۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مشکل اصلی کشاورزی گلستان فقدان سرمایه‌گذار است
مجری طرح پنبه کشور:

مشکل اصلی کشاورزی گلستان فقدان سرمایه‌گذار است

گرگان- هزارجریبی، مجری طرح پنبه کشور مشکل اصلی کشاورزی را نبود سرمایه‌گذار دانست و گفت: نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه‌های آب‌وخاک، مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و توسعه ماشین‌های برداشت هستیم.

ابراهیم هزارجریبی، در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره دلیل بی‌توجهی به الگوی کشت در گلستان، اظهار کرد: الگوی کشور دو قسمت مهم شامل بخش فنی و اجرایی دارد که قسمت فنی مربوط به وزارت کشاورزی بوده و این سازمان می‌داند کدام دشت و منطقه مناسب چه محصولی است و بر همین اساس سالانه این الگو به هر استان ابلاغ می‌شود.

مجری طرح پنبه کشور افزود: قسمت دوم بخش اجرایی است که مربوط به کشاورزان می‌شود و برای اجرای درست هم نیاز به اقدامات فرا دستگاهی دارد.

وی با تأکید بر این‌که رعایت الگوی کشت هم سیاست‌های حمایتی می‌خواهد و هم سیاست‌های مقابله نیاز دارد، گفت: در حوزه حمایت ممکن است دولت توانمندی‌های مالی نداشته باشد و متأسفانه سیاست‌های قهری هم کار سختی است؛ به‌طور مثال کاشت برنج در گلستان ممنوع است و جریمه هم دارد ولی دولت نمی‌تواند مانع کشت شود.

هزارجریبی بابیان این‌که اگر بودجه‌های حمایتی تصویب شود مردم مجاب و الگوی کشت را رعایت کنند، تصریح کرد: در حوزه زراعت سیاست‌های گلستان مشخص است و شامل توسعه کشت گندم، پنبه، جو و دانه‌های روغنی می‌شود.

وی مشکل اصلی کشاورزی را نبود سرمایه‌گذاری دانست و ادامه داد: نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه‌های آب‌وخاک، مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و توسعه ماشین‌های برداشت هستیم.

سرمایه گذاری زمینه رشد کشاورزی را فراهم می کند
مجری طرح پنبه کشور ورود سرمایه‌گذاری را کمک شایانی به توسعه کشاورزی دانست و بیان کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران به همت استان، استانداری و افراد مؤثر نیاز دارد و باید بستر حضور و فعالیت آن‌ها را فراهم کرد.

هزارجریبی حوزه پنبه را یکی از ظرفیت‌های خوب برای ایجاد صنایع تبدیلی و ورود سرمایه‌گذاران معرفی کرد و گفت: صنایع تبدیلی پنبه مربوط به وزارت صمت است و سرمایه‌گذاران در صورت تمایل می‌توانند اقدام کنند.

وی اضافه کرد: قسمت اول صنایع تبدیلی پنبه، که پنبه‌پاک‌کنی است در داخل استان انجام می‌شود و صنایع مرتبط هم به‌اندازه کافی درگذشته در گلستان وجود داشته ولی در مراحل بعدی که تبدیل به نخ می‌شود از استان خارج می‌شود.

مجری طرح پنبه درباره قدیمی بودن صنایع حوزه پنبه گلستان هم گفت: کارخانه‌های گذشته بررسی‌شده‌اند و این‌گونه نیست که به دلیل قدیمی بودن کیفیت پایین داشته باشند اما بهتر است به فنّاوری‌های جدید دنیا تجهیز شوند.

وی یادآور شد: هر کارخانه‌ای می‌تواند با مجوزهای وزارت صمت تجهیزات لازم را وارد و نوسازی کند.

کد خبر: ۶۳٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha