۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
موانع زیادی برای تحقق برجام وجود دارد
سانکی بررسی کرد

موانع زیادی برای تحقق برجام وجود دارد

با توجه به شرایط داخلی ایران انتظار می رود موانع زیادی برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ایجاد شود.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری سانکی اخیرا گزارشی با قلم «تاکائو ساتو» با عنوان «ایران و اتحادیه اروپا: حفظ توافق هسته ای بسیار مهم است» منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

کشورهای ذینفع در توافق هسته ای ایران روز بیست و یکم ماه دسامبر نشستی در سطح وزیران به صورت آنلاین برگزار و همه کشورهای شرکت کننده در این نشست تاکید کردند که حفظ توافق هسته ای ایران بسیار مهم است.

بایدن، رییس جمهور بعدی آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای که دولت ترامپ از آن خارج شده، تمایل نشان داده است اما با توجه به تحکیم قدرت جناح محافظه کار و ضد آمریکایی در ایران، انتظار می رود که موانع زیادی برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ایجاد شود.

علاوه بر وزیر امور خارجه ایران وزرای امور خارجه آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین در این نشست مجازی شرکت کردند. کشورهای شرکت کننده در بیانیه مشترک که پس از پایان نشست منتشر شد،‌ ضمن اعلام «‌نگرانی جدی»‌ درباره خروج آمریکا از توافق هسته ای ابراز امیدواری کردند که آمریکا در دولت بعدی به توافق هسته ای برگردد.

اوایل ماه جاری در ایران قانون توسعه برنامه هسته ای به تصویب رسید. بر اساس این قانون چنانچه انگلیس، فرانسه و آلمان با ایران معاملات نفتی و مالی انجام ندهند،‌ ایران باید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را نپذیرد و غلظت اورانیوم غنی شده را از چهار و نیم درصد به بیست درصد برساند.

اما در توافق هسته ای حداکثر غلظت برای غنی سازی اورانیوم در ایران سه و شصت و هفت صدم درصد تعیین شده است. همچنین هم اکنون میزان ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران بیش از دوازده برابر مقدار تعیین شده در توافق هسته ای است.

روحانی، رییس جمهور ایران که توافق هسته ای را رهبری می کند، با تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی مخالفت کرد ولی با این حال این قانون در مجلس شورای اسلامی که بیش از هفتاد درصد نمایندگان آن را جناح محافظه کار تشکیل می دهند،‌ تصویب شده است.

اواخر ماه نوامبر درست پیش از تصویب این قانون؛ «محسن فخری زاده»، دانشمند هسته ای ایران ترور شد. آیت الله خامنه ای ‌اواسط ماه دسامبر تأکید کرد: «‌دشمنی آمریکا، با رییس جمهوری ترامپ آغاز نشده است» رویکردی که نشان داد وضعیت موجود حتی با روی کار آمدن رییس جمهور بعدی آمریکا هم تغییر نخواهد نکرد.

بایدن اعلام کرد چنانچه ایران به تعهدات توافق سال ۲۰۱۵ پایبند باشد، آمریکا به توافق هسته ای باز خواهد گشت. اما از سوی دیگر ایران به دنبال جبران خسارتی است که بر اثر خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای متحمل شده است.

بنابراین با توجه به اینکه بین این دو ادعا اختلاف بزرگی دیده می شود، نمی توان پیش بینی کرد که وضعیت موجود در دولت بعدی آمریکا در کوتاه ترین زمان ممکن تغییر کند.

کد خبر: ۶۳٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha