و اسرائیل اعلام شده است.

رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین گفت: بازرسی های روزانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای اکنون به سختی انجام می شود، به خصوص در طی بیماری همه گیر COVID-۱۹  و متأسفانه برخی از این بازرسان به این بیماری مبتلا شده اند.

وی تأکید کرد: هنگامی که دولت بایدن ایالات متحده آمریکا را به پیروی از برجام بازگرداند و به تحریم های مختلف علیه ایران خاتمه داد و ایران نیز به برجام بازگشت و محدودیت های برجام را رعایت نمود، گام بعدی باید مشارکت کامل و قاطع کشورهای عربی، ایران و اسرائیل در کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه ایجاد منطقه ای عاری از سلاح هسته ای در منطقه خاورمیانه و همچنین سایر سلاح های کشتار جمعی و سیستم های تحویل آنها باشد.  (MENWFZ / WMDFZ)

وی افزود: مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت آرا تصمیم گرفت اولین جلسه سالانه کنفرانس MENWFZ / WMDFZ در سازمان ملل در نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شود. اما اسرائیل در این اجلاس شرکت نکرد و هم اسرائیل و هم ایالات متحده آمریکا علیه تصمیم مجمع عمومی رأی دادند. این کنفرانس محل مناسبی برای بحث و مذاکره در مورد سلاح های کشتار جمعی و موشک های بالستیک بوده و جلسه ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا به سال ۲۰۲۱ موکول شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی هسته ای در سال ۲۰۰۰، آژانس را موظف کرد که با کشورهای خاورمیانه همکاری کند تا روشهایی را برای تأیید آژانس بین المللی انرژی هسته ای در تمام تأسیسات هسته ای کشورهای منطقه خاورمیانه طراحی کند.

مدیر بخش خلع سلاح، کنترل تسلیحات و منع گسترش مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم در پایان گفت: این کار باید در سال ۲۰۲۱ آغاز شود. در نهایت باید گفت سازمان پیمان خاورمیانه (METO)، یک تلاش غیردولتی، جزئیات پیش نویس پیمان احتمالی MENWFZ / WMDFZ آینده را تهیه کرده است - ابتکاری که من در آن سهیم شدم - جزئیات METO باید به طور جدی توسط کشورهای منطقه خاورمیانه مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر: ۶۳٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha