۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
چاره ای جز گران کردن کالاها نیست/ گرانی کالا بهتر از کمبود آن است
سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور:

چاره ای جز گران کردن کالاها نیست/ گرانی کالا بهتر از کمبود آن است

بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور با انتقاد از تصمیم گیری های کلان دولتی گفت: این تصمیمات باعث کاهش قدرت خرید مردم و تحمیل افزایش هزینه های تولید به تولیدکننده شده است.

به گزارش بازار، سیدمحمدرضا بنی طبا با اشاره به گران شدن چندباره قیمت لبنیات در کشور به ویژه کره گفت: هرچقدر هزینه های تولید افزایش پیدا کند منطق اقتصاد هم اقتضا می کند که کالا گران شود و گران شدن تضمینی برای تولید است، چون کمبود کالا بسیار بدتر از گرانی کالا است.

وی افزود: وقتی هزینه های تولید در کشور افزایش پیدا می کند طبیعتا هزینه تولید کالا هم افزایش پیدا خواهد کرد. در این بین دو راه پیش روی ما است. راه اول این است که تولید کننده باید کالا را با سود معقول عرضه کند که کالا هم در بازار موجود خواهد بود. راه دوم این است که تولیدکننده را مجبور کنیم تا کالا را با قیمت پایین تر عرضه کند که این راه به اخراج کارگران و محدود کردن خط تولید ختم خواهد شد و یا اینکه دولت عدم النفع را به تولیدکننده پرداخت کند که در حال حاضر این امر برای دولت میسر نیست. بنابراین باید تولیدکننده هزینه تولید کالا بعلاوه سود خود را دریافت کند تا کالا در بازار موجود باشد.

وی درباره گرانی کره حیوانی اظهار داشت: تا آخر سال ۹۷ ارز ۴۲۰۰ تومانی به کره تعلق می گرفت و در ابتدای سال ۹۸ این ارز تخصیصی قطع شد ولی ۴۵ هزار تن کره ای که وارد شده بود طی یک سال و نیم مصرف شد و تا آخر تابستان سال جاری عرضه آن تمام شد. قیمت واقعی کره طی این دوسال حدود ۸ هزار تومان بود ولی چون ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق می گرفت برای مصرف کننده سود بیشتری داشت و قیمت این کالا با نرخ کمتری به دست مصرف کننده می رسید اگرچه قیمت واقعی کره بیشتر بود.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور در ادامه افزود: از آخر تابستان کره به قیمت واقعی در کشور تولید می شود. قیمت ۱۰ هزار تومانی کره در نقطه سر به سر است. یعنی قیمت کره در سه ماه گذشته که ۸ هزار تومان بود با ضرر برای تولیدکننده همراه بوده است و دولت برای اینکه فشار کمتری بر مصرف کنندگان وارد شود نرخ را بر روی ۸ هزار تومان بست. واقعیت این است که اگر بخواهیم کره را با ارز نیمایی وارد کنیم نرخ آن به ۱۶ هزار تومان می رسد و هنوز واردکنندگانی هستند که سال گذشته کره را با ارز نیمایی وارد کردند و حالا هم مجبورند با همین نرخ آن را به فروش برسانند. قیمت تمام شده کره برای تولیدکنندگان داخلی حدود ۴۰ درصد کمتر از نرخ جهانی آن است ولی نرخ تمام شده آن باز هم برای مصرف کننده گران است.

بنی طبا با اشاره به اینکه مسئولیت تولیدکنندگان، تامین کالای کشور است گفت: باید از تولیدکننده توقع داشت که کالای سالم را در تمام نقاط کشور به بهترین نحو تامین کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. مسئولیت نظام سیاست گذاری کشور این است که از قدرت خرید مردم حفاظت کند اگر تصمیمات کلان کشور طی ۱۶ سال گذشته باعث کاهش قدرت خرید مردم و تحمیل افزایش هزینه های تولید به تولیدکننده شده است مقصر این شرایط، تولیدکنننده نیست. افزایش قیمت برای مصرف کنندگان ناشی از افزایش هزینه های تولید است و دولت باید با تصمیم گیری درست قدرت خرید مردم را تضمین کند.

وی با اشاره به آخرین اطلاعات آماری کشور گفت: بر اساس این اطلاعات تورم برای اقشار مرفه کاهش یافته ولی برای چهاردهک پایین جامعه افزایش یافته است که معنی آن استفاده کمترلبنیات توسط اقشار متوسط و محروم است. درخواست ما این است برای دهک های پایین جامعه این کالاها به صورت رایگان عرضه شود چون دهک های بالای جامعه و مرفهان کشور به راحتی می توانند این کالاها را تهیه کنند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در پایان از نمایندگان مجلس در راستای تایید بودجه ۱۴۰۰ خواست: تمام یارانه هایی که تبدیل به رانت و یارانه سیاه شده است را قطع کنند و آن را به مصرف کننده انتقال دهند و اجازه دهند منطق عرضه و تقاضا حاکم شود. اگرچه طی مدتی کوتاه شوک گرانی را خواهیم داشت اما طی این فرآیند نظام عرضه و تقاضا شفاف شده و رانت ها حذف می شود و دهک های محروم و نیازمند یارانه از آن بهره مند خواهند شد. آن زمان است که تولیدکنندگان قدرت دارند بازار را توسعه داده و حتی کالای رایگان به نیازمندان ارائه دهند.

کد خبر: ۶۲٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha